موضع حسن روحانی رئیس‌جمهوری اما اندکی متفاوت بود؛ او در سخنانش در جلسه روز گذشته هیات دولت تلاش کرد با دلجویی از جامعه درمانی کشور از آنان تقدیر کند؛ اما در ادامه همچون واعظی اثر منفی حذف محدودیت سفر در نوروز ۱۴۰۰ را رد کرد.

محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در واکنشی تند به انتقادهای وزیر بهداشت تاکید کرد که «جای این حرف‌ها در جلسات است نه در عموم.» رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اینکه من به‌عنوان یک دستگاه عضو شورا و ستادی باشم و فکر کنم که باید فقط آن ستاد تصمیمات و نظرات مرا اجرا کند، این درست نیست. واعظی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه مجلس و قوه قضائیه و ستاد مشترک در جلسات ستاد حضور دارند، گفت: تصمیمات ستاد با در نظرگرفتن همه جنبه‌های زندگی مردم است. شاید برای یک پزشک راحت باشد که بگوید اولین کار این است که ما همه کشور را ببندیم؛ اما برای این کار اول باید یک بودجه بزرگی را فراهم کنیم تا کسی که مغازه‌ای دارد و برای آن اجاره، مالیات و چک می‌دهد یک تدبیری داشته باشیم.

 رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از انتقاداتش به اظهارات نمکی یادآوری کرد: البته این هم کار درستی نیست که وقتی همه مردم رعایت می‌کنند و فوتی‌ها کم می‌شود، یک دستگاه فکر کند همه کارها را او کرده است و به آن افتخار کند؛ اما به محض اینکه اتفاقی می‌افتد یا مردم رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیل دیگری موج تازه‌ای شکل بگیرد، انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های دیگر بگیریم. این که کار درستی نیست.

تک‌صدایی یا چندصدایی؟

واعظی البته شامگاه سه‌شنبه نیز در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به موضوع تک‌صدایی اشاره کرد؛ موضوعی که پیش‌تر حسن روحانی بر آن تاکید کرده بود و دو روز بعد، سعید نمکی آن را به باد انتقاد گرفت. واعظی در این زمینه با اشاره به درگیری ۱۴ماهه جامعه با یک بحران بسیار فراگیر و پیچیده و فرسایشی گفت: در چنین شرایطی نمی‌توانیم با تشنج‌آفرینی، تشتت آرا و چندگانگی با مردم صحبت کنیم. کسانی که از ضرورت یک‌صدایی در ستاد ملی کرونا انتقاد می‌کنند و بعضا با ادبیات خاص آن را به سخره می‌گیرند، شاید فراموش کرده‌اند که این تک‌صدایی و هماهنگی، تاکید و دستور اکید رهبر معظم انقلاب است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تعدد آرا و نظرات در مدیریت کرونا را منجر به سردرگمی مردم خواند و تاکید کرد که سردرگمی مردم در مساله‌ای که با جان و سلامت آنها ارتباط دارد، قطعا به صلاح نیست. سعید نمکی که در یک ماه گذشته بارها لب به نقد برخی تصمیم‌گیری‌ها درباره کرونا در ایران گشوده، روز دوشنبه در ادامه گلایه‌های خود تاکید کرد که «اگر نگاه کارشناسی ما خریدار داشت در موج چهارم کرونا گرفتار نمی‌شدیم.» وزیر بهداشت که وضعیت کرونا در کشور را بسیار سهمگین و خطرناک معرفی کرده، با بیان اینکه «اهل سیاست‌بازی نیستیم، با مردم شفاف و بی‌پرده صحبت می‌کنیم» گفته بود: «از من وزیر بهداشت انتظار نداشته باشید به خاطر تک‌صدایی، حرف غیرکارشناسی بزنم یا تایید کنم.» این اظهارات وزیر بهداشت دو روز پس از آن مطرح شده که حسن روحانی بر جلوگیری از چندصدایی در این بحران سخن گفته بود.

سفر، عامل پیک چهارم نیست

از سوی دیگر محمود واعظی در ادامه گفت‌وگوی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به موضوع دیگری هم پرداخت که ازجمله اصلی‌ترین نقدهای سعید نمکی به سیاست‌های اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا است. گرچه نمکی منتقد اصلی سیاست سفرهای نوروزی است و این موضوع را قبل و بعد از نوروز ۱۴۰۰ نیز بارها اعلام کرد؛ اما رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو، رویکرد نمکی را رد کرد. او با تاکید بر اینکه عامل اصلی پیک چهارم کرونا سفرهای نوروزی نیست، گفت: ویروس جهش یافته، خرید‌های عیدانه و دورهمی‌ها و رعایت کمتر دستور العمل‌ها است؛ ولی سفرها می‌تواند یکی از فاکتورها باشد.رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره اینکه سفر عامل اصلی شکل‌گیری پیک چهارم نبوده این‌گونه دلیل آورد که «اگر به آمار توجه شود ورودی به بیمارستان‌ها  از روزهای ابتدایی سال شروع شد که هنوز سفرها شکل نگرفته بود یا اینکه همه کشور قرمز یا نارنجی شد که مقصد سفر نبودند. اثر سفر قاعدتا باید این روزها یا چند روز آینده باشد؛ ولی پیک چهارم از هفته اول فروردین شروع شد. نکته دیگر کشورهای اروپایی و همسایگان ما که عید و سفر نداشتند، آنها چرا افزایش شدید بیماری دارند؛ ضمن اینکه برخی از آنها درصدی از جمعیت کشورشان را نیز واکسن زده بودند. پس عامل اصلی بر خلاف تبلیغات جهت‌دار سفر نیست. ویروس جهش‌یافته، خرید‌های عیدانه و دورهمی‌ها و رعایت کمتر دستور‌العمل‌ها است؛ ولی سفرها می‌تواند یکی از فاکتورها باشد.»واعظی افزود: در شکل‌گیری موج چهارم بیماری، اولین متغیر مهم جهش ویروس بود. پس از آن نیز متغیرهایی مثل خرید شب عید، دورهمی‌های خانوادگی، عیددیدنی و دید و بازدیدها و نهایتا سفرهای نوروزی در شکل‌گیری موج نقش داشتند. اظهارات دیروز حسن روحانی در جلسه هیات دولت هم مشابه همین اظهارات واعظی است. او با بیان اینکه همه کشورها در یک موج بزرگی گرفتار شدند، گفت: بعضی فکر می‌کنند چون عید نوروز بود و عده‌ای مسافرت رفتند، سبب شیوع بیشتر شده؛ درحالی‌که دنیا و کشورهایی هم که عید نوروز نداشتند، گرفتار هستند. البته ترددها، دورهمی‌ها، مراعات نکردن همه تاثیرگذار است؛ اما دنیا با موج جدیدی مواجه شده و همه ما باید به یکدیگر کمک کنیم و الان وقت شعار نیست و الان وقت عمل است.رئیس‌جمهوری البته به دلجویی و تقدیر از کادر درمان هم پرداخت و گفت: بخش بهداشت و درمان بار بسیار سنگینی بر دوش دارد و ما قدردان آنها هستیم و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند.

مردم ریاکاری را تشخیص می‌دهند

با این حال واکنش تند واعظی به اظهارات نمکی تنها به استدلال درباره سفرهای نوروزی محدود نماند. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در بخش دیگر گفت‌وگوی خود، با بیان اینکه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم، تاکید کرد: مردم شاهد و ناظر رفتارهای ما هستند و دوگانگی‌ها و ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند. نباید تصور کنیم که به صرف بیان موضوعات از طرف ما، اقناع عمومی صورت می‌گیرد و انگشت‌های اتهام به سوی دیگران کج می‌شود، این‌طور نیست. به همین دلیل بهتر است همه با جان و دل از قایقی که همگی در آن نشسته‌ایم حفاظت کنیم و در هیچ‌جای آن به بهانه‌های واهی و انگیزه‌های شخصی و سیاسی منفذ ایجاد نکنیم.  نباید  این‌طور  شود که توفیقات در کرونا متعلق به یک دستگاه  و در زمان خیزش بیماری دستگاه‌های همکار را مقصر قلمداد کنیم. همه با هم در توفیقات و مشکلات شریک هستیم.

صعود ابتلا به بالای ۲۵ هزار نفر

این کنش و واکنش‌های انتقادی در حالی میان سیاست‌گذاران و مجریان مدیریت بحران کرونا در کشور وجود دارد که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳هزار و ۹۸ نفر از آنها بستری شدند. گزارش‌ها از برخی شهرها حاکی از پر شدن ظرفیت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی است.

در این بازه زمانی تعداد جان‌باختگان نیز از مرز روزانه ۳۰۰ نفر گذشت و ۳۰۴ مبتلا جان خود را از دست دادند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که آمار بستری مبتلایان کرونا نسبت به موج قبلی چهار برابر شده است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شده است و مرگ‌های رو به رشد ناشی از این بیماری را شاهد هستیم. خبرها از قم نیز حاکی از آن است که ۹۰درصد آزمایش‌های کرونا در این استان، ویروس انگلیسی است؛ این موضوع را محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز گذشته به «ایرنا» گفت و تاکید کرد که شاهد شیب صعودی میزان ابتلا و بستری و همچنین مرگ و میرها در قم هستیم که بسیار نگران کننده است.