همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم که پیش‌تر در این زمینه صحبت کرده بود، روز گذشته بار دیگر بر موضوع مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تاکید و اعلام کرد که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم. او در گفت‌وگو با «ایرنا» که روز شنبه منتشر شده بود هم با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، تاکید کرده بود: ما هم راهی جز این نداریم. تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر می‌کنند رای‌شان اثری ندارد و اختیارات دولت و رئیس‌جمهور کم است. این طور نیست. رای تاثیر دارد و رئیس‌جمهور هم بستگی به فردی دارد که انتخاب می‌شود. در دوران مختلف رئیس‌جمهور داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز با اشاره به اهمیت حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد مردم گفت: مهم‌ترین مسوولیت نخبگان و دلسوزان کشور زنده نگه داشتن امید مردم به آینده و بازسازی سرمایه اجتماعی است. او با تاکید بر اینکه بحث صیانت از سرمایه اجتماعی و امید به آینده در جامعه دغدغه جدی همه مسوولان است، گفت: همه بر سر این موضوع تفاهم دارند که باید جامعه به آینده امیدوار باشد و آینده خود را بر خلاف تبلیغات منفی رسانه‌های معاند در جمهوری اسلامی پیدا کند. جهانگیری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص برگزاری پرشور انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت گسترده مردم گفت: ‌انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا یکی از فرصت‌های کلیدی برای بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم.

باید زمینه افزایش مشارکت فراهم شود

از سوی دیگر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به آغاز زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۱ اردیبهشت ماه، تاکید کرد: تا امروز آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست و تا سیزدهم فروردین فضای گردش و عید است و از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه رمضان است که فضای معنوی، فضای سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین فرصتی نداریم و باید تلاش کنیم زمینه افزایش مشارکت فراهم شود. وزیر کشور با بیان اینکه تعرفه‌های انتخابات آماده و آموزش‌های لازم داده شده است، اعلام کرد: اما دغدغه‌ای نسبت به مشارکت در این انتخابات وجود دارد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی، مشارکت به ۴۲ درصد رسید. بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده و یک سال از این موضوع گذشته، محدودیت‌ها شدید بوده و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است. بر همین اساس همه ما باید زمینه و مقتضیات افزایش مشارکت را فراهم کنیم.

سال ۹۹ سال سختی بود

وزیر کشور با اشاره به اینکه مردم در سال ۹۹ با سختی‌های بسیار زیادی مواجه شدند و این سال، سال سختی بود گفت: امسال نگران کنترل و مدیریت امنیت در کشور بودیم و همچنین مقابله با بیماری کرونا هم از دیگر دغدغه‌های وزارت کشور بود. رحمانی‌فضلی همچنین درخصوص برگزاری تجمعات انتخاباتی نیز گفت: قطعا شور انتخابات در همین برگزاری تجمعات است. با شرایط فعلی برگزاری تجمعات محدودیت خواهد داشت چون جان و زندگی بر همه چیز اولویت قرار دارد. پروتکل‌های انتخابات در حال تدوین است و پس از عید نوروز برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.