سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را در پاسخ به سوال «ایسنا» مبنی بر اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت، مطرح کرد. کدخدایی توضیح داد: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه قانون لحاظ کرده عدم منع ورود این‌گونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است. صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.

کدخدایی همچنین درباره تعیین سقف معین برای نامزدها گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

او در ادامه، در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورا به اظهارات غلامعلی حدادعادل درباره صلاحیت محمود احمدی‌نژاد گفت: حتی بنده نمی‌دانم افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا خواهند کرد شورا چه نظری دارد و باید منتظر ماند بررسی شورا چیست و نظر جمعی شورا ملاک است. نسبت به افراد، قانون حکم‌ کرده و ما برای هر دو نوع انتخابات بررسی صلاحیت را داریم و در همان دور افراد بررسی صلاحیت می‌شوند که منوط به رفتار افراد و گزارش‌هاست و تازمانی که کسی ثبت‌نام‌ نکند نمی‌توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

محدودیتی در دریافت گزارش نداریم

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص گزارش‌های واصله به شورای نگهبان و نظارت بر اظهارنظرهای مجازی نیز اظهار کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و این گزارش‌ها در زمان قانونی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین فرقی نمی‌کند چه کسی برای ما گزارش ارسال کند.

وضعیت انتخاباتی سران قوا

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات نیز گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسوولیت مستقیم دارند، باید قبل از ثبت‌نام استعفا دهند. تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری از اعاده طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری جهت اصلاح از سوی این شورا به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش «ایسنا» او با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: این مصوبه با اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ مغایرت داشت که برخی از موارد برای اولین بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و برای اصلاح به مجلس اعاده شد. کدخدایی همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان به لایحه مالیات ارزش افزوده ایراداتی داشت، از اعاده این مصوبه به مجلس نیز خبر داد.