همزمان روز گذشته مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، کشوری که میزبان گفت‌وگوهای میان تهران و ریاض بود، گفت تلاش می‌کند کشورش به مکان دیدار رقیبان تبدیل شود و تاکید کرد که ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند که از دولت عراق حمایت کنند. به گزارش «ایسنا»، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره تاکید کرد: «تلاش می‌کنیم که عراق را به مکان دیدار رقیبان، فضای صلح و گفت‌وگوهای منطقه‌ای تبدیل کنیم. ما از هر فرصتی برای ایجاد ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم.»

در شرایطی که اخیرا یک مقام وزارت‌خارجه عربستان گفته بود که ریاض به‌دنبال مشاهده اقدامات قابل بررسی از سوی ایران است، روز گذشته نیز سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، درباره دلیل چرخش عربستان به گفت‌وگو با ایران و جدی بودن ریاض در گفت‌وگوها گفت: «در روابط بین‌المللی به‌جای اینکه به نیت‌خوانی بپردازیم، باید به عملکردها پرداخته شود. تنش‌زدایی و روابط میان دو کشور اسلامی در منطقه خلیج‌‌فارس به‌نفع دو ملت و منطقه است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با تاکید بر اینکه «فکر می‌کنیم باید از رفع کدورت‌ها و موضوعاتی که بین دو کشور بوده است، استقبال کنیم» ابراز امیدواری کرد که با تغییر فضا دو طرف به مفاهمه معنی‌داری درباره روابط دوجانبه و منطقه برسند. وی تاکید کرد که مساعی جمیله خود را در این باره به‌کار خواهیم گرفت.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۷ مه‌(۱۷ اردیبهشت) به نقل از رائدبن‌خالد ‌قرملی، مقام وزارت‌خارجه عربستان سعودی گزارش‌ها درباره گفت‌وگو بین تهران و ریاض را تایید کرد و گفت هدف از آن‌ کاستن از تنش‌ها در منطقه است. گفت‌وگوهایی که ۲۹ فروردین ماه روزنامه «فایننشال‌تایمز» خبر آن را منتشر کرد‌ و نوشت مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند. طبق گزارش اخیر رویترز، قرملی، رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت‌خارجه سعودی ضمن تایید گفت‌وگوها افزود: «هنوز برای قضاوت درباره نتیجه آنها خیلی زود است و ریاض به‌دنبال مشاهده اقدامات قابل بررسی از سوی ایران است.» این مقام سعودی اظهار کرد: «امیدواریم گفت‌وگوها نتیجه دهد، اما برای رسیدن به جمع‌بندی قطعی بسیار زود است. به گزارش رویترز، این اولین بار است که ریاض گفت‌وگوهای مستقیم با ایران را تایید می‌کند.» پیش‌تر برهم صالح روز چهارشنبه ۵ مه‌(۱۵ اردیبهشت) در گفت‌وگو با یک اندیشکده لبنانی ضمن اشاره به گفت‌وگوهای تهران و ریاض به میزبانی بغداد، گفت که بغداد بیش از یک بار میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی بوده است.

همچنین فؤاد حسین،  وزیر خارجه عراق نیز در نشستی خبری در رم، درباره چرایی ایفای نقش بغداد در برقراری تماس میان ریاض و تهران توضیح داد: «با تغییر دولت آمریکا، ما شاهد تغییری در این زمینه نیز بودیم. تا جایی که تماس با ایران آغاز شد و در نتیجه گفت‌وگو و مذاکره در وین شکل گرفت و علاوه بر آن، تماس و گفت‌وگوی غیرعلنی میان ایران و عربستان سعودی نیز آغاز شد.»

سفر قریب‌الوقوع ظریف به امارات

همچنین خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است محمدجواد ظریف به امارات سفر کند، گفت: «با امارات روابط دیپلماتیک داریم که هیچ‌وقت قطع نشده است. امارات از شرکای اصلی اقتصادی ما در منطقه است. گفت‌وگوهای مختلفی در یک‌ سال اخیر به‌اشکال مختلف میان دو کشور برقرار بوده است. سفر ظریف به امارات در دستور کار بوده است و وقتی فضا مهیا شود، این سفر انجام می‌شود.»