وزارت امورخارجه ازبکستان روز گذشته تایید کرد که وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه پنجم آوریل (۱۶ فروردین ماه) وارد تاشکند می‌شوند. براساس اعلام این وزارتخانه، همکاری‌های دوجانبه کنونی و چشم‌انداز این همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، لجستیک و سایر حوزه‌ها از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ظریف همچنین قرار است در ادامه این سفر به قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز برود و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کند. محمدجواد ظریف و «عبدالعزیز کامیلف» وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. همکاری‌های ۲ کشور در حوزه روابط دوجانبه، به‌ویژه وضعیت حمل‌ونقل بین ۲ کشور، مقابله با شیوع کرونا و تحولات افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزرای امورخارجه ایران و ازبکستان بود.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران آبان ۱۳۹۶ نیز به دعوت رسمی مقامات تاجیکستان و ازبکستان به این کشورها سفر کرد. ظریف در تاشکند همچنین در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی شرکت کرد.

پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه از سفر ظریف به چهار کشور آسیای مرکزی خبر داد و در توییتی در این خصوص نوشت: «وزیر امورخارجه قرار است از ۱۶ تا ۱۹ فروردین ماه (دوشنبه تا پنج‌شنبه) به چهار کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان سفر کند و تمرکز این سفر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خواهد بود.»