ظریف با بیان اینکه «گفتمان و دیپلماسی» کلید ایجاد تغییر در وضع منطقه هستند و گفتمان بنیان دیپلماسی است، گفت منطقه ما امروز با فقدان گفتمان مواجه است.

وزیر امورخارجه کشورمان اشاره کرد که ایران همان‌طور که در طرح صلح هرمز حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مطرح شد، به‌دنبال پیشبرد گفت‌وگوی منطقه‌ای بوده است و از طریق این گفت‌وگوهاست که فضای جدید منطقه شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: سوال اساسی این است که منطقه ما، غرب آسیا چگونه می‌تواند تغییر شکل دهد؟ وضعیت فعلی منطقه ما خوب نیست. تغییر شکل منطقه‌ای به معنای این است که اول باید دلایل اصلی مشکلات در منطقه گسترده‌ترمان را شناسایی کنیم. صادقانه بگویم وضع کنونی در منطقه ما خوب نیست. کشتار و خون ریختن، جنگ‌های داخلی و بی‌ثباتی‌ها شرایط حسادت‌برانگیزی نیستند. قصد ندارم لیست بلندبالایی از کاستی‌ها را ارائه کنم. همه ما آنها را می‌دانیم اما به ندرت دنبال ریشه و دلایل آنها می‌گردیم. به نظرم سه ریشه اصلی وجود دارند که در اصل مداخله بین‌المللی، امنیتی‌سازی و اولویت‌بندی هستند.

ظریف در این راستا ادامه داد: جای هیچ سوالی نیست که مداخله‌های طولانی و خطرناک بین‌المللی در منطقه ما یکی از دلایل اصلی مشکلات فعلی است. منطقه ما در پنج قرن گذشته، هدف طرح‌های ژئوپلیتیک از سوی بازیگران فرامنطقه‌ای قرار گرفته است. تا همین اواخر که به یاد می‌آوریم، آمریکا ناامنی و بی‌ثباتی این منطقه را بیش از هر منطقه دیگری شدت داده است. طبق آمار و ارقام خود این کشور، در کمتر از دو دهه حدودا ۷ تریلیون دلار برای جنگ‌های همیشگی و مداخله‌های نظامی در این منطقه هزینه شده است. اما مداخله آمریکا فقط به قلمرو نظامی محدود نمی‌شود. اقدامات اقتصادی قهری آمریکا علیه مردم ایران به‌ویژه در دوره یک بیماری همه‌گیر، دست کمی از یک جنگ اقتصادی ندارد. همان‌طور که الان هم شاهد هستیم، هنوز هیچ تفاوتی میان رئیس‌جمهور پیشین و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در استفاده از سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری وجود نداشته است.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین گفت: آمریکا به‌خاطر برتری نسبی‌اش در توان نظامی امنیتی‌سازی همه چیز را برای چیرگی بر (منطقه) دنبال می‌کند. منطقه ما بهترین نمونه بوده است. مداخله آمریکا برای امنیتی کردن منطقه ما و به‌ویژه ایران طراحی شده است. همه چیز از یک محدوده امنیتی یا دقیق‌تر بگویم از منظر نظامی درنظر گرفته می‌شود. این منطقه به‌عنوان یک منطقه نظامی در نظر گرفته می‌شود و تعامل غالب ماهیت نظامی دارد. این دربرگیرنده امتیاز دیگری هم برای آمریکا و شرکای غربی‌اش است و آن انبار کردن تمام سخت‌افزارهای نظامی‌شان(در منطقه) است. وی افزود: شش کشور همسایه ما در جنوب خلیج فارس با جمعیت کل کمتر از ۴۰ میلیون نفر، یک‌چهارم تمام تسلیحاتی که در جهان به فروش می‌رسد را جذب می‌کنند. یکی از آنها سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه تسلیحات کرد و دیگری با تنها یک و نیم میلیون نفر جمعیت ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد. اما امنیتی‌سازی احتیاج به تهدیدها و دشمن‌های ساختگی و همچنین دوستان مصنوعی و اتحادهای سطحی دارد. امنیتی‌سازی، اولویت‌های منطقه را از پرداختن به اساسی‌ترین چالش‌ها و تهدیدهای واقعی امنیتی به سروکار داشتن با نمونه‌های ساختگی آن تغییر می‌دهد. احتمالا اساسی‌ترین انگیزه اولویت دادن به تهدیدهای امنیتی ساختگی در منطقه ما، به تعویق انداختن مساله فلسطین و اگر امکانش بود، نادیده گرفتن آن است. پایان دادن به گرفتاری فلسطینی‌ها باید مستدام‌ترین اولویت منطقه بماند. این یک مساله جهانی است. مادامی که قساوت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها ادامه داشته باشد، هیچ صلح و ثباتی در منطقه و جهان نمی‌تواند برقرار شود. هیچ کسی نباید حتی یک لحظه این رخداد غم‌انگیز انسانی را فراموش کرده یا به حاشیه براند.

همچنین در این مجمع وزیر امورخارجه ترکیه تاکید کرد که همکاری با ایران، آذربایجان و گرجستان به ثبات و شکوفایی منطقه قره‌باغ کمک می‌کند.

به گزارش «ایسنا» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در اظهارات خود در دومین مجمع گفت‌وگوی تهران که روز گذشته به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، به‌وجود گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره و تاکید کرد که این خطری هم برای ایران و هم برای ترکیه است.

اوغلو با تاکید بر اینکه تروریسم خطری برای تمامی کشورهای منطقه است، به همکاری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه اشاره کرد و آن را اقدامی مهم در راستای برقراری صلح در سوریه توصیف کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آپا، چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مناقشه قره‌باغ خاطرنشان کرد: اکنون فرصتی برای همکاری گسترده منطقه‌ای در قره‌باغ وجود دارد.

وزیر امورخارجه ترکیه افزود: همکاری با ایران، آذربایجان و گرجستان به ثبات و شکوفایی منطقه کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: همکاری منطقه‌ای گسترده‌تر اکنون امکان‌پذیر است. ما امیدواریم و برای آن تلاش خواهیم کرد.