روحانی تاکید کرد: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقه‌مندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این در حالی است که  آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد. رئیس‌جمهور اقدام انگلستان و دو کشور دیگر اروپایی در پس گرفتن قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصمیم درستی دانست و گفت: (صدور قطعنامه)  تنها مسیر را دشوار و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. روحانی با بیا‌ن اینکه «ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد»، اظهار کرد: تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

درخواست جانسون برای بازگرداندن نازنین زاغری

در ادامه این گفت‌و‌گوی تلفنی، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، خواستار آزادی زندانیا‌ن انگلیسی در ایران شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در پی تماس نخست‌وزیر انگلیس با حسن روحانی در بیا‌نیه‌ای نوشت: نخست‌وزیر، مساله نازنین زاغری راتکلیف و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

بوریس جانسون همچنین در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی را از اقدامات کشورش برای عمل کردن همه طرف‌های برجام به انجام تعهداتشان ارائه کرد و گفت: ما و همه طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هستیم و همگی برای یا‌فتن راه‌حل‌هایی برای بازگشت اعضای برجام به تعهداتشان باید تلاش کنیم و در این خصوص حسن‌نیت نشان دهیم. جانسون افزود: ما همگی علاقه‌مندیم و آمادگی داریم از این روند حمایت کنیم.

توصیه روحانی به مقام‌های کاخ سفید

خبر دیگر اینکه حسن روحانی رئیس‌جمهوری، تداوم تحریم‌های ضد ایرانی را خواست صهیونیسم و ارتجاع منطقه و ظلم به مردم بزرگ ایران دانست و با بیا‌ن اینکه با تدبیر نباید اجازه دهیم خواست دشمنان محقق شود، در جلسه هیا‌ت دولت، خطاب به مقام‌های کاخ سفید تاکید کرد: خجالت نکشید و به قانون بازگردید و برای اجرای مقررات بین‌المللی امروز و فردا نکنید و بدانید همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اعلام کرده‌اند، بلافاصله پس از بازگشت شما به تعهدات‌تان‌ ما نیز به تعهدات‌مان بازخواهیم گشت.

انتقاد رئیس‌جمهوری از عدم احیا‌ی وزارت بازرگانی

رئیس‌جمهوری در ادامه این جلسه با اشاره به اصرار دولت برای احیا‌ی وزارت بازرگانی و ارائه لایحه دو فوریتی به این منظور به مجلس تاکید کرد: امروز وزیری که به فکر زندگی و مصرف مردم باشد، به فکر این باشد که توزیع چگونه انجام شود، نداریم. توزیع بی‌صاحب است و این مشکل اصلی ماست. کسانی که با تحقق این تصمیم دولت همراهی نکردند باید در برابر مردم بابت مشکلاتی که در اثر عدم تحقق این تصمیم پدید آمده است، پاسخگو باشند. روحانی با تاکید بر اینکه وزارت صمت و وزارت کشاورزی، مسوولیت بسیا‌ر سنگینی در برابر مردم دارند، از وزرا، مجریا‌ن، استانداران، مدیران کل، بازرسان و دست‌اندرکاران امور تعزیرات درخواست کرد که با همه توان بیا‌یند و شب عید مردم را شیرین کنند.