آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا

مطابق آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است، واکسیناسیون اولویت اول تا دهم ماه جاری پایان می‌یابد و پس ازآن دولت به سمت واکسینه کردن گروه دوم یا همان سالمندان خواهد رفت. تعداد افراد مرحله اول یک و نیم میلیون نفر، جمعیت مرحله دوم ۱۲ میلیون نفر، جمعیت مرحله سوم ۲ میلیون و جمعیت مرحله چهارم ۵۰ میلیون نفر برآورد شده است. اما آنچه حالا دردسرساز شده نحوه ثبت‌نام از گروه دوم یا همان سالمندان برای دریافت واکسن است. از چند روز پیش خبرهایی مبنی‌بر لزوم ثبت‌نام این گروه سنی در سامانه‌ای به نام سیب درفضای مجازی منتشر شد که درنهایت شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر ثبت‌نام سالمندان در سامانه «سیب» برای واکسیناسیون کرونا جعلی است.  پس ازآن روز اول اردیبهشت جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در خبری اعلام کرد که پس از فراخوان وزارت بهداشت برای تزریق واکسن کرونا، افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند. اوحتی گفت که اطلاع‌رسانی برای تزریق واکسن کرونا از طریق ارسال پیامک به سرپرست خانوار انجام می‌شود.

خبری که طی روزهای گذشته تکمیل تر شد و حتی روز گذشته خبری مبنی‌بر نشانی پایگاه‌های ثبت‌نام واکسن کرونا در تهران توسط برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شد که در آن قید شده بود برای ثبت‌نام افراد بالای ۶۰ سال یکی از اعضای خانواده با کد ملی افراد سالمند می‌تواند به این مراکز مراجعه کند. این خبر البته چند ساعت بعد توسط وزارت بهداشت تکذیب شد و این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ ثبت‌نامی برای نوبت‌گیری واکسن انجام نشده و از مردم تقاضا کرد از حضور و تجمع بی‌مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.

تکذیب ثبت‌نام در سرای محلات

با این حال به‌نظر می‌رسد تکذیب این خبر از سوی وزارت بهداشت دیرهنگام صورت گرفته است؛ چراکه مدیرکل سلامت شهرداری تهران از حجم بالای مراجعان در سرای محلات برای ثبت‌نام واکسن کرونا خبر داده است. زینب نصیری در گفت‌وگو با «ایلنا» در واکنش به مراجعه مردم به پایگاه‌های سلامت و سرای محلات شهرداری به‌منظور ثبت‌نام تزریق واکسن کرونا با تاکید بر اینکه شهرداری اطلاعاتی دریافت نمی‌کند گفت: حدود یک هفته پیش یک اطلاع‌رسانی نادرست در فضای مجازی شد که افراد برای ثبت‌نام تزریق واکسن به پایگاه‌های بهداشت و مراکز درمانی مراجعه کنند.

او با بیان اینکه بلافاصله استعلامی از وزارت بهداشت دریافت کردیم، افزود: هر سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تاکید کردند که چنین چیزی صحت ندارد و اگر بخواهیم سالمندان و گروه‌های مختلف ثبت‌نام کنند به هیچ وجه اجازه مراجعه حضوری را نمی‌دهیم؛ چراکه بار انتشار بیماری را افزایش می‌دهد.  نصیری ادامه داد: در دو روز اخیر نیز شاهد بودیم، افرادی به سرای محلات یا پایگاه‌های بهداشت برای ثبت‌نام دریافت واکسن مراجعه کردند و پایگاه‌های بهداشت نیز با جمعیتی مواجه شدند که نمی‌دانستند، چرا به مراکز مراجعه کرده‌اند. وی درادامه ازمردم خواست تا به پایگاه‌های سلامت برای ثبت‌نام واکسن کرونا مراجعه نکنند.

سردرگمی وزارت بهداشت برای ثبت‌نام؟

ماجرای نحوه ثبت‌نام ازگروه دوم واجد دریافت واکسن البته به اینجا ختم نمی‌شود. درواقع وزارت بهداشت با اطلاعاتی که هر روز به یک شکل در مورد نحوه ثبت‌نام از این گروه سنی می‌دهد خود به نوعی موجب سردرگمی مردم شده است. برای مثال روز شنبه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از راه‌اندازی سامانه جامع واکسیناسیون کرونا در کشور خبر داد که براساس آن افراد می‌توانند در این سامانه شغل و بیماری خود را اظهار کرده و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند. در ادامه رئیسی روز گذشته ضمن تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام مراجعه حضوری لازم نیست، گفت: برای کسانی که پرونده الکترونیک ندارند از طریق این سامانه اعلام خواهیم کرد که باید چه اقدامی انجام دهند و مراجعه برای دریافت خدمات حضوری خواهد بود. وی در عین حال گفت: جایی که برای واکسیناسیون اعلام می‌کنیم هم ممکن است خانه بهداشت یا مرکز اصلی نباشد، بلکه محلی بزرگ زیر نظر آن مرکز باشد.

در ادامه اظهارنظر مقامات وزارت بهداشت، روز گذشته نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به این سوال که افراد دارای اولویت تزریق واکسن که در لیست وزارت بهداشت نیستند، در چه سامانه‌ای باید ثبت‌نام کنند، گفت: هنوز سامانه‌ای در این زمینه اعلام نشده است. او در عین حال در مورد افراد بالای ۶۵ سال که در لیست وزارت بهداشت نیستند، تصریح کرد: این افراد یا باید صبر کنند یا به معاونت بهداشتی وزارتخانه اطلاع دهند که از طریق سامانه ۴۰۳۰ یا از طریق ۱۹۰ می‌توانند اقدام کنند و اطلاع دهند.

ازسوی دیگر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت هم دیروز درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره ثبت‌نام واکسن در سایت‌های وزارت بهداشت یا نظام پزشکی به «ایرنا» گفت: فعلا هیچ ثبت‌نامی برای واکسن کرونا در کشور نداریم. اگر قرار باشد فراخوانی برای واکسیناسیون انجام شود، وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام می‌کند. تاکنون چنین فراخوانی نداشته‌ایم. همه اینها در حالی است که خبرها و گزارش‌های میدانی از ثبت‌نام از گروه دوم اولویت دریافت واکسن کرونا در برخی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی حکایت می‌کند. همچنان که بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بیمارستان بقیه‌الله تهران از روز شنبه ثبت‌نام سالمندان را برای تزریق واکسن کرونا با اعلام یک شماره تلفن آغاز کرده است.

آغاز فاز دوم از سه‌شنبه

در کنار این خبرهای ضدونقیض از نحوه ثبت‌نام گروه دوم دریافت واکسن، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که فاز دوم واکسیناسیون از امروز آغاز خواهد شد. وی روز گذشته در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان، گفت: غیر از کادر بهداشت و درمان از امروز بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم و از خرداد شاهد مصرف واکسن‌های داخل خواهیم بود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز روز گذشته تصریح کرد: فاز اول واکسیناسیون افراد پرخطر شامل کادر درمان را تا دوشنبه (۶ اردیبهشت) به اتمام می‌رسانیم. از همکارانی که تاکنون واکسن نزده‌اند می‌خواهیم اقدام کنند. از صبح سه‌شنبه وارد فاز دوم خواهیم شد که به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت خواهند کرد. در این فاز افراد سالمند گروه هدف ۲/ ۷ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم و این یعنی این فاز سنگین خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که شاید واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه طول بکشد. در این فاز باید از واکسن‌های داخلی کمک بگیریم.