وضعیتی که به گفته علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران آن را تابلوی نگران‌کننده کرونایی کشور توصیف می‌کند. اما در شرایطی که نقشه کشور از نظر شیوع کرونا تقریبا کامل به رنگ قرمز درآمده است،‌ از تعطیلی مشاغلی که باید در اکثر شهرهای قرمز ونارنجی تعطیل باشند خبری نیست و گزارش‌های میدانی از سطح شهر بیانگر سهل‌انگاری‌ها و عدم‌نظارت مسوولان بر تعطیل مشاغل مذکور است‌. حتی در اکثر اداره‌های دولتی در شهر‌های قرمز به‌رغم دستور دولت مبنی بر دورکاری کارمندان این موضوع رعایت نمی‌شود‌. گواه این ادعا وسایل نقلیه‌عمومی شلوغ به‌خصوص مترو و اتوبوس در شهرهایی مثل تهران است که این روزها به محل تبادل ویروس‌کرونا تبدیل شده است‌. وضعیت بخش خصوصی نیز به همین منوال است و کارمندان این بخش اکثرا همچنان با ظرفیت‌کامل بدون دورکاری یا با کمترین میزان دورکاری در شدید‌ترین حال و هوای کرونایی کشور در حال فعالیت هستند.

مشاغلی که باید تعطیل باشند، اما نیستند

این همان موضوعی است که روز گذشته با انتقاد ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت هم روبه‌رو شد و با بیان اینکه بسیاری از مشاغل در شهرهایی که قرمز و نارنجی هستند باید تعطیل باشند، گفت: به‌عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استان‌ها و به‌خصوص تهران بسیاری از پاساژها، رستوران‌ها و بنگاه املاک و... که باید تعطیل باشند، باز هستند. وی افزود: متاسفانه برخی از محدودیت‌هایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به‌طور مناسب خصوصا در این دوره اعمال نشده است.

مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز که حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند، شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به‌طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ و مال‌ها، بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور‌املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی‌شاپ، تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و همه آموزشگاه‌هاست‌. به‌دنبال این انتقاد عصر روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران از توقف فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته در تهران خبر داد و گفت که قرنطینه تهران منتفی است.

درخواست وزارت بهداشت از مردم

درهمین حال با توجه به سرعت افزایش ابتلا و بستری در خیز چهارم کرونا در سراسرکشور، روز گذشته وزارت بهداشت با اشاره به شرایط خطرناک و شیب تند افزایش کرونا در کشور، از مردم در کلیه گروه‌های سنی خواست تا حد امکان در خانه بمانند و جز در موارد ضروری منزل را ترک نکنند.

نامه نمکی

از سوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته در نامه‌ای از آن‌چه برخی عدم‌همراهی‌ها‌ در مدیریت کرونا‌ و شکل‌گیری خیز چهارم کرونا در کشور خواند،گلایه کرد و هشت دستورالعمل به کادر بهداشت و درمان در مسیر مبارزه با خیز چهارم بیماری در کشور ارائه کرد. او همچنین تاکید کرد که با توجه به شناختی که از قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ‌و‌میر ویروس جدید داشتم درخواست کرده بودم‌ تا مثل سال قبل از تاریخ 25 اسفند سال 99 تا 18 فروردین 1400 سفرها ممنوع شود.

لزوم تعطیلی دوهفته‌ای تهران

اما گزارش‌ها از تهران از افزایش ۴ برابری مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها خصوصا جوانان و میانسالان حکایت می‌کند‌. پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری هم با اشاره به لزوم تعطیلی دو هفته‌ای در تهران در وضعیت قرمز کرونایی، گفت: تا دو، سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ -۵۰۰تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران هم از در انتظار بودن ۳۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در انتظار بستری در بخش اورژانس بیمارستان‌ها خبر داد. به گزارش «ایسنا» زا‌لی گستردگی و بازتوزیع پراکنده کرونا در سطح استان تهران را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: هیچ نقطه‌ای از مناطق ۲۲‌گانه تهران وضعیت مطلوبی‌تری در مقایسه با سایر نقاط  کلان‌شهر پایتخت ندارد. وی تعطیلی کامل تهران را با هدف کاهش زنجیره شیوع کرونا مطالبه جدی کادر بهداشت، درمان و مردم دانست و تسریع روند واکسیناسیون را راهکار مناسبی برای پیشگیری از شکل‌گیری سویه‌های جدید ویروس دانست. به گفته وی استان تهران به نقطه پرخطر کرونا نزدیک شده است.

رکوردهایی که کرونا جابه‌جا می‌کند

اما آخرین گزارش وزارت بهداشت از جان‌باختن 193 نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته خبر می‌دهد‌. آمار قربانیان کرونا از روز ۱۳ فروردین با فوت ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و این رقم طی روزهای گذشته هر روز افزایش یافت. آمار مبتلایان و میزان بستری‌شدگان ویروس‌کرونا هم هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. روز گذشته نیز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۱۹ نفر از آنها بستری شدند. در واقع میزان مبتلایان به کرونا در بازه زمانی 24 ساعت گذشته رکوردی تازه در کارنامه سیاه ویروس کرونا در ایران بود. آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای ورود این ویروس مرگبار به کشور از 1512 نفر در اواخر فروردین 99 به 4616 نفر در اواخر مهرماه سال گذشته رسید و البته این رقم طی روزهای مختلف در نوسان بود. اما از روزهای نخست آبان‌ماه سال گذشته موارد ابتلای روزانه به یک باره سیر صعودی شد و از 7820 نفر در روز دهم آبان‌ماه به 13961 نفر در روز ششم آذرماه رسید.

پس از آن آمار ابتلا به کرونا با تغییرات جزئی در 21 آذرماه مجدد به زیر 10 هزار نفر در روز (9594 نفر) رسید. سیر کاهشی موارد ابتلا به کووید-19 با برقراری محدودیت‌های اجتماعی و مقررات سختگیرانه کرونایی تا 15 بهمن‌ماه تا بالای 6 هزار نفر در نوسان بود. اما آغاز خریدهای نوروزی مردم موجب شیب ملایم ابتلا به این بیماری در کشور شد تا آنجا که از 21 بهمن به‌تدریج آمار ابتلا بالا رفت و به 8088 نفر ابتلای روزانه در 22 اسفندماه رسید. این رقم از 9 فروردین سال‌جاری به‌دلیل سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی مجددا به بالای 10هزار نفر در روز رسید. به این ترتیب روز 12 فروردین ابتلای 11750 نفر در یک روز به ثبت رسید و در روز هفدهم ماه جاری به شناسایی‌ 17 هزار و 430 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور رسید‌. رقمی که اگرچه خود رکوردی تازه در آمار ابتلای روزانه در ایران بود، اما روز گذشته یک‌بار دیگر رکورد آن شکسته شد.