به این ترتیب همچون موج قبلی کرونا درآبان سال گذشته مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و4 درشهرهای قرمز و فعالیت مشاغل گروه 3و 4درشهرهای نارنجی ازامروز ممنوع است. همچنین مشاغل ممنوع شده درصورت عدم رعایت قانون به مدت 15روز پلمب خواهند شد. در شهرهای قرمز هم تنها مشاغل گروه یک شامل مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم از جمله سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و تعمیرگاه‌ها مجاز به فعالیت خواهند بود.همچنین در شهرهای قرمز مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه،نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعات یومیه، مراسم‌های آیینی و مذهبی نیز تعطیل کامل خواهند بود. ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور نیز ممنوع بوده و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز نیز ممنوع است همچنین تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 تا 3 صبح در تمامی شهرهای کشور (به استثنای خودروهای مجاز به تایید فرمانداری) ممنوع است. به گفته حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، ادارات و سازمان‌ها و دستگاه‌های ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تا یک دوم از کارمندان را کاهش خواهند داد. همچنین دستگاه‌های غیرضروری نیز باید تا دو سوم نیروهای خود را کاهش دهند.درتهران نیز از امروز به مدت 2هفته بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند. البته بازار بزرگ تهران به‌عنوان یکی از مراکز پر خطر ازروز پنج‌شنبه زودتر از موعد به استقبال تعطیلی کرونایی رفت.آن‌طور که قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران گفته است، ممنوعیت فعالیت صنوف به بازار بزرگ تهران محدود نمی‌شود و در همه مناطق شهر اجرایی خواهد شد. رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: بازرسان اتاق اصناف، سازمان صمت، وزارت بهداشت و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر اجرای مصوبات ابلاغی نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف واحدهای صنفی به مدت دو هفته پلمب خواهند شد.همه این تدابیر درشرایطی ازامروز اجرایی می‌شود که از زمان شیوع کرونا دردنیا، اکثر کشورهای دنیا برای مقابله با موج‌های سنگین کرونایی به سمت قرنطینه کل کشور رفته‌اند اما ایران به‌دلیل ملاحظات امنیتی، سیاسی و اقتصادی علاقه‌ای به مهار بحران به این شکل ندارد. محدودیت 10روزه تا دو هفته‌ای کشور نیز درشرایطی از امروز قرار است اتخاذ شود که پیش ازاین اکثر مقامات وزارت بهداشت خواستار قرنطینه تهران به مدت دو هفته شده بودند اما دولت به‌رغم حاد بودن شرایط تهران همچون شرایط کرونایی اسفند ماه در خوزستان زیربارقرنطینه پایتخت نرفت.

افزایش عجیب میزان بستری شدگان

نقشه کشورروز چهارشنبه هفته پیش به رنگ قرمز کرونایی درآمد و زنگ‌های عبور از مرز خطر را به صدا درآورد. حالا وضعیت به اندازه‌ای بحرانی است که به باور بسیاری از کارشناسان به کار بردن رنگ قرمز برای توصیف شرایط کشور جوابگو نیست و باید از رنگ سیاه برای تشریح آنچه ایران این روزها آن را تجربه می‌کند استفاده کرد.در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری حدود 7/ 3 برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم بیماری است، گفت: این سرعت افزایش از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه بوده است.سیما سادات لاری افزود: بر این اساس با توجه به شرایط بسیار خطرناک کنونی بیماری در کشورمان، کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی باید با آرایشی تمام جنگی و با حداکثر توان در میدان نبرد با ویروس حاضر شوند.سعید نمکی وزیربهداشت نیز روز گذشته درنامه‌ای خطاب به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نوشت: از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

در انتظار چند هفته پر مرگ و میر

ازسوی دیگر حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت مراجعات بیماران کرونا به بیمارستان‌ها در خیز چهارم بیماری، گفت: متاسفانه حداقل دو سه هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت. وی با بیان اینکه افزایش بدحالی بیماران به‌دلیل افزایش شدت بیماری است، گفت: درصد عمده‌ای از ویروسی که اکنون افراد را آلوده می‌کند، کرونای جهش یافته انگلیسی است. پیش از او هم بسیاری ازکارشناسان نسبت به افزایش مرگ‌ها و حتی رسیدن مرگ و میر ناشی از کرونا به آمار ۵۰۰ تایی هشدار داده‌اند.

عبور بیماران کووید-  19از مرز 2 میلیون نفر

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه آمار ابتلا به کرونا یک باردیگر رکورد شکست و باگذشتن از مرز 20 هزار نفر در روز به ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ رسید که دو هزار و ۴۹۳ نفر از آنها بستری شدند ومجموع بیماران کووید-19 در کشور به دو میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسید. همچنین دراین روز 185نفردیگر جان باختند.روز گذشته نیز ۱۵۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. همچنین طی این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که 2 هزار و 567 نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسید.

دلایل بروز موج چهارم کرونا

درهمین راستا سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان، بهداشت و غذا و دارو وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ضمن اشاره به اینکه آنچه همکارانم در روزهای اخیر می‌بینند ناشی از بی‌توجهی‌های قبل از سفرها به‌خصوص بازارهای شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و ... است، هفت بند راهبرد اجرایی را جهت کاهش فشار سنگین به بخش‌های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی به‌خصوص مراقبت‌های ویژه ابلاغ کردوخواستار گسترش مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپایی شد.همچنین در جلسه روز پنج‌شنبه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونامقررشد وزارت بهداشت افرادی را که تست آنها مثبت شده و قرنطینه را رعایت نمی‌کنند برای اعمال مجازات به مراجع قانونی معرفی کند.

تاکید روحانی برخرید واکسن

اما درحالی‌که کشور با موج چهارم کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز واکسن کافی برای واکسیناسیون گروه اول قید شده در اولویت دریافت واکسن کرونا به کشور وارد نشده است.درهمین ارتباط روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اینکه «هرجا واکسن باشد، پول آن را تامین و وارد خواهیم کرد»، گفت: ‌با این‌حال با تلاش‌های صورت‌گرفته واکسن‌های داخلی به‌ثمر خواهد نشست و به‌ هر حال روسیاهی برای زغال خواهد ماند. رئیس‌جمهور پس از افتتاح طرح‌های ملی دانش‌بنیان و فناورانه طی سخنانی گفت: ما با کشوری قرارداد خرید واکسن بستیم ولی 10 میلیون دزی که قرار بوده است از این شرکت وارد کشور کنیم با کارشکنی آمریکایی‌ها قفل شده است. از هند چندین میلیون دز واکسن خریدیم و پول آن را نیز واریز کردیم ولی به‌گفته خودشان قوه قضائیه آنها مانع صادر شدن این واکسن‌ها به ایران شد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ چیز مقدم بر واکسن نیست.