به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده دیروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی که در وین در حال صورت‌گرفتن است با آن سیاستی که رهبری تبیین کرده‌اند به پیش می‌رود و به نتیجه می‌رسد و آیا شما در این زمینه خوش‌بین هستید، اظهار کرد: زود است که بخواهیم در این زمینه پیشگویی و اعلام خوش‌بینی یا بدبینی کنیم. سیاست قطعی کشور همان است که مقام معظم رهبری فرمودند و ماموریت ما دیپلمات‌ها این است که این موضوع را عملیاتی کنیم و در آن مسیر گام برداریم. همه تلاش‌ها در این چارچوب است. او ادامه داد: من به ملت ایران قول می‌دهم که دیپلمات‌های ایرانی از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهند کرد که در چارچوب عزت ملی و منافع ملی کشور تحریم‌ها در اسرع وقت برداشته شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا یک رسانه ژاپنی اعلام کرده است که ایران و آمریکا احتمالا توافق کنند که آمریکا بیانیه‌ای را در خصوص لغو تحریم‌ها منتشر کند و ایران نیز بعد از ۲۴ ساعت طی بیانیه‌ای اعلام به بازگشت به تعهدات برجامی خود کند و آیا چنین خبری را ایران تایید می‌کند و آیا بازه زمانی ۲۴ساعته برای راستی‌آزمایی کافی است، گفت: هر موقع گفت‌وگوهایی در این سطح انجام می‌شود، رسانه‌ها به جهت کنجکاوی و رسالت‌شان و برخی آنها نیز در راستای اهداف‌شان گزارش‌های مختلفی را منتشر می‌کنند و این گزارشات در خصوص گفت‌وگوهای وین توسط برخی از رسانه‌ها منتشر شده است. همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم آنچه ایران پیگیری می‌کند رفع جامع تحریم‌ها در یک گام است و در این ارتباط راستی‌آزمایی نیز انجام می‌دهیم ولی اینکه چگونه این گام انجام می‌شود و چگونه راستی‌آزمایی صورت خواهد گرفت محورهای قابل‌توجه برای گفت‌وگو است. گفت‌وگوها هنوز به آنجا نرسیده است.

اینکه چه زمانی لازم است که راستی‌آزمایی صورت بگیرد و موضوعات مرتبط با آن مسائلی است که بررسی دقیق‌تر و راهکارهای خلاقانه را می‌طلبد. ما از تمام مکانیزم‌های مندرج در کمیسیون مشترک برجام و همچنین در ارتباط با دوستان‌مان استفاده می‌کنیم که این مسیر را در راستای منافع ملی ایران محقق کنیم.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه هدف از مذاکرات کنونی در وین این است که تا قبل از برگزاری انتخابات در ایران شاهد احیای برجام باشیم و آیا ایران چنین چیزی را تایید می‌کند، اظهار کرد: به شرط صحت این انتساب، اگر نبود صبر راهبردی ملت ایران و رفتار حکیمانه جمهوری اسلامی ایران، به‌خاطر نقض آشکار تعهدات از سوی آمریکا پس از خروج از برجام و بی‌عملی‌های اروپا که تا امروز ادامه داشته، قطعا چیزی از برجام به عنوان یک توافق چند‌جانبه باقی نمانده بود و آنها خودشان می‌دانند که چه اتفاقی افتاده است. سخنگوی وزارت‌خارجه تاکید کرد: پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده ملی است که با اجماع از سوی نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی پیگیری می‌شود و به تحولات داخلی ایران مرتبط نیست. او ادامه داد: مطمئنا سفرای مقیم در تهران از جمله سفیر فرانسه بهتر از هر‌کس دیگری این مساله را می‌داند و من مجددا در راستای یادآوری مطرح کردم.

لغو تحریم‌ها پیش‌نیاز موفقیت مذاکرات وین است

همزمان نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش به چگونگی پیشرفت مذاکرات احیای برجام در وین پرداخته و رسیدن به موفقیت در این زمینه را مستلزم تفاهمی بهتر میان شرکای برجام در زمینه لغو تحریم‌های آمریکا دانست. میخائیل اولیانوف نوشت: چگونه می‌توان وضع فعلی امور را در روند احیای برجام ارزیابی کرد؟ هنوز گشایشی ایجاد نشده است اما دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه داریم. تمام طرف‌ها، از جمله ایران و آمریکا هدفی واحد را نشانه گرفته‌اند که اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط تمامی طرف‌ها است.  اولیانوف در ادامه درباره پیشرفت در روند این مذاکرات نوشت: برای پیشرفت بیشتر، شرکای برجام باید به تفاهم بهتری در زمینه لغو تحریم‌های آمریکا برسند. این امر پیش‌نیاز موفقیت در این زمینه است. در زمینه هسته‌ای هم (آنچه باید از سوی ایران انجام شود) چشم‌انداز کمابیش واضح است.

اظهارات اولیانوف درباره مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات مستقیمی فعلا میان ایران و آمریکا وجود ندارد. مذاکرات عمدتا میان دو کارگروه کارشناسان انجام می‌گیرد که درباره لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و پایبندی به تعهدات هسته‌ای از سوی ایران گفت‌و‌گو می‌کنند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه چندی پیش با مطرح‌کردن اینکه ایران «مسیری منطقی» برای پایبندی به برجام ارائه می‌کند، اقدامات لازم این مسیر را برشمرد.

ایران محور سفر وزیر خارجه آمریکا به بروکسل

از سوی دیگر، یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا از سفر وزیر امورخارجه این کشور به بروکسل خبر داد و گفت که ایران یکی از موضوعات مطرح در گفت‌وگوهای او خواهد بود. به گزارش رویترز، یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت که آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه این کشور این هفته دوباره سفری به بروکسل خواهد داشت تا درباره موضوعاتی از جمله ایران، افغانستان و فعالیت‌های روسیه در قبال اوکراین رایزنی کند. این مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، گفت که در این سفر، بلینکن به لیود آستین وزیر دفاع آمریکا در بروکسل ملحق خواهد شد، اما جزئیات بیشتری درباره این سفر ارائه نداد.

همزمان با این تحول، هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان گفت‌وگوهای اخیر در وین را سازنده توصیف کرد و گفت: ما باید یک روند متوالی را برای ادامه تعامل تدوین کنیم و البته همه اینها بستگی به آمریکا دارد که تا چه اندازه مایل به لغو تحریم‌های ایران است. او گفت: ما باید به دنبال فرآیندی باشیم که اجازه ندهد مسیر مذاکرات قطع شود.