موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد

در همین ارتباط، سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشرشده مبنی بر احتمال توافق مقدماتی بین ایران و ۱+۴ اظهار کرد: گفت‌وگوها در وین ادامه دارد. هر سه کارگروه تشکیل شده کارهای خودشان را انجام می‌دهند. رئیس هیات ایرانی با روسای هیات‌های دیگر در وین رایزنی و جلساتی داشته است و این جلسات ادامه دارد. درصد قابل‌توجهی از براکت‌ها یا جای خالی‌های باقی‌مانده در این کارگروه‌ها تکمیل شده و توافقاتی صورت گرفته است. درصدی از این براکت‌ها احتیاج به تصمیمات سیاسی دارد که حتما باید این تصمیمات در پایتخت‌های کشورها گرفته شود.او ادامه داد: موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه در مورد همه چیز توافق صورت گرفته باشد. خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در طول روزهای اخیر شاهد یک سکوت خبری در ارتباط با مذاکرات وین بوده‌ایم و علت این موضوع چیست و اکنون روند مذاکرات به چه نحو است، گفت: در مورد مذاکرات وین سکوت خبری وجود ندارد. البته خبرسازی نیز معنا ندارد؛ موضوعی که برخی از رسانه‌های غربی انجام می‌دهند.خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه در وین درحال رخ دادن است، ادامه گفت‌وگوهای فنی در قالب سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترکیبات اجرایی است. همان طور که پیش از این گفتم  طی این رایزنی‌ها درصد بسیار بالایی از براکت‌ها (جای خالی‌ها) در کارگروه‌ها تکمیل شده است و البته آنچه باقی‌مانده قابل‌توجه است.سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه ما در چارچوب سیاست‌های عالی نظام بر مواضع و دیدگاه‌های خود تاکید و پافشاری می‌کنیم، ادامه داد: به نظر می‌آید که باید فرصت بدهیم؛ ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم این گفت‌وگوها فرسایشی شود، نمی‌خواهیم توافقی نیز صورت بگیرد که در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی تهران نباشد.

توافق ایران و آژانس

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در چند روز آینده توافق سه ماهه صورت گرفته بین ایران و آژانس به اتمام می‌رسد و آیا با توجه به روند مذاکرات وین و بحث‌های صورت‌گرفته قرار است این توافق تمدید شود، تصریح کرد: درمورد توافق صورت‌گرفته باید به چند نکته توجه کنیم، در ابتدا اینکه قانون مجلس الزام‌آور است و آنچه بین ایران و آژانس توافق شده است، در همان چارچوب است. قانون مجلس بر توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس تاکید کرده است. این موضوع از سه ماه گذشته آغاز شده است و آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافقی که بین دو طرف صورت گرفت این بود که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آنها (آژانس) قرار نگیرد. در پایان سه ماه می‌توانیم تصمیم بگیریم که نوارها پاک شود یا اینکه براساس تصمیماتی که صورت می‌گیرد، این توافق تمدید شود.

سخنگوی وزارت ‌خارجه ادامه داد: توافقی که بین ایران و آژانس از جمله در مورد این فیلم‌ها صورت گرفته یک موضوع داخلی بین ایران و آژانس است و اگر این توافق را ادامه دهیم، نقض قانون مجلس نخواهد بود. خطیب‌زاده تصریح کرد: با توجه به روند مذاکرات صحبت‌هایی صورت گرفته است که به این توافق و فرصت ایجادشده فرجه‌ای داده شود و اگر مذاکرات در مسیر درستی باشد شاید این تصمیم گرفته شود؛ ولی در هر صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه در جریان مذاکرات در برخی از حوزه‌ها کندی‌هایی وجود داشته و در برخی از حوزه‌ها و زمینه‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده است، تصریح کرد: روز گذشته آقای عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران جلسه‌ای را با هیات‌های کشورهای اروپایی در نشست وین داشتند و تصمیم گرفته شد که در چند روز آینده مجددا کمک کنند که در حوزه کارگروه‌ها تا جایی که ممکن است جمع‌بندی‌ها صورت بگیرد و اگر در جمع‌بندی‌ها نیاز به بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها برای انجام رایزنی بیشتر باشد احتمالا در آخر هفته این کار صورت بگیرد. باید منتظر باشیم و ببینیم که در یکی دو روز آینده این گفت‌وگوهای فنی به کجا می‌رسد.

ارتباط مذاکرات با انتخابات

سخنگوی وزارت ‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به در پیش بودن برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آیا سیگنال‌هایی از طرف‌های غربی برای فرسایشی کردن مذاکرات به‌منظور تشکیل دولت جدید در ایران شنیده‌اید، تاکید کرد: ارتباط دادن آنچه در وین درحال رخ دادن است به تحولات داخلی کشور، مسیر و ارتباط درستی نیست.

وی تاکید کرد: پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده ملی است و به این دولت و آن دولت وابسته نیست. وزارت‌خارجه هم یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند. خطیب‌زاده ادامه داد: اگر یک ساعت زودتر هم در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌ها بتوانیم تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را ملغی کنیم، حتما تردیدی در این زمینه نخواهیم داشت.

ایران و عربستان

سعید خطیب‌زاده در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به تازگی میدل‌ایست گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان منتشر کرده و در این گزارش اعلام کرده که ایران از ریاض خواسته است که به تهران در راستای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت کمک کند، تصریح کرد: این یک خبرسازی است و چنین مطالبی صحت ندارد. او تاکید کرد: گفت‌وگوهای ما با عربستان در ارتباط با موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است و این مذاکرات در ارتباط با این مسائل پیگیری می‌شود و این خبرسازی‌ها صحت ندارد.

سیاست ایران در قبال مساله فلسطین

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سیاست ایران برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سخنرانی روز گذشته وزیر امورخارجه در نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی در مورد موضوع فلسطین تصریح کرد: موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و همواره یکی از پیام‌های مهم انقلاب اسلامی حمایت از مردم فلسطین بوده است و این موضوع در عرصه سیاست خارجی در اولویت ما قرار دارد.

او همچنین درمورد اقدام برخی از کشورهای عربی در راستای عادی‌سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی و تاثیر این موضوع بر حمایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه برخی نمایش‌های عادی‌سازی روابط در این راستا بود که موضوع اول جهان اسلام که مساله فلسطین است به فراموشی سپرده شود؛ ولی همین تحولات در سرزمین‌های اشغالی بیانگر این موضوع است که هیچ نمایشی نمی‌تواند موضوع اول جهان اسلام را به حاشیه ببرد.

خطیب‌زاده همچنین به رایزنی‌های دیپلماسی کشورمان در ارتباط با تحولات اخیر فلسطین با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: از همان لحظات اول به‌صورت جدی این موضوع را پیگیری کردیم و سخنرانی روز گذشته آقای ظریف نیز چند بند مشخص داشت؛ از جمله ضرورت شناسایی جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت. خطیب‌زاده تاکید کرد: سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان‌هایی که در این حوزه مسوول هستند باید به‌صورتی موثر این موضوع را پیگیری کنند و از ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده و در راستای دفاع از حقوق حقه مردم فلسطین نیز اقدامات موثری انجام دهند. وی در همین راستا گفت: ما از آرمان فلسطین کوتاه نمی‌آییم و همواره در کنار مردم فلسطین قرار داریم.

چرایی لغو سفر ظریف به اتریش

این دیپلمات ارشد همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با علت لغو سفر ظریف به اتریش و مسائلی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: در تور اروپایی آقای ظریف برخی از سفرها در دست نهایی شدن بود از جمله سفر به اتریش اما ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم که این سفر انجام نشود و آقای ظریف نیز به مصلحت ندانستند که این سفر انجام شود. وی با بیان اینکه ما در کنار ملت فلسطین هستیم، افزود: متاسفیم که برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند که در کنار ظالم و جنایتکار بایستند. خطیب‌زاده همچنین گفت: روابط ما با کشورها از جمله کشورهای اروپایی از عامل ثالث اثر نخواهد پذیرفت و روابط خوب مان را با دیگر کشورها از جمله اتریش ادامه خواهیم داد و تصمیم خودمان هم برای حمایت همیشگی از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین یک تصمیم قطعی است.

تاثیر بر مذاکرات وین

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با علت لغو سفر ظریف به وین و همچنین تاثیر تحولات اخیر در اراضی اشغالی بر مذاکرات وین ضمن تاکید بر اظهارات پیشین خود گفت: آقای عراقچی، رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین هم در توییتی مواضع جمهوری اسلامی ایران و مواضع تیم مذاکره‌کننده را در ارتباط با این تحولات توییت کردند. تا امروز اتریش به‌عنوان مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و میزبان این گفت‌وگوها میزبان خوبی بوده است. روابط ایران و اتریش از عامل سوم اثر نخواهد پذیرفت و این دو موضوع متفاوت هستند و همان‌طور که پیش از این نیز گفتم تصمیم ما در مورد موضوع فلسطین یک موضوع قطعی است.

این درحالی است که روزنامه فرانکفورتر آلگماینه با اشاره به موقعیت فعلی مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار می‌شود، به تاثیر لغو سفر دوجانبه وزیرخارجه ایران به اتریش پرداخت و نوشت: جو مذاکرات در روزهای اخیر آرام بوده است. این می‌تواند نشانه ‌روندی سازنده باشد، چون اگر مذاکرات متوقف می‌شد، خبرش به بیرون درز پیدا می‌کرد. شرایط کلی مذاکرات هنوز پیچیده و زمان‌بر است. روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس در یک طرف مذاکرات و ایران در طرف دیگر قرار دارد و با هیات آمریکایی نیز که مخالف اصلی ایران است، به‌طور جداگانه (بدون حضور ایران) رایزنی می‌شود. هیات سه کشور اروپایی یادشده میانجی این مذاکرات هستند. هدف، احیای توافق هسته‌ای است که برنامه هسته‌ای ایران را کنترل و تحریم‌های آن را لغو کرده بود. آمریکا در دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق به‌طور یک‌جانبه خارج شد، بنابراین ایران هم از خیلی از شروط توافق پا را فراتر گذاشت.

تمهیدات برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور

وی با اشاره به تمهیدات وزارت امورخارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: از هفته‌های گذشته جلساتی در وزارت‌خارجه درخصوص ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج از کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت‌خارجه تشکیل شد. همه دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است، جلسات هم به‌طور منظم برگزار می‌شود. خطیب‌زاده ادامه داد: همه پایتخت‌هایی که جمهوری اسلامی در آنها دفتر فعال دارد مانند دوره‌های قبل صندوق‌های اخذ رای خواهیم داشت، علاوه بر این تلاش شد در شهرهایی که ایرانیان حضور دارند، در آن حوزه‌ها هم با کمک دولت محلی یا ایران اخذ رای داشته باشیم، در عین حال هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم، دقیق‌تر می‌توانم درباره اقدامات توضیح بدهم.

توافق با روسیه برای واردات و تولید مشترک واکسن روسی

سخنگوی وزارت امورخارجه با توضیح روند کار خرید واکسن از روسیه گفت: میزان دقیق واردات واکسن را می‌توانید از وزارت بهداشت جویا شوید؛ اما وزارت‌خارجه کنار دانشمندان پرافتخار ایرانی در حوزه واکسن تلاش‌های گسترده‌ای داشتند و به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند و به ملت ایران بابت داشتن چنین فرزندانی تبریک می‌گویم.

وی اضافه کرد: برای آنکه تاخیری در خرید و دریافت واکسن انجام نشود، مذاکرات خود را چه با کواکس و چه به‌صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای ارتباط‌گیری آغاز کردیم. موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر ظریف به‌هاوانا کلید خورد و این واکسن در فاز سوم است، هم قرارداد واردات آن وجود دارد و هم تولید مشترک در فاز سوم درحال اجرا است.

خطیب‌زاده ادامه داد: علاوه بر این واکسن‌های اهدایی و خرید از چین که چند میلیون دز توافق شد و در سفر مقام چینی به ایران و گفت‌وگوی ظریف با وی این امر ادامه یافت. به‌گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، توافق با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دز واکسن و هم تولید مشترک است. میزان واردات در اختیار وزارت بهداشت است و ۶۰ میلیون دز غیر از توافقات قبلی است که از نیمه خرداد آغاز می‌شود. او تاکید کرد: گرفتن واکسن گروه‌های سنی حساس و بالا در همین چارچوب فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماسی وزارت‌خارجه با همکاری دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود.

سفرا دیپلمات‌های نظام هستند

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات یکی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که اعلام کرد همه سفرا را در صورت رئیس جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امورخارجه دستگاه حاکمیتی است و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب سازوکارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند. این دیپلمات عالی‌رتبه ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی همواره رویه‌ای داشته است که براساس آن رویه عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام نمی‌کند؛ اما سفیرانی که اعزام می‌شوند به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رئیس کشور میزبان تسلیم می‌کنند. بنابراین این اظهارات، غیرحرفه‌ای و مضیق است.