انتقاد رئیس‌جمهور از حاشیه‌سازی‌ها برای اداره کشور

به گزارش «ایرنا» از اظهارات رئیس‌جمهوری در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد مایحتاج عمومی مردم را تامین کند، گفت: برای این که بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست، استفاده کنیم ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه‌جایی آن مشکل است.

واکسن؛ اصلی‌ترین اولویت دولت

روحانی افزود: اینکه ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی‌کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است.

رئیس‌جمهوری واکسن را به عنوان یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع خواند و تاکید کرد: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا‌به‌جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم.

گلایه از باندبازی‌ها

روحانی در ادامه اظهارات خود به گلایه از باندبازی‌ها در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای این که همه مشکلات را به دوش دولت بیندازند حاضر نیستند، مساله را بفهمند. حاضر نیستند بفهمند برای این که واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جابه‌جایی و تامین پول و خرید آنها از کشورهای مختلف آسان نیست. البته الان بخش خصوصی هم آزاد شده که زیر نظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیازهایی دارد، باز بخش خصوصی تامین کند این کار آسان و ساده نیست. حمل‌ونقل و جابه‌جایی، نظارت، ‌امنیت واکسن‌ها همه مطرح است.

روحانی ادامه داد: متاسفانه از روز اول تا امروز ما گرفتار تحریم بودیم. همین امروز هم که داریم پول را جا‌به‌جا می‌کنیم گرفتار تحریم هستیم. از کشوری می‌خواهیم به کشور دیگری پول جا‌به‌جا کنیم مشکل داریم. حتی در انتقال پول از عراق به سوریه چقدر دردسر داریم تا یک مورد جابه‌جایی انجام شود.  رئیس‌جمهوری در عین حال گفت: خرید واکسن یک اولویت است و پول واکسن را ما تامین خواهیم کرد. واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و شرایط ما در واکسیناسیون حتما از اواخر ماه اردیبهشت شرایط بهتری خواهد بود.  روحانی با بیان اینکه‌ دولت خود را متعهد می‌داند تا زمانی که واکسن‌های داخلی به بازار بیاید، واکسن خارجی وارد کند، گفت: البته اگر واکسن داخلی به بازار آمد و نیاز بود از واکسن خارجی نیز استفاده می‌کنیم. اما باید همه توان را برای تولید واکسن داخلی انجام دهیم.

قصور دولت

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت ممکن است قصوری نیز داشته باشد و ما خود را مصون نمی‌دانیم، گفت: ولی دولت از روز اول یعنی از روز پایان بهمن سال ۹۸ که این ویروس برای ما آشکار و وارد کشور شده، همه توان خود را برای هر دارویی که نیاز بوده و هر امکاناتی برای بیمارستان‌ها لازم بوده توان خود را به کار گرفته است.  وی با بیان اینکه همه نمی‌دانند که تحریم چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند و نمی‌دانند برای جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون دلار از یک کشور به یک شرکتی که دولت از آن مواد اولیه، واکسن، دارو و کالای اساسی می‌خرد، چقدر وقت صرف می‌شود و سرانجام که منتقل می‌شود هم ۱۰ تا ۱۵ درصد برای ما گران‌تر است، گفت: اگر دولت همه وظایف و کارهایی که بر عهده دارد انجام دهد و دارو، واکسن، مواد غذایی، آب، ‌برق و گاز و... را تامین کند اما مردم همراهی نکنند، کار پیش نخواهد رفت.