رکورد شکنی قربانیان کرونا

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اکثر افراد واجد شرایط در این فاز، وزارت بهداشت تماس خواهد گرفت و با تعیین وقت قبلی از این افراد برای تزریق واکسن کرونا دعوت به عمل خواهد آمد. وی تاکید کرد: هیچ احتیاجی برای مراجعه حضوری این افراد برای ثبت‌نام نیست. حریرچی دریک برنامه تلویزیونی افزود: همچنین برای افرادی که شماره تلفن آنها تغییر کرده یا سابقه مراجعه به مراکز بهداشتی دولتی از آنها موجود نیست، از امروز شماره تلفنی در هر استان اعلام خواهد شد که این افراد باتماس با این شماره‌ها برای تزریق واکسن راهنمایی خواهند شد. حریرچی همچنین گفت: افراد زیر ۸۰سال نیز به ترتیب سن می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت به نشانی Salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و سپس با دریافت پیامک ازسوی وزارت بهداشت اززمان تزریق واکسن مطلع خواهند شد. به گفته حریرچی، این اطلاع‌دهی درسه نوبت به این افراد صورت خواهد گرفت و مرکز تزریق واکسن نیز به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه مراکز تزریق واکسن از سوی وزارت بهداشت تجهیز شده است، تاکید کرد: افراد موردنظر در این فاز واکسیناسیون کرونا نیازی به ثبت‌نام ندارند و با آنها تماس گرفته می‌شود. براساس اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۶۵۲هزار و ۹۰۳نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۷۱هزار و ۲۱۰نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۲۴هزار و ۱۱۳دز رسیده است

مرگ ۴۹۶ نفردیگر

همزمان با اعلام آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور، خبرها از افزایش شمار قربانیان بیماری کرونا در کشور حکایت می‌کند. بنابر اعلام وزارت بهداشت طی شبانه‌روز گذشته ۴۹۶ بیمار کووید-۱۹ در کشور به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۰هزار و ۷۰ نفر رسید. همچنین به گزارش «ایسنا» در این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱هزار و ۲۶بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳هزار و ۷۳۴ نفر از آنها بستری شدند. ۵هزار و ۲۴۴نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش تعداد بستری‌ها تا دو هفته

در همین راستا نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با بیان اینکه بار بیماری کووید-۱۹ کماکان در تهران در اوج قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ‌ومیر بالا است. به گزارش «ایسنا» وی گفت: باید توجه کرد که آنچه مسلم است، بار بیماری کماکان در تهران در اوج است. یعنی کماکان در اوج قرار داریم؛ به‌طوری‌که روزانه ۱۴۰۰ بستری را در بیمارستان‌ها داریم و تقریبا معادل همین تعداد را هم به‌صورت سرپایی مدیریت می‌کنیم. این موضوع باعث شده است که کماکان در اوج باشیم و تعداد بیماران بالاست.

درمان روزانه هزاربیمار به‌صورت سرپایی

ازسوی دیگر با توجه به پربودن بیمارستان‌ها و درمان بیماران کرونایی به‌صورت سرپایی در تهران، نادرتوکلی در تشریح روند درمان این افراد گفت: معمولا تعدادی از بیماران در بیمارستان بستری هستند که حدود دوسوم این بیماران، بیماران بدحالی نیستند و بین پنج تا ۱۰ روز ممکن است در بیمارستان بستری بمانند. این بیماران طی دو تا سه روز اولی که درمان‌هایشان را دریافت می‌کنند، در روند پایدار و تثبیت‌شده‌ای قرار می‌گیرند و در ادامه فقط برای دریافت داروی تزریقی بستری می‌مانند. حال ما این بیماران را ترخیص می‌کنیم و زمانی‌که شرایط بیمار در مجموع خوب است، ادامه درمان را به‌صورت سرپایی پیش می‌بریم؛ به‌طوری‌که بیماران روزانه مراجعه می‌کنند و داروهایشان به‌صورت سرپایی تزریق می‌شود که عمدتا داروهای ضدویروس یا کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضدانعقاد که اصلی‌ترین داروهای درمان کرونا در بیمارستان‌ها هستند، تزریق می‌شود. توکلی افزود: طی یک هفته نزدیک به ۱۰هزار مورد تزریق دارو داشته‌ایم و این باعث شده که بتوانیم تقریبا تا روزی هزار بیمار را به‌صورت سرپایی درمان کنیم که رضایت‌مندی ایجاد می‌کند.

عدم تغییر الگوی مرگ‌ومیر

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با وجود چهار برابر شدن آمار بیماران بستری در موج چهارم ویروس کرونا به‌خصوص یک هفته گذشته، الگوی مرگ‌ومیر تغییری نکرده است.

به گزارش «ایرنا» سیماسادات لاری اظهار کرد: براساس بررسی‌ها همچنان الگوی مرگ‌ومیر در موج چهارم ویروس کرونا همانند سایر موج‌های دیگر در گروه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال است.

وی قدرت سرایت بالا را از تمایز موج چهارم ویروس کرونا نسبت به سه موج قبلی در کشور اعلام و اظهار کرد: درمجموع در چهار موج کرونا در ایران آمار مرگ‌ومیر در بین مردان بیش از زنان است. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به سمت نوک قله در موج چهارم ویروس کرونا رسیده‌ایم، اظهار کرد: در برخی استان‌ها همچنان آمار بستری رو به افزایش، ولی در برخی از استان‌ها روند کاهشی است.

عدم تغییر شرایط تا دوهفته دیگر

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیزبا بیان اینکه سهمگین‌ترین امواج ناشی از بیماری را از ابتدا تاکنون در تهران در طول ۱۰ روز اخیر تجربه کرده‌ایم، گفت: پیش‌بینی می‌شود این شرایط در تهران حداقل در ۱۰ تا ۱۴ روز آینده تغییر شگرفی نداشته باشد.

تزریق نخستین واکسن مشترک ایران و کوبا

درهمین حال کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونا با همکاری انستیتو پاستور ایران و کوبا روزگذشته با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان آغاز شد. این واکسن که از مراحل قبلی با موفقیت گذر کرده، در حال تکمیل مراحل کارآزمایی بالینی است. به گزارش «ایسنا» کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کوبا و ایران روی ۲۰ هزار داوطلب در هشت استان انجام می‌شود که سهم شهر اصفهان، ۳هزار داوطلب است. اولین تزریق واکسن ایرانی- کوبایی کرونا نیز به محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت و دومین تزریق هم به علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران انجام شد. حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و دکتر نجیبی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نیز از جمله دریافت‌کنندگان این واکسن در مراسم امروز بودند. فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتوی پاستور ایران و انستیتوی فینلای کوبا قرار است در ۷استان کشور و ۸ دانشگاه علوم‌پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار گیرد.

سه سال گرفتار کرونا خواهیم بود

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز دراین مراسم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کشور در زمینه ساخت و تولید واکسن کرونا و با بیان اینکه قطار تولید واکسن کرونا در کشور راه افتاد و هیچ ترمزی برای آن نیست، گفت: یکی از موثرترین واکسن‌های کرونا در جهان را در انستیتوی پاستور ایران می‌بینیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اعتقاد من این بود که کووید حداقل سه سال آینده، ما را گرفتار می‌کند و حداقل ۶ماه یکبار باید واکسن بزنیم، اعتقادم بر این بود که برای موتاسیون‌ها خودمان باید طراحی کنیم. ما موتاسیون‌های درون سرزمینی خواهیم داشت که متفاوت است با موتاسیون‌های آفریقایی و برزیلی و انگلیسی و... ما در درون این سرزمین با گستردگی اقلیم و نژاد و ژنتیک مختلف موتاسیون‌های درون‌سرزمینی خواهیم داشت و باید موسساتی داشته باشیم که بتوانند برای این موتاسیون گام به گام قدم‌های تند بردارند.

تشدید غربالگری مسافران ورودی

یکی از این جهش‌ها، ویروس جهش‌یافته هندی کرونا است که مقامات ایران را به شدت نگران کرده است. از همین رو روز گذشته محمدحسن قوسیان، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از تشدید غربالگری مسافران ورودی به کشور با شیوع کرونای هندی خبر داد.