واکنش روحانی به فایل ظریف

چند روزپس از انتشار فایلی صوتی از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه روز گذشته رئیس‌جمهوری در اولین واکنش به این ماجرا با تاکید بر اینکه بنا بوده این فایل صوتی محرمانه باشد، بر پیگیری سرقت این فایل و برخورد قاطعانه با عاملان آن تاکید کرد. حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به پخش تقطیع‌شده فایل صوتی از گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه در شبکه ضد‌ایرانی گفت: این اقدام توسط کثیف‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضداسلام و ضدایران است و پول آن را عربستان سعودی تامین می‌کند، انجام شده و همه این را می‌دانند. به گزارش «ایرنا» او با بیان اینکه هیچ‌گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد، تاکید کرد: نگذاریم دشمن مسائل را بزرگنمایی کند؛ چراکه دشمن همیشه این کار را می‌کند. دشمن دنبال اختلاف است ما نباید به او اجازه دهیم، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که آنها بدانند مسیر آنها به جایی نمی‌رسد و راهشان بن‌بست است. این عمل و تلاش ما است که باید این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: از صداوسیما، روزنامه‌ها، مسوولان سیاسی، نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و از همه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت اگر گرهی ایجاد شده، این گره را با دست باز کنند. نگذاریم دشمن سوءاستفاده کند. شرایط ما شرایط خاصی است و هنوز درگیر جنگ اقتصادی، کرونا، ‌خشکسالی و طرح‌های نیمه‌تمام هستیم و در کنار آن خودمان را باید برای یک انتخابات پرشور آماده کنیم. بنابراین یادمان نرود که وظایف بسیار سخت و سنگینی بر عهده داریم.

وی با بیان اینکه دشمنان هیچ‌گاه به‌ آرزوی دوشقگی، اختلاف و شکاف در ایران نخواهند رسید، ‌گفت: صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و آمریکا بدانند. ما اگر جایی مساله‌ای داشته باشیم که حل نشود فصل‌الخطاب ما رهبر معظم انقلاب است. اگر جایی دو قوه مشکل دارند یا دولت مشکلی دارد به ایشان مراجعه می‌کنیم و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی فصل الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان به دولت در مسائل مختلف کمک کرده است.  روحانی یادآور شد: در مساله هسته‌ای چارچوب را ایشان اعلام و مشخص کرده است و ما هم طبق همان چارچوب عمل خواهیم کرد. ملت ما به اهداف بلند خود خواهد رسید و دشمنان ما هیچ زمانی موفق نخواهند شد.

داستان‌سرایی دشمنان

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن مجتبی (ع) در شرایط سختی بار امامت و خلافت را توامان برعهده گرفت. وقتی بی‌وفایی عده‌ای از یارانی که به زبان خود را از دوستداران می‌دانند و در عمل خود را عقب می‌کشند و در مسیر ایستادگی نیستند، چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: امام خمینی‌(ره) درباره امام حسن مجتبی (ع) جمله‌ای دارد مبنی‌بر اینکه شرایط سخت بعد از مولا علی‌ابن ابی‌طالب (ع) دوران امام حسن (ع) و حتی حادثه کربلا به‌دلیل مقدس‌مآبان احمق در نهروان بود، یعنی عده‌ای مقدس‌مآب که در ظاهر اهل نماز و دعا بودند، اما با جهالت و نادانی برابر مولا ایستاده و در نهروان شمشیر کشیدند. روحانی افزود: امام بزرگوار می‌گوید که اگر نهروان نبود این مشکلات زمان امام حسن (ع) و حادثه کربلا اتفاق نمی‌افتاد. وظایف ما بسیار سنگین است. همه افرادی که خودشان را علاقه‌مند به کشور و انقلاب، اسلام و ایران می‌دانند، باید حواسشان را جمع کرده و در مقاطع حساس تاریخی باید به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد.

وی با اشاره به تهمت‌هایی که به امام حسن (ع) بعد از پیمان صلح زده شد، تصریح کرد: آن همه حرف ناروا به امام حسن (ع) زده شد و ایشان خم به ابرو نیاوردند. صلح سخت‌تر از جنگ است. ظاهرش این است که جنگ سخت‌ است؛ ولی سختی جنگ کوتاه است؛ اما صلح یک صبر مداوم تا پایان عمر می‌خواهد. زخم زبان‌ها است که از زخم شمشیر بدتر است، تحریف‌ها و تخریب‌ها است.

به گفته روحانی، این کار برای امام حسن (ع) هم شد و حتی بعد از جنگ، برخی از یاران امام حسن (ع) حرف‌ها و سخنانی زدند و به ایشان گفتند، تو ما را ذلیل کردی و عزت ما از بین بردی و امام صبر و تحمل کرد. وی افزود: امروز در جامعه ما هر روز دشمنان ما یک داستانی را می‌سرایند و می‌خواهند جامعه ما را مشغول کنند و وحدت جامعه ما را برهم بزنند؛ یعنی همان اهدافی که امام مجتبی (ع) برای آن ایستادگی کرد که امت واحده اسلامی در برادری و وحدت در کنار هم قرار بگیرد.

دفاع از عملکرد سردارسلیمانی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود، گفت: درست است که ترامپ و آمر، قاتل است؛ اما کسی که پشت پرده اینها را تحریک کرد تا یک سردار بزرگی که به نفع منطقه همه زندگی خود را گذاشت به شهادت برسانند، صهیونیست‌ها بودند.  رئیس‌جمهوری گفت: شاید برخی‌ها فراموش کرده باشند روزهایی بود که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد به میدان داعش برود. برخی یادشان نیست که نه تنها کربلا و نجف و حرمت حرم اهل بیت در خطر بود، حتی خود بغداد هم در خطر بود و کسی جرات نمی‌کرد از منطقه سبز بغداد خارج شود. کسی که راه افتاد به عتبات، بغداد و شمال عراق، نیمه‌شب، شبانگاه، تنها رفت و توطئه صهیونیست‌ها و آمریکا را در منطقه خنثی کرد، سردار سلیمانی بود.

با اختلاف نمی‌توانیم تحریم را برداریم

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به فرازونشیب‌های داستان هسته‌ای مسیر طی‌شده را سخت و دشوار عنوان کرد و گفت: این مسیر دشوار با تلاش و ایثار و فداکاری و قهرمانی و ایستادگی دیپلمات‌های ما طی شد و یک فرد آگاه و آشنای به مسائل مثل دکتر ظریف در صدر این حرکت بود. همه تلاش کردند و توطئه صهیونیست‌ها و تندروها را در سال ۹۴ شکستیم.

وی با بیان اینکه امروز دولت جدید آمریکا و دیگران فهمیدند که راهی جز تسلیم شدن در برابر حقانیت ملت ایران ندارند، گفت: در این وسط باید بهانه‌ای پیدا کنند و داستانی را علم کنند. دزدیدن یک سند و نوار مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این مقطع این کار را انجام دادند. وزارت اطلاعات هم بررسی کند که ریشه‌های آن چه کسانی بودند. درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند که در درون اختلاف ایجاد کنند. ما چگونه می‌توانیم پیروز شویم و تحریم را برداریم با اتحاد و وحدت، یکپارچگی اما با دو دستگی و اختلاف که نمی‌توانیم تحریم را برداریم و مشکلات مردم را حل کنیم. آنها ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند و این نوار را منتشر کردند.

فایل سند محرمانه بود

روحانی با بیان اینکه دولت در سال آخر مانند همه دولت‌ها معمولا دستاوردها را در مجموعه و کتابی، ثبت و ضبط می‌کنند، اظهار کرد: این کار برای آن است که هم مردم و هم بعدی‌ها مطلع شوند و هم محققان به آن دسترسی داشته باشند. هفت جلد به زودی به عنوان «روزشمار» منتشر می‌شود و یک جلد نیز در آینده منتشر خواهد شد. سه جلد کتاب به عنوان دستاوردهای دولت و دو جلد کتاب به عنوان جهش تولید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک کار دیگر هم انجام می‌شود و آن، این بود که وزرا و مسوولان اقدامات، مشکلات، کارهایی که کردند و مسیرهایی را که طی شد و با چه فشارهایی مواجه بودند، در جایی بیان کنند. بخشی از این صحبت‌ها، غیرقابل نشر و طبقه‌بندی‌شده است و بخشی هم منتشر می‌شود.  رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در شورای‌عالی امنیت ملی خیلی‌ صحبت‌ها می‌شود که طبقه‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: در ریاست‌جمهوری صحبت‌هایی زده می‌شود که طبقه‌بندی شده است. این یکی از افتخارات ماست که مسوولان می‌توانند نظراتشان را آزادانه مطرح کنند. البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود؛ چون دشمنان سوءاستفاده می‌کنند. در تمام دنیا نیز همین‌گونه است. استثنا هم وجود ندارد.

روحانی با بیان اینکه این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند، خاطرنشان کرد: اینجا سرقتی صورت گرفته است. فرد، جمعی و گروهی این کار انجام داده است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را به‌کار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، باید با آن قاطعانه برخورد شود.

وی افزود: مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رئیس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.

میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند

رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند، ابراز کرد: اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا میدان مبارزه پیروز شود یا مذاکره پیروز شود، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، این حرف دقیقی نیست. من ۱۶ سال دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودم و ۳۲ سال هم در این شورا حضور داشتم.  روحانی با اشاره به گفت‌وگوهایی که در شورای‌عالی امنیت ملی انجام می‌شود، بیان کرد: مسائل مهمی داشتیم و تصمیمات مهمی گرفته شد. خیلی از آنها را مردم نمی‌دانند. درباره مسائل مهم اختلاف نظر داشتیم. موضوعی بوده که هفت جلسه شورای امنیت ادامه دادیم تا به جمع‌بندی و تصمیم برسیم.

روحانی اضافه کرد: این شورا درست شده است تا روسای قوا در آن حضور داشته، بخش‌های کشوری و لشکری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم اتخاذشده باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. شاید اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم؛ ولی این نظرات در شورای‌عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام مسائل مهم منطقه چه عراق، سوریه، لبنان و افغانستان و... در شورای‌عالی امنیت بحث می‌شد، گفت: سردار شهید سلیمانی شخصیت ویژه‌ای بود. روحانی با بیان اینکه بهترین مشاور برای سیاست خارجی در منطقه، شهید سلیمانی بود، تصریح کرد: درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیق مشورت کنیم، شهید سلیمانی بود. نباید بگوییم یک بخش، سیاسی و فعالیت دیپلماتیک است و بخش دیگر، فعالیت نظامی است. در بخش‌های دیگر نیز همین‌طور است. در اقتصاد هم کسانی که سیاست‌گذاری می‌کنند و کسانی که در بازار فعالیت می‌کنند، باید در کنار یگدیگر عمل کنند.

 

در بیان نظر کارشناسی خودسانسوری را خیانت می‌دانم