به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی در ادامه افزود: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم و به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و تحریم‌ها و مشکلات و حوادثی مثل کرونا باز هم در کشاورزی توفیقات بسیار مهمی را به دست آوردیم. آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مدرن ما در این ۸ سال اگر با کل تاریخ ایران و رژیم گذشته مقایسه کنیم به اندازه همان و مقداری بیشتر در این ۸ سال انجام گرفته که کار بسیار عظیم و بزرگی است.  وی گفت: ما کشوری در شرایط خشکسالی هستیم که در استفاده از آب باید حداکثر مراعات را انجام دهیم که یکی از راه‌های آن استفاده از آبیاری نوین است. در سیستان گزارش شد که ۲۶۰ میلیون مترمکعب به دشت سیستان منتقل شد که اگر سیستم نقل و انتقال آب از طریق لوله نبود و از طریق انهار - مثل سابق - انجام می‌شد ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب کم می‌شد و از بین می‌رفت. سیستم‌های نوین برای این است که بتوانیم از این آب حراست و حفاظت و به بهترین وجه استفاده کنیم.

مشکل کم آبی برای تابستان

روحانی ادامه داد: آماری هم اعلام شده که بهره‌وری ۶ درصد بالا رفته و این مهم است که بهره‌وری از ۳۹ به ۴۵ رسیده است. این نشان می‌دهد که در این سرزمین خیلی تلاش شده است. امسال هم سال خشکی داشتیم و بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ بنابراین مشکلات فراوانی برای بخش‌های مختلف ایجاد کرده و می‌کند. این نشان می‌دهد که باید برای آب آشامیدنی و کشاورزی استان‌ها به‌خصوص در تابستان فکر کنیم.

زمینه خوب برای صادرات میگو

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه همه تلاش دولت بر این بوده که در بخش کشاورزی شاهد تحول بزرگی باشیم، گفت: آمار این هشت سال را با سال‌های گذشته مقایسه کنند که این دولت توانست در چه زمینه‌هایی به خوداتکایی و خودکفایی برسد. در بحث گندم، روغن و دانه‌های روغنی حرکت‌های خوبی انجام گرفت. در مساله کلزا تولیدات به سه برابر رسید. کشت‌های گلخانه‌ای پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرد و امروز در زمینه آبزیان مانند ماهی و میگو هم کیفیت تولید و هم بهداشت آن بالا رفته است.  وی افزود: آمار خوبی بود که در سال ۹۲ آنچه استفاده می‌کردیم ۶/ ۲ تن در هکتار بوده که به ۲/ ۴ تن رسیده که نشان از یک پیشرفت خوب و قابل‌ملاحظه است. میگو جزو محصولات صادراتی است که خوب صادر می‌شود و زمینه خوبی برای صادرات آن وجود دارد که البته برای مصرف داخلی هم حائزاهمیت است.

حسن روحانی همچنین با بیان اینکه پرورش ماهی و میگو بسیار مهم است و اینکه ما بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را بیشتر به سمت‌آبزیان هدایت کنیم، از نظر سلامتی هم بهتر است، تاکید کرد: ما باید بتوانیم این محصولات را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم. روحانی در ادامه با بیان اینکه مسلما اگر عادت مردم از مصرف گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سمت آبزیان برود، تحول بزرگی است، تاکید کرد: شرط آن این است که هم به اندازه کافی این محصولات را وارد بازار کنیم و هم با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم که مردم توان استفاده از آنها را داشته باشند.

جایزه برای گندم‌کاران

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور ما چهار فصل است و در طول سال میوه و محصولات کشاورزی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: این هفته تصمیم گرفتیم جایزه‌ای هزار تومانی برای گندم‌کاران در نظر گرفته شود. گندم کیلویی چهار هزار تومان بود و هزار تومان به‌عنوان جایزه برای کسانی که سریع این گندم‌ها را تحویل می‌دهند مدنظر قرار دادیم؛ بنابراین این هدیه‌ای از طرف دولت به گندم‌کاران بود. دست آنها را می‌بوسیم و این هدیه کوچک را تقدیم آنها می‌کنیم برای اینکه آنها هستند که کشور را خودکفا می‌کنند.

به گزارش «ایسنا»، وی در ادامه گفت: در محصول گندم، ممکن است به‌خاطر خشکسالی در بخش‌هایی هنوز نیازمند باشیم که در این سال‌ها وارد کنیم البته سال‌هایی در این دولت بود که صادر هم کردیم. اما در عین حال به اندازه خوراک مردم باز هم گندم ما کفایت می‌کند منتها در بخش‌های صنعتی نیازهایی برای گندم داریم که باید آن بخش‌ها را اضافه کنیم و خریداری آن گندم‌ها هم شروع شده است.

اشتغال‌زایی برای ۴۲ هزار نفر

براساس این گزارش مجموع طرح‌هایی که روز پنج‌شنبه در حوزه جهاد کشاورزی با فرمان رئیس‌جمهور در شهرهای مختلف کشور به بهره‌برداری رسید، برای ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال به همراه دارد.