اما تا صبح امروز حضور ۴ نامزد احتمالی که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره حضور یا عدم‌حضور آنان در میدان رقابت مطرح بود، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت؛ اسحاق جهانگیری، سید‌ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و علی‌اکبر صالحی، چهار فردی هستند که اگر تصمیم قطعی به رقابت انتخاباتی گرفته باشند، باید امروز به ستاد انتخابات کشور رفته و نام خود را به فهرست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بیفزایند. از میان این چهار چهره سیاسی، سه نفر سابقه حضور در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند و تنها علی‌اکبر صالحی است که اگر حضورش قطعی شود، برای اولین‌بار قرار گرفتن در میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تجربه می‌کند.  خبرها تا عصر دیروز از قطعی‌شدن حضور جهانگیری و لاریجانی حکایت داشت و در همین حال، برخی منابع غیررسمی و همچنین زمزمه‌ها، از منتفی‌شدن نامزدی سیدابراهیم رئیسی خبر می‌دادند. علی‌اکبر صالحی هم خودش تاکید کرد که اگر به نتیجه قطعی برای نامزدی برسد، روز شنبه (امروز) برای ثبت‌نام به وزارت کشور می‌رود.

 جهانگیری دوباره می‌آید؟

خبرها مبنی‌بر «تصمیم قطعی جهانگیری برای حضور در انتخابات پیش‌رو» مربوط به گفت‌و‌گوی محمدرضا جلایی‌پور عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران است که می‌گوید «جهانگیری پنج‌شنبه این تصمیم را گرفته است.» او در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در ارتباط با آخرین تصمیم اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد: پیام‌ها و تماس‌های جداگانه تعدادی از رهبران و بزرگان اصلاحات باعث شد اسحاق جهانگیری عصر پنج‌شنبه، تصمیم قطعی‌اش برای حضور در انتخابات را اتخاذ کند.

   آخرین فرصت برای لاریجانی

 از سوی دیگر نام علی لاریجانی نیز به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو بسیار پررنگ است. حالا که ثبت‌نام انتخابات به واپسین روز خود رسیده، آخرین فرصتی است که لاریجانی و سایر نامزدهای احتمالی برای ثبت‌نام در اختیار دارند. غلامرضا تاجگردون نماینده ادوار مجلس که اگرچه در زمره نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار قرار دارد اما از نزدیکان لاریجانی نیز به‌شمار می‌رود، اعلام کرد که لاریجانی امروز (شنبه) در انتخابات ثبت‌نام می‌کند.   

البته دیروز خبرآنلاین خبری با عنوان کسب اجازه علی لاریجانی از آیات عظام را منتشر کرد؛ خبری که با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی علی لاریجانی با آیات‌عظام صافی‌گلپایگانی و نوری‌همدانی، به کسب اجازه‌او از محضر آیات‌عظام اشاره دارد.

 صالحی در دو راهی آمدن و نیامدن

سومین چهره نام‌آشنا برای انتخابات که حضورش هنوز قطعی‌نشده، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر‌خارجه سابق کشورمان است. او در گفت‌و‌گوی دو روز پیش خود با خبرگزاری تسنیم، گفت: حقیقت این است که فعلا تصمیم قطعی برای کاندیداتوری نگرفته‌ام و ترجیحم بر نیامدن است اما طی این ایام تماس‌های متعددی از گروه‌های مختلف گرفته شده و محبت‌های زیادی داشته‌اند؛ لذا من به احترام این درخواست‌ها درحال بررسی موضوع هستم.

 آذری‌جهرمی چه می‌کند؟

با این همه برخی از محمدجواد آذری‌جهرمی نیز برای حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند؛ وزیری که از زمان تصدی وزارت ارتباطات در دولت حسن روحانی، نامش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گمانه‌زنی می‌شد. با این حال زهیر موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به جلسه برخی از جوانان اصلاح‌طلب با آذری‌جهرمی به «ایسنا» گفت: پس از صحبت ما، جهرمی درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد که حجت جدیدی برای من ایجاد نشده و باید با خانواده به‌ویژه همسرم مشورت کنم.

 

مصطفی تاج‌زاده:دعوای قدرت ندارم

p08 (1)

سیدمصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب که روز پنج‌شنبه به ساختمان وزارت کشور رفت و برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کرد، گفت که «نامزد ریاست‌جمهوری شده‌ام اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم و برای آشوب و به خیابان‌کشیدن مردم ثبت‌نام نکرده‌ام.» این نامزد اصلاح‌طلب در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، خود را این‌گونه معرفی کرد: من سیدمصطفی تاج‌زاده یک شهروند، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، معاون امور بین‌الملل دولت میرحسین موسوی، یک اصلاح‌طلب، یک زندانی سیاسی هفت‌ساله و یک ایرانی رسما نامزد کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری شدم.

 

احمدی‌نژاد: رد صلاحیت شوم، رای نمی‌دهم

p08 (5)

محمود احمدی‌نژاد با سابقه دو دوره ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه با هوادارانش که شب برای همراهی با او در میدان 72 نارمک به سر برده بودند، به خیابان فاطمی رفت و باز هم نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری به ثبت رساند. او تاکید کرد: نظرم به طور قطعی این است که یا به‌صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رای ندادن، از هیچ کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته‌اند، حمایت نخواهم کرد. او با ادعای اینکه «میلیون‌ها نفر در سراسر کشور از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کرده و بلکه به بنده امر کردند که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات اینجا باشم»، گفت: هیچ انگیزه شخصی برای حضور در مناصب حکومتی ندارم.

 

علی مطهری: اظهارنظر تا بی‌نهایت آزاد است

p08 (3)

علی مطهری نماینده ادوار مجلس و از چهره‌های سیاسی جنجالی چند سال اخیر نیز روز پنج‌شنبه با ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور، به فهرست داوطلبان ریاست‌جمهوری اضافه شد. او در جمع خبرنگاران بر آزاد بودن اظهار نظر تا بی‌نهایت تاکید کرد و گفت: همه حتی ضدانقلاب، طرفداران رژیم گذشته، منافقین و خبرنگاران بی‌بی سی باید حرف خود را بزنند. خط قرمز ما ایجاد آشوب و بلوا است ولی اظهارنظر تا بی‌نهایت آزاد است. علی مطهری تاکید کرد: سازوکار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شامل من نمی‌شود. مطهری درباره امکان تحقق مطالبات زنان، تاکید کرد: در حوزه زنان مشکل اساسی نداریم. ورود بانوان به ورزشگاه ورزشی غیر شنا و کشتی مشکلی ندارد و قابل حل است.

 

فریدون عباسی: به نفع کسی کنار نمی‌روم

p08 (4)

 فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد هم روز جمعه برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در ستاد انتخابات کشور نام خود را نوشت. او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران به موضوع برجام اشاره کرد و با بیان اینکه اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده است، اعلام کرد: همه ملزم هستیم برجام را با 28 شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.  عباسی که هم‌اکنون نماینده مجلس و رئیس کمیسیون انرژی پارلمان یازدهم است، با بیان اینکه دولت ما «نخبگانی» نام دارد و شعار ما «بازگشت به مردم با صداقت» است،  گفت: من نیامده‌ام که با کسی رقابت کنم یا به نفع کسی کنار بروم.

 

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:  نام دولت من «سلام» است

p08-10

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس اول مجلس رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او با بیان اینکه اسم دولت خود را «سلام» گذاشته‌ام، در جمع خبرنگاران درباره برجام اظهار کرد: برجام چند کلمه انگلیسی روی کاغذ است. هر قرارداد بین‌المللی که کمکی به مردم کشور نکند، هیچ ارزشی ندارد. برجام باید توسط مذاکره‌کنندگان مورد اعتماد انجام می‌شد نه توسط کسانی که بی‌اعتقادی خود به مبانی نظام را اعلام کرده‌اند. مذاکره برای مذاکره هیچ ارزشی ندارد. آمریکایی‌ها فقط دنبال مذاکره هستند.

 

محمود صادقی:  نامزد اصلاحات، منحصرا اصلاح‌طلب است

p08 (2)

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها روز پنج‌شنبه اعلام کاندیداتوری کرد.  او پس از ثبت‌نام به خبرنگاران گفت: دولت پاسخگو به جای آنکه دائم از موانع شکوه کند حداکثر استفاده را برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه عمومی و جلب نظرات مردم خواهد کرد. صادقی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی گفت: براساس مانیفست تعیین شده از سوی اصلاح‌طلبان کاندیدای برگزیده اصلاحات منحصرا از بین نامزدهای اصلاح‌طلب خواهد بود.

 

رستم قاسمی: قرار ائتلاف با «رضایی» و «محمد» نداشتیم

p08-04

رستم قاسمی از فرماندهان سپاه که سابقه تصدی وزارت نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد را دارد، همچنان‌که از ماه‌های گذشته مشخص شده بود، روز چهارشنبه نام خود را در جرگه داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نوشت. او  گفت: معتقدم دولتی مقتدر و انقلابی با ترکیبی از جوانان و بانوان و با حضور افراد باصلاحیت و با تجربه نیاز کشور است. این نامزد انتخابات که به جریان سیاسی اصولگرایی تعلق دارد، با بیان اینکه قرار ائتلاف با محسن رضایی و سعید محمد نداریم، درباره فسادهای انجام‌شده در دوره وزارتش در وزارت نفت تاکید کرد: اگر یک کارمند وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی متهم شناخته شود، من پاسخگو خواهم بود.