این در شرایطی است که سه روز پیش، بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت درباره این تغییرات اعمال‌شده در جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ و همچنین اقدام رئیس مجلس در این زمینه شده بودند؛ تغییراتی که به باور این گروه از نمایندگان «رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر» بوده است. آنچه درباره دستکاری در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ مطرح است، به جدول ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۰ بازمی‌گردد. مجلس اگرچه ماده واحده قانون بودجه را ۲۷ اسفند ۹۹ (یعنی یک روز پس از تصویب ماده واحده و جداول در صحن علنی) به دولت ابلاغ کرد؛ اما تاریخ ابلاغ جداول بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه و همچنین هیات‌رئیسه مجلس، ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ است. هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اما در نامه دیروز خود که به نظر می‌رسد در پی انتشار اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه و صحه این سازمان بر تغییرات اعمال شده در ارقام جداول آن هم پس از روند تصویب در صحن علنی، تدوین و منتشر شده است، تاکید کردند: «این کمیسیون کار خود را قانونی و در موعد مقرر انجام داده و بودجه نیز در موعد قانونی به دولت ابلاغ شده است.»

این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه عصر روز یکشنبه در اطلاعیه خود، از واکنش دولت به ابلاغ جداگانه و با تاخیر جداول نسبت به ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ خبر داده بود. در اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه «پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۷ اسفند سال گذشته از مجلس به دولت، جداول بودجه ۱۴۰۰ نیز طی نامه‌ای از سوی رئیس مجلس در تاریخ ۲۵ فروردین ماه به رئیس‌جمهور ابلاغ شد» آمده است: «هیات‌رئیسه مجلس جداول لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در نامه‎ای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارائه داد. اما جناب آقای حسینعلی امیری پاسخ دادند که قانون بودجه باید رسما طی نامه‎ای از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود و چنین هم شد.»

اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق که این روزها با انتقادات جدی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس برای تغییرات رخ‌داده در ارقام جداول بودجه روبه‌رو هستند، در این نامه تاکید کردند: «در برابر نمایندگانی که ابهام دارند، مستقل از تعدادشان، وظیفه خود را روشنگری و ارائه توضیحات می‌دانیم تا کلیه مسائل بر طرف شود.»

الیاس نادران (رئیس) سیدمحسن دهنوی (نایب رئیس اول)، ابراهیم عزیزی (نایب رئیس دوم)، رحیم زارع (سخنگو)، محمد رشیدی (دبیر) و مجتبی رضاخواه (دبیر) اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس هستند. در بخش دیگری از متن این نامه «شرایط بودجه پیشنهادی اولیه و ناهم‌تراز دولت، رد کلیات در صحن علنی، اصرار بر ابلاغ بودجه قبل از پایان سال و ازدست‌رفتن فرصت سه‌هفته‌ای مجلس» به عنوان «محدودیت‌هایی» معرفی شده است که از نظر زمانی مجلس را با مشکل روبه‌رو کرد.

حاشیه‌سازی برای مجلس انقلابی!

در این نامه تنها به چند اقدام مجلس در الحاق برخی مواد یا تصویب برخی ارقام که می‌تواند مورد توجه عموم باشد، اشاره شده است. همچنین با اشاره به «ناکارآمدی مدیریتی و تحریم‌های ظالمانه» و نیز «درگیری کشور با مشکل فراگیر کرونا و مذاکرات هسته‌ای وین» تاکید شده که «بیش از هر زمان دیگر به همدلی و حل مسائل و ابهامات از طریق گفت‌وگو نیاز داریم.» اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به جای توضیح درباره تغییراتی که اعمال‌ شده است اینکه ارقام کدام ردیف‌ها به چه میزان و با چه هدفی تغییر کرده‌اند، در بخش دیگری از این نامه منتقدان را به پرهیز از آنچه «حاشیه‌سازی» می‌خوانند، دعوت کردند. آنها در این نامه تاکید کرده‌اند که «حاشیه‌سازی برای مجلس انقلابی و دولت غیر همسو، حتی اگر کاستی هم وجود داشته باشد، به مصلحت جریان انقلاب نیست.» در ادامه این نامه به برخی مصوبات مجلس در قانون بودجه نیز به عنوان دستاورد مجلس یازدهم اشاره شده است. هیات ‌رئیسه کمیسیون تلفیق با اشاره به اختصاص بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان به امر محرومیت‌زدایی، ۷هزار میلیارد تومان برای آب‌رسانی روستایی، ۵هزار میلیارد تومان برای راه روستایی، ۳۲هزار میلیارد تومان برای تقویت تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و نیرو، زیربناهای توسعه و گردشگری و ... و همچنین وام ازدواج اشاره شده است.

ادامه انتقادات

اگرچه چند نماینده ازجمله جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به دفاع از اقدام کمیسیون تلفیق پرداختند و «آنچه درباره جداول رخ داده» را «رویه‌ای» خواندند «که هر سال انجام می‌شد اما عده‌ای از کاه، کوه ساختند»، اما موج انتقادات همچنان ادامه دارد. برای نمونه می‌توان از توییت روز گذشته مصطفی میرسلیم، نماینده تهران یاد کرد. میرسلیم در حساب توییتری خود نوشت: «‌این ‎مجلس اعتبارنامه رئیس کمیسیون تلفیق دهم را رد کرد، حتما با مسوولان دست بردن در جداول ‎بودجه ۱۴۰۰ برخورد خواهد کرد.» هرچند میرسلیم در این توییت کسی را به صورت مستقیم مخاطب قرار نداده است، اما هفته گذشته، علی خضریان یکی دیگر از نمایندگان تهران که با توییت خود به افشای ماجرای دستکاری در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ پرداخت، مستقیما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق را مورد خطاب تند و انتقادی خود قرار داده بود. خضریان که علاوه بر نمایندگی مجلس، عضو و سخنگوی جبهه پایداری است،‌ این دو را متهم به «تغییرات گسترده در ارقام و اعداد بودجه پس از رای‌گیری و تصویب آن در مجلس» کرد و نوشت: «این تغییرات گسترده با اطلاع و تایید شما است».

به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس قالیباف را در این زمینه مقصر می‌دانند. این موضوع را علاوه بر توییت منتقدان اقدام کمیسیون تلفیق در دستکاری ارقام برخی جداول، می‌توان از واکنش حامیان قالیباف نیز دریافت؛ نمایندگانی که انتقادات را در راستای مقاصد سیاسی و انتخاباتی تفسیر می‌کنند. از میان حامیان قالیباف می‌توان به مجتبی توانگر، نماینده تهران اشاره کرد که چند روز پیش در توییتی خطاب به صادق محصولی، دبیر کل جبهه پایداری با اشاره به «تمایل» محصولی به «کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» هشدار داد که «مسیر پاستور از تخریب بهارستان نمی‌گذرد.» او در این توییت از صادق محصولی خواست که این موضوع را «به نمایندگان همراه خود در مجلس» نیز «تفهیم» کند. به نظر می‌رسد منظور این نماینده مجلس از «نمایندگان همراه» علی خضریان است که علاوه بر نماندگی تهران، سخنگوی جبهه پایداری نیز هست.