واکنش‌ها به درگذشت سردار حجازی

سردار حسین سلامی روز گذشته در مراسم تشییع پیکر جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه افق‌های بلند جهاد شهید حجازی به مرزهای ایران ختم نشد، به لبنان رفت و در آنجا به کمک سید حسن نصرالله شتافت، تاکید کرد: او در لبنان نقشه قدرت حزب‌الله را برای شکست دادن قطعی صهیونیست‌ها تکمیل کرد. سردار سلامی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شنیدم که شادمان‌اند. اما این شادی شما بسیار زودگذر است. شما ناپدید خواهید شد به دست امتی که شما آنها را از سرزمینشان اخراج کرده‌اید. فرمانده سپاه تاکید کرد: شاد نباشید، ما راه را ادامه می‌دهیم و هیچکس این جبهه را ترک نخواهد کرد و سنگرها همیشه پر است و این راه تا‌ پایان عمر همه شیاطین عالم که در مقابل اسلام ایستاده‌اند ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در پیامی جداگانه با تاکید بر اینکه این فرمانده جانباز و متعهد، تمام زندگی خود را با اخلاص در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به‌خصوص در دوران دفاع مقدس و پس از آن در سمت‌های مختلف، وقف پاسداری و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و خدمت به میهن اسلامی کرد و کارنامه پرافتخاری به یادگار گذاشت، درگذشت سردار حجازی را موجب تا‌ثر و اندوه فراوان خواند.

پایان ادعاها درباره علت مرگ

شامگاه یکشنبه ۲۹ فروردین روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای از درگذشت سردار حجازی خبر داد و اعلام کرد که جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی به یاران شهیدش پیوست. روز گذشته اما سخنگوی سپاه، عوارض شیمیایی ناشی از جنگ را عمده‌ترین دلیل شهادت سردار حجازی اعلام کرد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد پاسخی بر اظهارات ضد و نقیض و شایعات درباره علت درگذشت سردار حجازی در فضای مجازی بود. براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، سردار رمضان شریف صبح دوشنبه در توضیحات خود در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به نتیجه جلسه‌ کمیسیونی که شامگاه یکشنبه در بیمارستان بقیه‌الله برگزار شد، ضمن آنکه عوارض شیمیایی را عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام کرد، توضیح داد: سردار حجازی جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس بود و سال‌ها از این عارضه رنج می‌برد و در مقاطعی هم به همین دلیل به بیمارستان مراجعه می‌کرد. این کمیسیون به اعتبار جانباز شیمیایی بودن سردار حجازی و محرز بودن تاثیرات جانبازی در به شهادت رسیدن، ایشان را رسما به عنوان شهید معرفی کردند.

سخنگوی سپاه البته در ادامه اظهارات خود به این نکته نیز اشاره کرد که سردار حجازی چند ماه قبل نیز به بیماری کرونا مبتلا شد که بهبود یافت.

او همچنین به موضوع ترور سردار حجازی که در برخی رسانه‌ها به عنوان یکی از گمانه‌ها درباره علت درگذشت این فرمانده سپاه مطرح بود نیز اشاره و تاکید کرد: شهید حجازی در ۸ سال آخر عمر مبارک‌شان به‌واسطه حضور در جبهه مقاومت برای صهیونیست‌ها چهره‌ای نام‌آشنا‌ بودند و سال‌ها بود که صهیونیست‌ها به‌دنبال ترور ایشان بودند؛ از شامگاه یکشنبه که خبر به شهادت رسیدن ایشان منتشر شد، این موضوع از رویکرد رسانه‌های آنها کاملا مشخص است.

سردار حجازی که بود؟

سردار محمد حجازی، متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان، از جمله فرماندهان باسابقه سپاه است که از همان ابتدای تاسیس این نهاد، به عضویت آن درآمد. در دوران دفاع مقدس مسوولیت‌هایی نظیر ریاست ستاد سپاه منطقه دوم کشوری، جانشینی سپاه منطقه چهار کشور و جانشینی قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه میانی را داشت و پس از آن تا‌ پایان دفاع مقدس به‌عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی قدس سپاه مشغول به خدمت شد.  این فرمانده، پس از دفاع مقدس در سپاه و بسیج و نیز ستادکل نیروهای مسلح مسوولیت‌های مهمی عهده‌دار شد که از جمله آنها می‌توان به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج به‌مدت ۱۰ سال، ریاست ستاد مشترک سپاه، جانشین فرمانده‌کل سپاه و معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح اشاره کرد.  او که فرماندهی سپاه در لبنان را نیز به‌عهده داشت، ‌در سال‌های اخیر تجارب خود را برای یاری‌بخشی به مدافعین حرم و کمک به جبهه مقاومت اسلامی در عرصه مقابله با داعش و تروریسم تکفیری به‌کار گرفت.  خبرگزاری تسنیم درباره زندگینامه و فعالیت‌های این فرمانده سپاه نوشته است: نقش‌آفرینی در تقویت حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت از درخشان‌ترین نقاط کارنامه این شهید بزرگوار است که موجب شد طی سال‌های اخیر صهیونیست‌ها برنامه ترور وی را در دستور کار خود داشته باشند.  سردار حجازی پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به‌پیشنهاد سردار پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه، به سمت جانشینی فرماندهی این نیرو منصوب شد.

تشییع پیکر

بر اساس اعلام روز گذشته سرهنگ علی قمیان سخنگوی سپاه صاحب الزمان(عج)، پیکر سردار حجازی امروز در اصفهان تشییع و خاکسپاری می‌شود. همچنین به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله موحدی کرمانی بر پیکر سردار شهید حجازی در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران نماز اقامه خواهد کرد. از سوی دیگر سخنگوی سپاه صاحب الزمان(عج) گفت: مراسم یادبود سردار شهید حجازی نیز صبح پنج‌شنبه در گلزار شهدا برگزار خواهد شد.

پیام‌های تسلیت

علاوه بر رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری، سایر مقامات لشکری و کشوری نیز درگذشت سردار حجازی را تسلیت گفتند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پیامی، سردار حجازی را «ستاره درخشان محور مقاومت» توصیف کرد. قالیباف در توییتی نوشت: «او که یک عمر برای پیوستن به برادران شهیدش انتظار کشید، حالا در آغوش سلیمانی‌هاست.» سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی جداگانه با تاکید بر اینکه «سردار حجازی در جبهه مقاومت استوانه‌ای قابل اتکا برای رزمندگان مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی بود»، «فقدان این سردار وارسته و عاشق جهاد و شهادت» را تسلیت گفت.  همچنین امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت سردار حجازی تاکید کرد: «سال‌ها مجاهدت سردار محمدحسین حجازی در جبهه‌های مختلف مبارزه و جهاد به‌ویژه دفاع از حریم آل‌الله، چهره‌ای ماندگار و اسطوره‌ای فراموش ناشدنی از وی به جا گذاشت.»  از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در پیامی عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را تسلیت گفت و نوشت: «سردار حجازی خدمتگزاری خردمند و بی‌ادعا بود که در عرصه‌های مختلف دفاع از کشور، منافع و امنیت ملی حضوری دائمی و اثربخش داشت و خدمات ماندگار و پرافتخاری از خود به یادگار گذاشت.»  علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری هم در پیام خود نقش‌آفرینی کم‌نظیر سردار حجازی در تقویت جبهه مقاومت را الگویی درس‌آموز خواند و تاکید کرد: «این یادگار دوران دفاع مقدس، در طول دوران جنگ تحمیلی، با قبول مسوولیت‌های مخاطره آمیز، نهایت اخلاص و ایثار را در عرصه جهاد فی‌ سبیل‌الله تبلور بخشید و پس از آن نیز در عرصه‌های گوناگون خدمت به نظام اسلامی اهتمامی مجدانه داشت.»  همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، امیر حاتمی وزیر دفاع، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از دیگر چهره‌هایی هستند که در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت سردار حجازی را تسلیت گفتند.  همچنین دیروز اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز درگذشت جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.