وزیر بهداشت: التماس می‌کنم سفر نروید

در همین حال حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا روز گذشته با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروزی گفت: اصل بر نرفتن سفر و پرهیز از هرگونه جابه‌جایی بین‌شهری است. سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت‌های قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفندماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین‌ماه به همان منوال خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافرین سه روز مهلت دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر بشود.   با این حال اسامی برخی شهرها که ممنوعیت سفر در نوروز را اعلام کرده‌اند طی دو روز گذشته اعلام شده است. بر این اساس به موجب مصوبه ستاد مقابله با کرونا استان فارس سفر با خودروی شخصی به شیراز در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است. به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا گفت: بر این اساس ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی حتی هم‌استانی، از ۲۵ اسفندماه به شیراز ممنوع است و خودرو‌های متخلف علاوه‌بر جلوگیری از ورود آنها به شیراز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.  وی گفت: البته براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، سفر با قطار، هواپیما و تور‌های گردشگری به شیراز به شرط اسکان در مراکز اقامتی مجاز مورد تایید میراث فرهنگی کشور و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانعی ندارد. روز دوشنبه نیز فرماندار چابهار سفر به این شهرستان را از ۲۰ اسفند ۹۹ تا ۲۰ فروردین‌ ۱۴۰۰ ممنوع اعلام کرده بود.

درخواست مجدد وزیر بهداشت از مردم

به‌رغم عدم‌ممنوعیت سفر در ایام عید نوروز به جز مناطق قرمز و نارنجی، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت از مردم درخواست کرد تا تعطیلات نوروز به سفر نروند. به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت ضمن تاکید چندباره بر خطر ویروس جهش‌یافته انگلیسی، قدرت سرایت بالا و شدت مرگ‌آفرینی آن، در عین حال درباره سفرهای نوروزی گفت: ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به‌عنوان دلسوزی و آینده‌نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود.

به گزارش «ایسنا»، نمکی در همایش تبیین برنامه نوروزی و تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: برخی می‌گویند تاب‌آوری مردم کم شده است، اما من می‌گویم که تاب‌آوری خدمتگزاران به مردم در نظام سلامت، به شدت کمتر شده است. وی افزود: تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. اگر خوزستان جدیدی شکل بگیرد، نمی‌توانم تاب‌آوری نظام سلامت را تضمین کنم.

درخواست برای عدم‌انجام سفرهای نورزوی در شرایطی از سوی مقامات کشور صورت می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد دولت امسال تصمیم جدی برای برقراری محدودیت‌های کرونایی شدید به‌رغم شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور ندارد و ستاد ملی مقابله با کرونا به تصمیم قطعی برای ممنوعیت سفر به شهرهای مسافرپذیر نرسیده است و تنها طی چند روز گذشته بر عدم‌سفر به مناطق قرمز و نارنجی تاکید کرده است. این در حالی است که استان‌های مازندران و گیلان و گلستان از مهم‌ترین استان‌های مسافرپذیر به‌شمار می‌روند که به‌رغم زرد بودن آنها از نظر شیوع کرونا به‌دلیل تبعات مسافرت مردم در نوروز به این مناطق، باید در برنامه ممنوعیت سفرها گنجانده شوند.

شباهت خوزستان به ووهان چین

همه اینها در حالی است که استان خوزستان چند هفته‌ای است درتب ویروس جهش‌یافته کرونا می‌سوزد. وزیر بهداشت نیز روز گذشته با اشاره به وضعیت این استان آن را به وضعیت ووهان چین تشبیه کرد. او با بیان اینکه نمی‌توانم پرستاری را از یک منطقه دیگر به خوزستان ببریم، گفت: وقتی در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان نیم ساعت پلک نزده است و بی‌خوابی ایمنی بدن او را پایین می‌آورد و بیمار می‌شود، کار سخت می‌شود. نمکی ویروس جدیدکرونا را چموش توصیف کردو گفت: این ویروس ۷۲ ساعت بیشتر وقت نمی‌دهد و با ویروس قبلی تفاوت دارد. اکنون در خوزستان با توفان سهمگینی مواجه هستیم و اگر همکاری‌ها و مدیریت نبود، وضعیت بسیار سختی داشتیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه در خوزستان در حال رخ دادن است توفانی سهمگین‌تر از توفان ویروس ووهان است گفت: اگر مسافرت باشد نمی‌شود از یک کانون جدید آلوده جلوگیری کرد. هر روز باید چرخش ویروس را به جاهای دیگر نظاره کنیم. نمکی افزود: دیروز ۵۷ درصد از مواردی که در خوزستان تست کردیم، ویروس موتاسیون‌یافته بود و این خطر عظیمی برای نظام سلامت است که یک ویروس با قدرت سرایت و ابتلای بسیار بالاتر و به شدت تند و تیزتر و مرگ آفرینی به شدت خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر جایگزین شود. وزیر بهداشت گفت: لطمه‌ای که از ویروس ووهان خوردیم را ضربدر ۱۰ کنیم و آن وقت همان میزان از ویروس موتاسیون یافته ضربه خواهیم خورد.

افزایش بستری کودکان

وضعیت در استان تهران نیز هر چند باثبات گزارش شده است با این حال ۱۹۹۴ بیمار در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند. به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران میزان مرگ و میر در دو هفته اول اسفندماه، نسبت به نیمه دوم بهمن در استان تهران کاهش داشته است. ازسوی دیگر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از افزایش ۱/ ۱۱ درصدی افراد بستری زیر ۱۰ سال در استان تهران خبر داد.

کنترل کرونا در مبادی رسمی کشور

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، رئیس جمعیت هلال احمر از اجرای طرح کنترل کرونا در مبادی رسمی کشور از هفته آینده در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خبر داد. به گزارش «ایرنا» کریم همتی گفت: از همه مسافران زمینی، هوایی و دریایی در زمان ورود به کشور غربالگری و در صورت نیاز تست سریع کرونا گرفته می‌شود.

آغاز تزریق دز دوم واکسن روسی

در همین حال تولید واکسن داخلی کرونا در کشور ادامه دارد. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت: از خرداد ماه ۱۴۰۰ به بعد تولید واکسن‌ها شروع می‌شود و در شهریورماه می‌توان گفت که از واکسن‌های ایران می‌شود در واکسیناسیون عمومی، در حد قابل نیاز تولید شده باشد. همچنین کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از آغاز تزریق دز دوم واکسن «اسپوتنیک وی» روسی به دریافت‌کنندگان این واکسن در کشور خبر داد. وی گفت: تاکنون ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن خریداری شده که ۵۷۰ هزار دز آن وارد کشور شده است. وی افزود: تا رسیدن به نقطه ایمنی جمعی کشور ۱۲۰ میلیون دز واکسن لازم است از سوی دیگر یونهاپ خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی در گزارشی نوشت که ایران بیش از سه میلیون دز واکسن آسترازنکا ساخت کره وارد می‌کند.

فوت ۸۱ بیمار کرونایی دیگر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسید. همچنین دراین مدت ۸۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۹۷ نفر از آنها بستری شدند.