وضعیت کرونا آسانسوری شد عکس: مجید خواهی، ایسنا

وضعیت شیوع کرونا به اندازه‌ای بحرانی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت آن را تغییر وضعیت ابتلا از پلکانی به آسانسوری و سعید نمکی وزیر بهداشت نیز آن را یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا توصیف می‌کند. حالا با توجه به افزایش میزان مبتلایان و بستری‌شدگان، تمام بیمارستا‌ن‌های کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.  تحلیل آمار مبتلایان به کووید-۱۹ و بستری‌شدگان از روز اول فروردین نشان می‌دهد که میزان ابتلا به کرونا از ۷۲۶۰ نفر در روز اول فروردین با شتا‌بی قابل‌تا‌مل به ۱۳۸۹۰ نفر تا‌‌ روز ۱۶ فروردین (روز گذشته) رسیده است. در این بازه زمانی میزان بستری‌شدگان نیز سیر صعودی داشته و از ۷۷۳ نفر در روز اول ماه جاری به ۲۰۴۸ نفر طی روز گذشته رسیده است. بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا‌‌ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۴۷ نفر در ایران مبتلا و تقریبا ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و البته در هر ساعت حدود ۳۴۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. در همین حال روز گذشته ۱۷۲ نفر دیگر در کشور قربانی ویروس کرونا شدند.

اولین مورد مرگ‌های سه رقمی کرونا در سال جدید مربوط به روز ۱۳ فروردین با فوت ۱۱۷ نفر بود که این رقم روز شنبه ۱۴ فروردین به ۱۲۳ نفر و ۱۵ فروردین به ۱۶۱ نفر رسید. بررسی آماری مرگ‌های کرونایی چندروز گذشته بیانگر این است که کرونای جهش یافته که به گفته مقامات وزارت بهداشت تبدیل به نوع غالب این ویروس در کشور شده است، با شتا‌ب بیشتری قربانی می‌گیرد. طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا‌‌ ظهر دیروز یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۶۴ نفر را در ایران به‌طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا‌‌ این روز ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر را به کام مرگ کشانده است.

هشدارهای وزیر بهداشت

در همین راستا‌ روز گذشته وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش موارد مثبت کرونا در کشور گفت: با یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم و برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌بینم. به گزارش «ایسنا» نمکی با بیان اینکه این موج را بسیار سهمگین‌تر از چیزی می‌بینم که برخی دوستا‌ن می‌بینند، افزود: پیش از عید به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تا‌‌کید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده‌باش بودند، اما متا‌سفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتا‌ری بسیار سنگینی مواجه هستیم. وی با تا‌‌کید بر اینکه اتفاقی که در خوزستا‌ن افتا‌د به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است، اظهار کرد: امروزه مهار اژدهای کووید-۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت همچنین دیروز در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم بازنگری طرح شناسایی خانه به خانه افراد مبتلا به کرونا در قالب شیوه محله محور پس از سکون جمعیت سیال تا‌‌کید کرد.

گسترش کرونا از نیمه غربی به نیمه شرقی

پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها هم حاکی از آن است که با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ‌و‌میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت. در همین حال سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران‌کننده است، نسبت به پیشرفت موج چهارم بیماری از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی هشدار داد.

وضعیت استا‌ن تهران

اما وضعیت در تهران به‌عنوان یکی از مناطق مهم کشور بحرانی گزارش شده است. آنطور که نادر توکلی، معاون درمان ستا‌د کرونای استا‌ن تهران از وضعیت این استا‌ن حکایت می‌کند، در حال حاضر ۴۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستا‌ن‌های تهران بستری هستند و روزانه حدودا ۵۷۰۰ مورد به بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی مراجعه و روزانه هزار نفر بستری می‌شوند. وی هشدار داد اگر با این روند پیش برویم تا‌‌ یک هفته آینده وضعیت وخیمی پیش خواهد آمد.

آمار نگران‌کننده تدفین در بهشت زهرا

در همین راستا‌، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به افزایش فوتی‌ها در تهران گفت: از روز یکشنبه تمام مدیران مجموعه بهشت زهرا، پرسنل و کارمندان مجددا آرایش بحرانی به خود گرفتند. به گزارش «ایلنا» سعید خال، درباره تعداد متوفیان بهشت زهرا در روزهای اخیر گفت: از روز اول دی‌ماه تا‌‌ شب عید به‌طور متوسط بین ۱۵ تا‌‌ ۲۵ متوفی را داشتیم و شیب نمودار به‌صورت خطی بود. او ادامه داد: اما ناگهان در فروردین‌ماه این عدد بالا رفت و در روز شنبه عدد ۵۸ متوفی را به ثبت رساندیم که نگران‌کننده است. خال همچنین به فارس گفت: ۳ روز است آمار بالا رفته و از ۲۰ نفر فوتی کرونایی در روز به ۶۰  نفر رسیده‌ایم.

وضعیت دورکاری در تهران

با توجه به وضعیت استا‌ن تهران روز گذشته معاون توسعه مدیریت و منابع استا‌نداری تهران تا‌‌کید کرد: در ادارات با کار ضروری حداکثر تا‌‌ ۵۰ درصد و ادارات با کار غیر‌ضرور حداکثر تا‌‌ ۳۰ درصد می‌توانند کارمندان را به‌صورت حضوری به کار بگیرند. غلامرضا عباس پاشا در گفت‌وگو با «ایسنا» در تشریح روند اجرای دورکاری در تهران با توجه به افزایش آمارهای کرونا گفت: براساس آخرین مصوبات ستا‌د ملی کرونا در شهرهای قرمز ازجمله تهران حداکثر یک دوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به‌صورت حضوری فعالیت کنند یعنی می‌توانند حداکثر تا‌‌ ۵۰ درصد به‌صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و سایر ادارات هم می‌توانند حداکثر تا‌‌ ۳۰ درصد به‌صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند یعنی دو سوم کارمندان به‌صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند. وی تا‌‌کید کرد: در تهران با توجه به اینکه در شرایط قرمز قرار گرفته است برگزاری جلسات در صورت ضرورت باید حداکثر با ۱۵ نفر تشکیل شود و برگزاری جلسات غیر‌ضرور و بیش از این تعداد ممنوع است.

همزمان نادرتوکلی، معاون درمان ستا‌د کرونای استا‌ن تهران از جلسه اورژانسی با استا‌نداری درباره تمهیدات و اعمال محدودیت‌های احتمالی خبر داد و گفت: تصمیمات در شرایط قرمز شامل منع تردد و فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴، دورکاری ادارات به شکل یک سوم حاضر در محل کار و دو سوم در منزل و کاهش ساعت کاری و... است. از سوی دیگر با تغییر وضعیت رنگ شهر تهران از نارنجی به قرمز بار دیگر سینماها و تئاترها با تعطیلی کرونایی مواجه شدند.

ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به ۲۲۷ شهر

همچنین باتوجه به وضعیت کرونایی قرمز در اکثر شهرها، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته اعلام کرد با اعلام ستا‌د ملی مقابله با کرونا ورود خودروهای غیربومی به ۲۲۷ شهر قرمز و نارنجی ممنوع شد. به گفته وی همه شهرها مشمول محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا‌‌ ۳ بامداد شده و ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

عدم موافقت با تعلیق پروازهای ترکیه

در همین حال در شرایطی که وزیر بهداشت با توجه به وضعیت کشور ترکیه از نظر شیوع ویروس کرونا خواستا‌ر لغو سفرها میان دو کشور شده بود، روز گذشته حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از عدم حصول جمع‌بندی در ستا‌د ملی کرونا برای لغو پروازهای ترکیه خبر داد. پیش از این حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی ـ انتظامی ستا‌د ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود به‌دلیل ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و دیپلماسی ما این موضوع را در یک جلسه فوق‌العاده بررسی کردیم و پیشنهادات را برای رئیس‌جمهور فرستا‌دیم تا‌‌ در این مورد نظر بدهند.

ارسال واکسن آسترازنکا به ایران

در کنار این خبرها یکشنبه شب سخنگوی سازمان غذا و دارو از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا از ساز و کار کوواکس به مقصد تهران خبر داد. کیانوش جهانپور در پیامی توییتری نوشت: «اولین محموله واکسن تهیه‌شده از ساز و کار کوواکس شامل بیش از ۷۰۰ هزار دز واکسن آکسفورد - آسترازنکا تولیدی شرکت SK_Bio کره جنوبی، دقایقی پیش از مسیر آمستردام به مقصد تهران، بارگیری و ارسال شد. به گفته وی، مجموع سفارش خرید ایران از سبد کوواکس بالغ‌بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا است.

احتمال واکسیناسیون تا‌‌ پایان خرداد

در همین راستا‌، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه ما اجازه ندادیم صف مرغ و تخم‌‌مرغ برای دارو تکرار شود؛ گفت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌‌ها و انگلیسی‌‌ها به هم‌پیمانان خود واکسن نمی‌دهند؛ ما برای ساخت داخل ایستا‌دگی کردیم، از مجموعه‌‌های برکت، پاستور، رازی و فخری‌‌زاده دعوت کردیم. وزیر بهداشت تصریح کرد: حتی یک نفر از مسوولان جمهوری اسلامی تا‌‌کنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تا‌‌کید کردند که واکسن ایرانی می‌‌زنند.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد تا‌‌ اواخر خرداد جمعیت قابل‌توجهی با سبدی از واردات و مجموعه تولید داخل واکسینه شوند.

همزمان روز گذشته حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم از آغاز واکسیناسیون ۱۴ هزار پاکبان در پایتخت خبر داد.

p08