متهم موج چهارم کرونا

به‌دنبال انتقادها از شیوع موج چهارم کرونا به دلیل سفرهای نوروزی، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری عوامل ایجاد موج چهارم کرونا را تشریح کرد. او که این روزها در فضای مجازی و بین مردم درخصوص مدیریت ویروس جدید کرونا با انتقادهای زیادی روبه‌روست روز گذشته مهم‌ترین عامل موج چهارم کرونا را ورود ویروس انگلیسی از عراق بیان کرد و با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی اقدام به لغو پروازها کرده بود گفت: کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده‌اند. روحانی در عین حال در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تجمع و ترددهای فراوان مردم پیش از عید در محل کسب‌وکارها، مراسم نوروز، دید و بازدیدها بدون استفاده از ماسک‌، برگزاری عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفر به شهرهای قرمز و نارنجی به‌رغم ممنوعیت سفر به این مناطق و در نهایت سفر و دیدوبازدید‌های افراد مبتلا به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌ها به ۵۶درصد را به‌عنوان ۷عامل ایجاد موج چهارم کرونا توصیف کرد. او همچنین گفت که تمام تلاش ما از اسفندماه سال گذشته این بود که وارد موج چهارم نشویم، اما امروز این اتفاق متاسفانه رخ داده است. تشریح این عوامل در حالی از سوی رئیس‌جمهوری صورت می‌گیرد که به باور منتقدان، بازگذاشتن راه‌ها برای سفرهای نوروزی با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به ایران و اعلام غیرواقعی رنگ کرونایی شهرها که وزیر بهداشت از آن به‌عنوان شادتر اعلام کردن رنگ نقشه کرونایی در نوروز از سوی ستاد ملی کرونا و قبول آن به‌منظور تک‌صدایی یاد کرد، اشتباهی استراتژیک در مهار نوع جدید ویروس‌کرونا بود. موضوعی که طی چند روز گذشته بارها با انتقاد سعید نمکی وزیر بهداشت هم روبه‌رو شده است، تا آنجا که او سه روز پیش در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بااشاره به وضعیت استان خوزستان در اسفند ماه و درخواستش برای جلوگیری از انتقال ویروس با توجه به قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر ویروس جدید تصریح کرد که خواستار جلوگیری از سفرها همچون سال گذشته از تاریخ ۲۵اسفند تا ۱۸فروردین شده بود. نمکی پیش از نوروز هم به صراحت نگرانی خود را از مسافرت به‌عنوان اصلی‌ترین عامل گردش ویروس اعلام کرده بود.

همزمان ایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت هم در یک برنامه تلویزیونی در روز ۱۸فروردین در پاسخ به این سوال که چه کسانی با تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم. او با اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود گفت: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه‌جا تعطیل بود امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود و با طرح شهید سلیمانی شعله‌های کرونا را خاموش کنیم. اما برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش‌کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم. در همین حال روز گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه خواستار برخورد قضایی با رئیس‌جمهور به‌دلیل عملکرد ناصواب منجر به بروز موج سهمگین کرونا شد. خبرهای دیگر نیز حاکی از آن است که مجلس شورای اسلامی طرحی را کلید زده تا از ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره سفرهای نوروزی تحقیق و تفحص کند. همین سخنان روز گذشته با انتقاد تند حسن روحانی روبه‌رو شد و با تاکید بر اینکه در موضوع مبارزه با کووید-۱۹ همه باید یکصدا باشیم، گفت: روزها و هفته‌های سختی در پیش‌رو داریم؛ بنابراین نباید چندصدایی در این زمینه باشد. اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای جلوگیری از چند صدایی است. اگر بنا باشد هرکسی در تلویزیون مصاحبه کند و هر حرف و بیانی به‌کار بگیرد که نمی‌شود. رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: ما یک ستاد هستیم و وقتی تصمیم می‌گیریم، همه با هم مسوولیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. چند صدایی جز اینکه به دست ضد‌انقلاب و ایران بهانه بدهیم هیچ کار دیگری نیست و در کنار آن باعث خسته شدن کادر درمان می‌شویم. ‌روحانی اظهار کرد: اگر کسی به ناروا بگوید مصوبه ستاد ملی را فلان نهاد اجرا نکرد، باعث خستگی و ناامیدی کادر درمان می‌شود؛ چراکه می‌گویند وقتی نهادی با آن عظمت همکاری نمی‌کند، ما برای چه کار کنیم. اگر هم بر فرض صحت هم دارد باید به آن نهاد گوشزد کنیم که وارد عمل شود و مصوبات را اجرا کند.

موج سنگین کرونا در همه استان‌ها

فارغ از عوامل ایجاد روزهای سیاه کرونایی در کشور، حالا کشور برای مهار مجدد کرونا اقدام به تعطیلی اصناف غیرضرور به مدت ۱۰ روز تا دو هفته در مناطق قرمز و نارنجی کشور کرده است تا شاید شعله‌های آتش کرونا در سراسر کشور را بتواند یک‌بار دیگر خاموش کند و به سمت مرگ‌های دو رقمی که پیش از این با زحمت زیاد به آن دست یافته بود بازگردد. تعطیلی بخش بزرگی از اصناف در شرایطی رخ داد که چهارشنبه هفته گذشته نقشه کرونایی کشور تقریبا یک پارچه به رنگ قرمز درآمد. در همین راستا روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند. به‌‌گزارش «ایرنا» وی در ادامه گفت: ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران است و هفته‌های بسیار سختی را پیش‌رو داریم. به گزارش «ایسنا» رئیسی با بیان اینکه در ۱۲ استان شیب بسیار تندی از ابتلا به بیماری را شاهد هستیم گفت: استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم، فارس از استان‌هایی هستند که شیب بسیار تند بیماری را تجربه می‌کنند و باید مراقب بود که از خسارت وارده بکاهیم. وی افزود: در ۱۱ استان دیگر نیز شیب تند است، در واقع این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب بیماری رفته‌رفته تند می‌شود و باید مراقب باشند زیرا روزهای سختی پیش‌رویشان قرار دارد. استان‌های ایلام، البرز، آذربایجان‌غربی، سمنان، تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان،‌ کردستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قزوین شیب تندی از بیماری دارند. معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: استان‌هایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شده‌اند اما موج جدیدی از نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی را تجربه می‌کنند که شامل استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان هستند.  وی گفت: از امروز به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت کرونا بر اساس رنگبندی در ارتباط با شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال خواهد شد.

آمار رو به رشد بیماری کرونا

سعید مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با اشاره به آمار رو به رشد بیماری کرونا در کشور، گفت: در حالی که اکنون هم تخت برای بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا به سختی پیدا می‌شود، پیش‌بینی ما افزایش بسیار بیشتر مبتلایان به بیماری است. وی با بیان اینکه عمده بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند با ابتلای خانوادگی هستند گفت: متاسفانه نوع جهش‌یافته کرونا به سرعت در ریه‌های فرد بیمار می‌نشیند و درگیری ریوی و نارسایی تنفسی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به مرگ و میر شود. از طرف دیگر عوارض ناشایعی همچون عوارض قلبی، آنسفالیت و... که ما قبلا کمتر شاهد آن بودیم اکنون در بیماران نمود بیشتری پیدا کرده است. حمید عمادی متخصص عفونی نیز درگفت‌وگو با ایرنا گفت: وضعیت بسیار خطرناکی از نظر شیوع کرونا در کشور وجود دارد، این موج از موج‌های قبلی به مراتب شدیدتر است، تنها راه نجات دو هفته تعطیلی کامل کشور است، در غیر این صورت با مرگ‌های بسیار بالا و وضعیتی شبیه آمریکا و اروپا در ماه‌های گذشته مواجه می‌شویم. در این میان یکی از مشکلات به گفته محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا بیماران کرونایی هستند که از ترس مراجعه به مراکز درمان، مدت‌ها در خانه ماندند، ومرده‌‌ آنها به اورژانس رسیده است. در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته ۱۹۳نفر دیگر قربانی کووید-۱۹ شدند. همچنین در این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده که ۲ هزار و ۲۰۵ نفر از آنها بستری شدند.