در مرحله دوم و از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی با ارتقای همکاری تجاری، در ۶ زمینه دیگر، روابط اقتصادی خود را تقویت خواهند کرد و در مرحله آخر یعنی طی سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ میلادی، باید حجم تجارت خود را به حداقل ۱۰ درصد از کل حجم تجارت D۸ افزایش دهند. گروه ۸ کشور اسلامی درحال توسعه با نام اختصاری گروه D۸ متشکل از ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است. این گروه در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد مرحوم نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر وقت ترکیه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.

ایران و منطقه تجارت آزاد با اوراسیا

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخنان خود در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی D۸ اعلام کرد: در حوزه همگرایی و تعاملات تجاری درحال پی‌ریزی بنیان‌های منطقه‌ای تجارت آزاد با کشورهای همسایه هستیم و به‌زودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشورهای حوزه اوراسیا، شکل خواهیم داد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین افزود: تقویت چندجانبه‌‌گرایی، از اولویت‌‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در زمینه توسعه اقتصادی نیز همواره از تلاش‌‌های جمعی کشورهای همسو برای تحقق یک نظام اقتصادی بین‌المللی عادلانه و عاری از تبعیض‌ حمایت کرده‌‌ایم. هدف غایی تمام این تلاش‌های جمعی و مشروع کشورهای درحال توسعه، دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌‌های ملی و کسب جایگاه مناسب در روابط بین‌المللی است.

روحانی در مورد تحریم، ترور اقتصادی و اسلام‌هراسی نیز گفت: «امروز در کنار بلای کرونا، یک‌جانبه‌‌گرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن، از دیگر موضوعاتی است که چهره جامعه جهانی را لکه‌‌دار کرده است. این اقدامات نه‌تنها دولت‌‌های حاکم و ملت‌‌های مستقل را به‌طور غیرقانونی و نامشروع هدف قرار داده، بلکه تهدیدی جدی علیه دستاوردهای جامعه جهانی است. همچنین، جهان اسلام هدف اقدامات اسلام هراسانه سازمان یافته است که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش‌ها و کرامت‌‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده برای کشورهای اسلامی به همراه داشته است.»

انتقاد رئیس‌جمهور ایران از حجم تجاری بین کشورهای D۸ و فاصله آن با ظرفیت‌های واقعی تجاری اعضا، از دیگر نکات مهم بود و روحانی برای رفع این مشکل، استفاده از تسهیلات و مکانیزم‌‌های گمرکی و بانکی، اتاق تهاتر و کارت اعتباری D۸ را پیشنهاد کرد.