سفر در تعطیلات عید فطر؛ ممنوع

پیش از این با توجه به وضعیت قرمز کرونا در کشور به مدت تقریبا یک ماه به جز مشاغل گروه یک هیچ کدام از مشاغل دیگر مجاز به فعالیت نبودند، هرچند که به‌دلیل عدم‌نظارت بر کار این دسته از مشاغل بسیاری از آنها اقدام به تعطیلی نصفه و نیمه کار خود کرده بودند. به هر حال با توجه به عبور نسبی از موج چهارم کرونا بنا بر تصمیم روز پنج‌شنبه جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونابه ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری مقرر شد از امروز در شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی، کسب‌وکار علاوه‌بر گروه مشاغل یک برای گروه دو نیز آزاد باشد. در این جلسه روحانی با اشاره به ضرورت طراحی یک برنامه ویژه و کارآمد برای اصناف به‌منظور رعایت کامل و دقیق اجرای پروتکل‌ها ازسوی صاحبان مشاغل و تشدید اقدامات نظارتی در ادارات دولتی، برخورد قاطع و جدی با متخلفان از اجرای دستورالعمل‌ها را مورد تاکید قرار داد. براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار همچنان در شهرهای قرمز و نارنجی تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است.

مشاغل گروه دوم

مشاغل گروه دوم شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ و بازارهای موقت، فروش انواع خودرو، موتور و دوچرخه؛ مراکز شماره گذاری اتومبیل؛ آرایشگاه‌های مردانه و زنانه؛ مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی؛ مراکز فروش فرش و موکت، کف پوش‌ها، لوازم خانگی، تشک، پتو و روانداز، حوله و ملحفه، پارچه، پرده، مبلمان و ملزومات مرتبط (اداری- منزل)، لوستر و چراغ، اسباب بازی و سرگرمی، لوازم‌التحریروکتاب و مجله، آژانس مشاور املاک؛ مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی، خوراکی، کافی شاپ، فروشندگان طلا، جواهر، آموزشگاه‌های رانندگی از دیگر مشاغل مجاز به فعالیت از امروز به‌شمار می‌روند.

مشاغل گروه سوم و چهارم که همچنان با ممنوعیت فعالیت روبه‌رو هستند شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌‌ها و قهوه‌خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ۱۰ نفر، موزه‌ها، سینماها، تئاترها و مهدهای کودک، باغ وحش‌ها و شهرهای بازی، مراکز تفریحی آبی و گیم‌نت‌ها است. هرچند که گزارش‌های میدانی در این مدت نشان می‌دهد بسیاری از این مراکز در این ۲۸روز هم به‌رغم اعلام محدودیت‌های کرونایی همچنان به فعالیت خود بدون دغدغه ادامه داده بودند.

سفر در ایام عید فطر ممنوع شد

در همین حال با توجه تعطیلی پیش‌رو به مناسبت عید فطر، در جلسه روز پنج‌شنبه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان، به‌منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، مقررشد کلیه سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت ۲ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع شود. بر این اساس روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ضمن ابلاغ رسمی ممنوعیت تمامی سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور به وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی انتظامی، خواستار اتخاذ همه تمهیدات لازم برای تحقق ممنوعیت سفرها شد.

زمان برگزاری کنکور سراسری

همچنین در این جلسه مقرر شد آزمون کنکور سراسری در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه و آزمون کارشناسی ارشد در تاریخ‌های ۶ تا ۸ مردادماه براساس جدول اعلام شده برگزار شود و سایر آزمون‌ها که در سطوح مختلف برگزار می‌شود نیز طبق تقویم و زمان‌بندی سازمان سنجش با استفاده از تجربه برگزاری آزمون در سال گذشته با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و تضمین سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌ها، برگزار شود.

احتمال بروز موج پنجم کرونا

به‌رغم بازگشایی مشاغل گروه دوم از امروز، همچنان کشور روی خط باریک موج چهارم کرونا در حال حرکت است. هرچند گزارش‌ها از کاهش آمار ابتلا و بستری در بسیاری از شهرهای کشور حکایت می‌کند، اما خطر وقوع زودهنگام موج پنجم کرونا با توجه به مشاهده افراد مبتلا به کرونای هندی و آفریقای جنوبی و نوع جدید این ویروس به نام هیبرید هندی-کالیفرنیایی در کشور بعید نیست. موضوعی که ظرف روزهای گذشته بارها مقامات وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده‌اند. حسن روحانی نیز روز پنج‌شنبه در این زمینه با تاکید بر کنترل مرزها و انجام اقدامات لازم برای ممانعت از ورود کرونای هندی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم با ورود کرونای هندی، درگیر پیک پنجم بیماری شویم.

تایید ابتلا به کرونای هندی در بوشهر و قم

با این حال به گفته سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر نمونه آزمایش کرونای پیشرفته سه نفر از ۲۱ تبعه خارجی که در بوشهر در قرنطینه قرار دارند مثبت اعلام شده است. به گزارش «ایسنا» دو هفته پیش ۱۹ تبعه هندی و ۲ تبعه پاکستانی از استان‌های همجوار وارد استان بوشهر شده بودند که با حساسیت و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ابتلای ۹ نفر از آنان به کرونای معمولی تایید شد و بلافاصله در محل اسکان خود در شرایط قرنطینه قرار گرفتند. همچنین به گزارش «ایرنا» محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: در پی سفر ۱۱ بازرگان هندی به قم و شناسایی سه مورد ویروس جهش‌یافته هندی در میان آنان، پروتکل قرنطینه درخصوص این افراد در محل هتل اجرا شد.

به قله بیماری در تهران رسیدیم

در همین حال آن‌طور که نادر توکلی، معاون درمان کرونا در استان تهران می‌گوید روند ابتلا به کرونا در پایتخت همچنان افزایشی است. او در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. وی با اشاره به آمار بالای مراجعان سرپایی کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت، گفت: اکنون روزانه بیش از ۱۰ هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی داریم. همچنین تعداد بستری‌های روزانه حدود ۱۴۰۰ نفر است و تنها نکته مثبت، افزایش تعداد ترخیصی‌ها است که این موضوع هم به فعالیت کمیته ترخیص بیمارستانی و کلینیک‌های سرپایی بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ما کماکان در پیک بیماری هستیم گفت: تا دو هفته آینده هم موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد، اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت. وی در ادامه با بیان اینکه در تهران به قله بیماری رسیده‌ایم گفت: کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود.

اما بنابر اعلام وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر رسید.

همچنین در این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۸۱ نفر از آنها بستری شدند.