نشریه چینی «گلوبال‌تایمز» مصاحبه‌ای با «محمد کشاورززاده» سفیر ایران در چین با موضوع سند همکاری‌های جامع که اخیرا میان ایران و چین به امضا رسید  انجام داده و کشاورززاده در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رسانه‌های غربی گفت: «رسانه‌های غربی همچنان از اهرم رسانه برای گسترش سلطه استعماری خود استفاده می‌کنند. آنها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی برای ممانعت از همکاری دوستانه ایران و چین منتشر می‌کنند. ایران و چین قرن‌ها روابط دوستانه و صلح‌آمیز داشته‌اند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده‌اند. در طول تاریخ، دو کشور از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت‌آمیز برخوردار بوده‌اند و طرح کمربند و جاده یک بار دیگر آن را احیا کرد.»

وی افزود: «چین هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز تلاش نکرده کشوری دیگر را اشغال کند. کشورهای غربی، چین را که یک قدرت جهانی در حال ظهور است، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می‌دانند. آنها برقراری روابط استراتژیک و دوستانه بلندمدت بین چین و کشورهای مستقل دیگر مثل ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می‌دانند. آنها تلاش می‌‌کنند تصویری منفی از چین را برای ترساندن مردم سایر کشورها ارائه دهند. وقتی که همکاری اقتصادی برای مردم محلی رفاه به ارمغان بیاورد و معیشت آنها را بهبود بدهد، این تبلیغات مسموم و غیرواقعی غرب تاثیر خود را از دست می‌دهد.»

کشاورززاده درباره اهداف برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: «این برنامه در راستای اجرای بیانیه مشترک شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سفر رسمی شی در سال ۲۰۱۶ به تهران آماده شد. همانطور که عنوان آن نشان می‌دهد، در درجه اول، شامل همه جنبه‌های مختلف همکاری بین دو کشور است و نکته دوم، مدت همکاری است که نقشه راهی برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن باستانی آسیایی هستند که هزاران سال است با یکدیگر در ارتباطند. هدف از این برنامه تعمیق و تقویت این روابط دوجانبه است و علیه هیچ کشور سومی نیست.»

سفیر ایران در چین در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، بر اجرای این توافق تاثیر خواهد گذاشت، توضیح داد: «ایران تنها کشور در جهان نیست که از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد. چین و بسیاری دیگر از کشورها هم با چنین مشکلی مواجه هستند. همان‌طور که سخنگوی وزارت‌خارجه چین چندین بار گفته است: «آمریکا تحریم‌ها را بی‌پروا مانند یک چوب بزرگ به کار می‌برد و خودسرانه تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه علیه کشورهای مستقل اعمال می‌کند.»