نمکی روز گذشته درجریان سفرش به نیشابور ضمن اشاره به آغاز واکسیناسیون جمعیت افراد ۷۵ سال در کشور تصریح کرد: از اواخر هفته واکسیناسیون سنین ۷۰ سال سپس ۶۵ سال و ۶۰ سال آغاز خواهد شد و تا پایان خرداد و اوایل تیر ان‌شاءالله جمعیت بالای ۶۰ سال کشور را واکسینه می‌کنیم و در کنار آن بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را هم واکسینه خواهیم کرد. نمکی با بیان اینکه از خرداد هم واکسن‌های ملی‌مان می‌آید و افتخار جدیدی برای کشور ثبت خواهد شد، گفت: علاوه‌بر واکسنی که از بیرون می‌آوریم در تابستان سرعت واکسیناسیونمان چند برابر شده و جمعیت‌های بیشتری را واکسینه می‌کنیم. وزیر بهداشت گفت: تا قبل از پایان ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی خواهد بود که واکسیناسیونش را کامل خواهد کرد و آن زمان با دل راحت می‌گوییم که نماز جمعه و مراسم‌ها برگزار شود و کسب و کار مردم رونق پیدا کند.

میزان تزریق واکسن کرونا در تهران

همزمان انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان تهران، گفت تاکنون بیش از ۶۰۲ هزار واکسن به استان تهران اختصاص یافته که ۴۳۷ هزار واکسن یعنی بیش از ۵/ ۷۲ درصد آن تزریق شده است.

عدم توزیع دقیق واکسن درمراکز

اما با وجود ارائه این آمار از حجم ورود واکسن‌های خارجی کرونا به کشور، به نظر می‌رسد عدم توزیع درست واکسن بین مراکز اختصاص داده شده برای واکسیناسیون منجر به شلوغی و ازدحام سالمندان برای دریافت واکسن شده است. فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا کلید خورد و به گفته مقامات وزارت بهداشت این افراد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۴۵ هزار نفر در کشور را شامل می‌شوند، حالا واکسیناسیون‌شان به مراحل پایانی رسیده است. به‌دنبال آن از ۲۵ اردیبهشت‌ وزارت بهداشت تزریق واکسن به افراد بالای ۷۵ سال را در قالب فاز دوم سند ملی واکسیناسیون آغاز کرد که جمعیتی بالغ بر ۹۳۰ هزار نفر را شامل می‌شوند. با این حال بسیاری از سالمندان قرار گرفته دراین گروه سنی از بیم جا ماندن از واکسن به مراکز مذکور مراجعه حضوری کرده و از همین رو ظرف روزهای گذشته شاهد صف‌ها و ازدحام جمعیت در بسیاری از مراکز واکسیناسیون بودیم. این درحالی است که وزارت بهداشت طی روزهای گذشته بارها اعلام کرده است: «تنها در پایان هر مرحله از واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی، صرفا افراد جامانده گروه‌‌های اعلام شده برای نوبت‌گیری تزریق واکسن می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و به‌روزرسانی شماره تلفن همراه خود اقدام کرده و ظرف روزهای بعد، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد.»

جزئیات ورود کرونای هندی و آفریقایی

در کنار تزریق واکسن کرونا براساس اولویت‌بندی وزارت بهداشت، همچنان نگرانی از پیک مجدد کرونا در کشور ادامه دارد. روز گذشته وزیر بهداشت یک بار دیگر ضمن هشدار نسبت به خطرات کرونای هندی گفت: کرونای انگلیسی از مرزهای غربی وارد کشور شد و امروز مرزهای شرقی کشور در معرض کرونای هندی هستند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز درباره شناسایی موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقای جنوبی در کشور گفت: یکسری کارگر و مسافرهندی در جنوب شناسایی شدند و نیروهای بهداشت در گشت شهری یکسری اتباع هندی مشاهده و بررسی کردند که ۱۸ نفر در یک هتل اسکان دارند که چهار نفر آنها علامت داشتند و بعد از تست گرفتن از این گروه مشخص شد این اتباع به کرونا مبتلا هستند و بعد این افراد قرنطینه شدند. وی ادامه داد: در پارسیان و عسلویه در هرمزگان و آذربایجان غربی موارد ابتلا به کروناهای جهش یافته همین گونه رصد شد و همه مبتلایان به سرعت قرنطینه شدند و خوشبختانه این دوره در رصد و پایش اتباع خارجی مشکوک دانشگاه‌های علوم پزشکی به سرعت عمل کردند و افراد مبتلا و مشکوک شناسایی شدند و از آنها تست گرفته شد. رئیسی با تاکید بر قرنطینه سریع مبتلایان به کرونای جهش یافته و اطرافیان این افراد گفت: خیلی سریع مبتلایان و تمام اطرافیان آنها در این دوره سفت و سخت قرنطینه شدند و نکته جالب این بود که تاکنون از ۴۰ تا ۵۰ نفری که به کرونای هندی و آفریقای جنوبی مبتلا شده‌اند، کسی بستری نشده است. به گزارش تابناک رئیسی گفت: ما نگران کرونای آفریقای جنوبی هستیم چرا که واکسن‌گریز است و این می‌تواند خطرناک باشد.

میزان فوتی‌های تهران

در همین حال گزارش وزارت بهداشت از آمار ابتلای روزانه به کرونا از افزایش مجدد تعداد مرگ‌های کرونایی حکایت می‌کند. بر این اساس طی ۲۴ساعت گذشته ۳۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. میزان جان‌باختگان کرونا روز دوشنبه ۲۸۶ نفر بود. البته تعداد فوت‌شدگان کرونایی چند روزی است که نوسان دارد و بارها از پله ۳۰۰ نفر در روز پایین رفته و مجددا سیر صعودی پیدا کرده است. در این میان آن طور که سعید خال مدیرعامل بهشت زهرا می‌گوید به‌طور متوسط در تهران ۱۷۰ نفر در روز متوفیان کرونایی هستند و ۴۰ درصد فوتی‌های کشور از کرونا در تهران اتفاق می‌افتد. ازسوی دیگر طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و۲ هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند. همچنین به گفته بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بر اساس گزارش وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت‌، در کشور حدودا ۶۵ درصد بوده است.