رکورد مرگ در موج چهارم

رکورد مرگ در موج چهارم

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته نیز، تعداد قربانیان کرونا در کشور برای نخستین بار از آغاز موج چهارم از مرز ۴۰۰ نفر عبور کرد و به ۴۰۵ نفر رسید. بررسی آخرین آمار وزارت بهاشت نشان می‌دهد نه تنها آمار مرگ و میر کرونایی همچنان روندی صعودی دارد، بلکه میزان ابتلا نیز با شتاب کمتری در روزهای اخیر در حال افزایش است.

در ایران و در بازه ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دیروز، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید کرونا شناسایی شد که از میان آنها، سه هزار و ۹۲ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. همچنین چهار هزار و ۷۶۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ به‌دلیل شدت بیماری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

احتمال افزایش چشمگیر بستری‌ها

البته این اعداد و ارقام گرچه چهره نگران‌کننده کرونا را این روزها در اغلب استان‌های کشور نمایان کرده است اما ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌تری نیز دارد. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که روز گذشته تاکید کرده بود «هنوز به اوج و قله پیک چهارم کرونا در ایران نرسیده‌ایم»، این مساله را نیز مطرح کرد که «پیش‌بینی می‌شود تعداد بستری‌های کرونا در این موج به ۶۰ هزار نفر برسد و حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.»

گرچه آماری که از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها منتشر می‌شود، آمار تجمعی نیست و تنها به اعلام تعداد پذیرش بستری‌ها در هر روز بسنده می‌شود اما دیروز علیرضا رئیسی گفت که «هنوز به اوج و قله پیک چهارم کرونا نرسیده‌ایم اما تعداد بستری‌ها به ۴۳ هزار نفر رسیده است.» با توجه به این تعداد، افزایش آن به ۶۰ هزار بیمار بستری که مقامات درمانی کشور پیش‌بینی می‌کنند صعودی چشمگیر در تعداد افراد نیازمند به بستری خواهد بود؛ موضوعی که از یکسو به گفته علیرضا رئیسی، «رکوردی بی‌سابقه خواهد بود» و از سوی دیگر، با اظهارات علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران نیز همخوانی دارد. زالی هشدار داده بود که «الگوی مراجعه بیماران در روزهای اخیر تغییر کرده و بیماران با علائم شدیدتری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.» او به روسای بیمارستان‌ها تاکید کرد که «ضرورت دارد هر چه سریع‌تر بیماران پذیرش و کار درمان آغاز و از جابه‌جایی غیر‌ضروری بیماران خودداری شود.»

آخرین آمار گویای این موضوع است که از ابتدای اسفند ۹۹ یعنی همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران تا ظهر روز گذشته، دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شدند و همچنین این ویروس، طی ۱۴ ماه گذشته ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر را در کشور به کام مرگ برد؛ آماری که البته برخی آن را خوش‌بینانه توصیف می‌کنند و آن را بر مبنای تشخیص قطعی کرونا در متوفیان می‌خوانند. همچنین وزارت بهداشت در آمار خود اعلام کرده که تاکنون یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۳۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

با این همه پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونایی ایران در موج چهارم به‌گونه‌ای است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا احتمال تمدید دوباره محدودیت‌ها را رد نکرده و گفت که «احتمالا محدودیت‌های کرونا دو هفته دیگر تمدید می‌شود.»

هم اکنون بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ۲۵۷ شهرستان ایران قرمز هستند و ۱۲۹ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد به سر می‌برند و تنها ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز

با وجود آنکه ۲۵۷ شهر در ایران قرمز است و محدودیت‌های کرونایی در آن اعمال می‌شود اما از این شهرها ۷۱ درصد نقض تردد گزارش شده است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا روز گذشته اعلام کرد هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم و ۶ استانی که بیشترین نقض تردد در آنها اتفاق می‌افتد شامل استان‌های اصفهان، البرز، همدان، مازندارن، فارس و آذربایجان شرقی است.

پول بدهید، واکسن بخرید؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، به موضوع واکسن اشاره کرد و گفت: «افرادی که عجله دارند و نمی‌توانند منتظر واکسن باشند، با پرداخت پول از شرکت‌های خصوصی واکسن دریافت کنند.» به گفته رئیسی ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.

با این حال دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسیناسیون کرونا در کشور و در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: هر واکسن مجاز از هر جا وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید-۱۹ به‌صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد. او به «ایسنا» گفت: واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ به‌صورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد. جهانپور تاکید کرد: وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد، تکذیب می‌کند.

وزارت بهداشت ایران در آخرین گزارش‌های آماری خود اعلام کرده است تاکنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دز رسید.

اعطای ۴۰۰ هزار دز واکسن رایگان چینی

ازسوی دیگر روز گذشته محمدحسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر از اعطای ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا به صورت رایگان توسط صلیب سرخ چین به هلال احمر ایران خبر داد و گفت: بنا بر هماهنگی‌های انجام شده قرار است در مراحل بعدی نیز واکسن کرونا از چین وارد کشور شود. قوسیان‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: این واکسن‌ها به صورت رایگان به جمعیت هلال احمر داده شده بود که بدون اینکه یک عدد از این واکسن در اختیار نیروهای جمعیت هلال احمر در مرزها قرار داده شود، تماما به وزارت بهداشت تحویل شد. سخنگوی جمعیت هلال احمر از آمادگی این مجموعه برای ورود واکسن در مراحل بعدی خبر داد و گفت: بنابر هماهنگی‌ها و رایزنی انجام شده از سوی هلال احمر با صلیب سرخ چین قرار است در مراحل بعدی نیز واکسن کرونا از چین وارد کشور شود.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده‌اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ‌های بالای هزار نفر را به حدود ۳۰ نفر در روز کاهش دهد.