آشنا استعفا کرد، ربیعی جایگزین شد

آشنا نیز پس از کناره‌گیری‌اش در رشته توییت‌هایی در صفحه شخصی خود با ارائه توضیحاتی درباره حواشی ایجاد‌شده پیرامون انتشار فایل‌صوتی محرمانه گفت‌وگوی وزیر امور‌خارجه، نوشت: «بنده به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان مطالعات سیاست‌گذاری عمومی، خود را موظف به حراست از دستاوردهای قابل‌توجه همکاران بسیار‌عزیزم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از جمله در شکل‌دادن به روایتی تفصیلی از تاریخ سیاستی و اجرایی کشور می‌دانم؛ امیدوارم مسوولان ذی‌ربط به‌جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند؛ تا مشخص شود رئیس‌جمهور برای کاوش دقیق، شفاف و بدون‌ملاحظه درباره چگونگی دست‌اندازی به این میراث ملی هیچ خط قرمزی ندارد.» ‌به گزارش «ایسنا» او همچنین در توییتی دیگر نوشت: «‌برخی راهزنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریخی زیر سوال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایل‌صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روش‌مند و غیرمحرمانه، مورد سوء‌استفاده سیاسی و رسانه‌ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌ کند.» انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوی وزیر امورخارجه که در اسفندماه ۹۹ جهت ثبت در تاریخ ذیل مجموعه تاریخ شفاهی ایران صورت گرفته بود و در آن ظریف مسائل مهمی را در مورد سیاست خارجی ایران مطرح کرده بود؛ واکنش‌هایی در داخل و خارج از کشور به‌همراه داشت. به‌دنبال انتشار این گفت‌وگو که یکشنبه هفته گذشته از سوی یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر شد، علی ربیعی سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهوری به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل‌صوتی وزیر امورخارجه خبر داد. دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز در اطلاعیه‌ای از تشکیل پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران خبر داد. در ادامه ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای استعفای حسام‌الدین آشنا به‌دلیل این موضوع را اعلام کرد.

ممنوع‌الخروجی ۲۰ نفر

در پی ورود قوه‌قضائیه به این ماجرا روز پنج‌شنبه خبرگزاری فارس، به نقل از یک منبع مطلع در قوه‌قضائیه، از ممنوع‌الخروجی ۲۰ نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه مذکور خبر داد. البته خبرگزاری «ایسنا» تعداد این افراد را ۱۵ نفر اعلام کرده بود.

تکذیب بازرسی از دفتر مقام‌های دولت

در همین حال روز گذشته شایعاتی مبنی‌بر بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی از جمله دفتر محمد‌جواد ظریف در فضای مجازی منتشر شد که یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت در این‌خصوص شایعات منتشر‌شده در فضای مجازی درمورد بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی را به‌دلیل سرقت فایل‌صوتی مصاحبه وزیر امور‌خارجه کاملا  کذب و بی‌اساس دانست. به گزارش «ایرنا» او تاکید کرد: این شایعات کذب در ادامه عملیات روانی گسترده رسانه‌های معاند پیرامون سرقت گفت‌وگوهای پروژه تاریخ شفاهی دولت است و هدفی جز تشویش مردم و اختلاف‌افکنی میان مسوولان نظام ندارد.

شکایت نمایندگان از روحانی و ظریف

همزمان حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از شکایت برخی از نمایندگان از رئیس‌جمهوری و ظریف به قوه‌قضائیه و درخواست تفحص از مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری خبر داد.  همچنین ۱۷ نماینده مجلس طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه خواستار اعمال ماده‌۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بابت محتوای فایل صوتی منتشر شده از ظریف شدند.

ادامه انتقادها از ظریف

در کنار تلاش برخی نمایندگان برای شکایت از رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه به‌خاطر به سرقت رفتن یک گفت‌وگو از سوی فرد یا افرادی نامعلوم، حمله به ظریف به اشکال دیگر ادامه دارد. همچنان که به گزارش الف، روز گذشته سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت هستی و معیشت مردم را با این برجام و کاهش ارزش پول ملی نابود کردند و مدعی هستند میدان اجازه نداد دیپلماسی جلو برود؟ در همین حال به گزارش فرارو، روز پنج‌شنبه جمعی از مردم مشهد در اعتراض به اظهارات اخیر ظریف درباره سردار سلیمانی در مقابل نمایندگی امور‌خارجه در شرق کشور تجمع کردند. برخی گزارش‌ها از تجمع در شهر قم در همین‌خصوص خبر می‌دهد.