بنابر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به‌دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند. در همین مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۱۲۸۲ نفر از آنان بستری شدند.  به این ترتیب روز گذشته سومین روز از وقوع موج چهارم کرونا در کشور بود که آمار مرگ‌های کرونایی به زیر ۳۰۰ نفر رسیده و میزان مبتلایان رسمی نیز به زیر ۱۰ هزار نفر سقوط کرد.  در همین حال روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه روند بیماری به شکل کلی در کشور نزولی است، اعلام کرد که روند ورودی بیمارستانی و حوزه سرپایی نیز کاهشی شده است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز شاهد شرایط بهتری هستیم و شاید بتوانیم این تعبیر را داشته باشیم که ما در موج چهارم از پیک عبور کردیم.  با این حال به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا شهر تهران، بار بیماری در تهران بالاست و روزانه بیش از هزار بستری و ۸۵ نفر فوتی در پایتخت داریم. به گزارش خبرگزاری فارس، او روز گذشته در گفت‌وگو با «رادیو سلامت» تصریح کرد: در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم بگوییم همه چیز خوب شده است.

کنترل ویروس جهش‌یافته

به‌دنبال کاهش شهرهای قرمز در کشور، روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نگرانی‌ها از شیوع انواع جدید کرونا در کشور گفت: مواردی که از ویروس جهش‌یافته در کشور پیدا شده تحت کنترل است و استان‌های جنوبی و شرقی باید بیشتر باید رعایت کنند. استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان باید به شدت رعایت کنند که اقدامات خوب و به‌موقعی داشتند.  در همین راستا فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با توجه به شناسایی موارد مثبت کرونای جهش‌یافته آفریقایی و هندی، استان در خطر جدی شیوع این دو ویروس است. او ۲ روز پیش از مرگ یک نفر در این استان به‌دلیل ابتلا به کرونای آفریقایی خبر داده بود.

آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها

در همین حال واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها از روز گذشته در کشور آغاز شد. رئیسی با بیان اینکه محموله جدید واکسن هم امروز (دیروز) به دستمان می‌رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد، گفت: افراد بالای ۸۵ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند براساس تماسی که با آنان برقرار می‌شود و براساس ثبت‌نام صورت گرفته برای دریافت واکسن مراجعه کنند. هر گروه سنی که اعلام می‌شود نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام نیست. اسامی افراد را در سامانه‌ها داریم و با آنان تماس می‌گیریم یا پیامک می‌زنیم تا برای دریافت واکسن به ما مراجعه کنند. اگر در مدت زمان مشخص برای واکسیناسیون اقدام نکنند سهمیه واکسن هیچ‌کس نمی‌سوزد و نگران این موضوع نباشند.

وی افزود: زمانی که اعلام می‌کنیم چه گروه سنی به ما مراجعه کنند، اگر به فردی پیامک ارسال نشد یا با او تماس نگرفتیم فرد پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کند و شماره تلفن در دسترس و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکاران من ظرف ۴۸ ساعت با آنان تماس بگیرند و هیچ‌گونه نیازی به مراجعه حضوری نیست‌.

واکسن‌ها در راه است

حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز روز گذشته با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور خطاب به کسانی که عقیده داشتند به مسوولان واکسن تزریق شده است، گفت: من با صداقت به مردم عرض می‌کنم بنده هم که رئیس‌جمهور هستم هنوز واکسن نزده‌ام. ما هم در دولت عین خود مردم براساس سن واکسن تزریق می‌کنیم. من مسوول سطح بالایی را نمی‌شناسم که خارج از سند واکسیناسیون واکسن زده باشد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: ما اگر براساس سند ملی واکسیناسیون عمل کنیم، میزان مرگ و میر به صورت چشمگیر کاهش می‌یابد. اگر واکسن به گروه‌های پرخطر تا مرداد ماه یعنی پایان دولت زده شود، کار بزرگی کردیم و مرگ و میر به صورت محسوس افت می‌کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سه میلیون واکسن در اختیار است و ۲ میلیون واکسن هم تاکنون تزریق شده البته همین‌طور واکسن در روزهای آینده هم به دست ما می‌رسد و این کار را ادامه می‌دهیم.

میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین حال بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۵ نفر دز اول واکسن کرونا و ۳۵۲ هزار و ۶۲۶ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۲۱ دز رسید.

لزوم استفاده از ماسک حتی در فضای باز

از سوی دیگر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در یک گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرد: تا زمانی که شرایط به ثبات واقعی نرسیده و همچنان مرگ و میرها ادامه دارد همه افراد ماسک را حتی در فضای آزاد نیز استفاده کنند. وی با بیان اینکه جهش ویروس کرونایی قدرت انتقال را بیشتر کرده است، افزود: وجود ذرات معلق کرونا در هوا و انتقال آن در فضاهای بسته از همان ابتدای شیوع این بیماری مطرح بود. خیلی افراد با اینکه همه جا ماسک می‌زنند و مهمانی هم نرفتند اما به‌دلیل استفاده از آسانسور کرونا گرفتند.