نگاه دولت به انتخابات 1400 عكس: ایرنا

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه ثبت‌نام برخی از اعضای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم شخصی بوده است، گفت: ثبت‌نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبود و هر کدام از این افراد به خواست شخصی وارد انتخابات شدند. ربیعی افزود: یقین دارم برای ثبت‌نام نه با هم هماهنگ کردند و نه از اقدام هم مطلع بودند و من مطلع‌ترین آدم در این زمینه هستم و با تک‌تک اعضا در حال گفت‌وگوی دائمی بودم.

ربیعی درباره پوششی بودن نامزدهایی که اعضای هیات دولت هستند و برنامه دولت در این زمینه گفت:‌ دولت هیچ برنامه‌ای برای حضور هیچ‌کس نداشته است. مطمئن باشید اگر جلسه محرمانه و در اتاق دربسته هم بود خبرش بیرون می‌آمد. وی افزود: نگوییم این کاندیدا پوششی آن کاندیداست. هر نامزد محترمی نقد غیرمنصفانه علیه دولت داشته باشد، خود را موظف به پاسخگویی در اسرع وقت می‌دانیم و از تریبون‌ها و رسانه‌ها می‌خواهم اگر نقدها و آمار غلط درباره دولت داده می‌شود به دولت فرصت پاسخگویی به اتهامات را بدهند. حتی اگر کاندیداهای عضو هیات دولت هم اطلاعات و آمار غلط ارائه کنند پاسخ لازم را ارائه خواهیم کرد.

بخشنامه انتخاباتی به دستگاه‌های اجرایی

ربیعی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران همچنین درباره منع حمایت اعضای دولت به کاندیداها گفت: درباره منع حمایت اعضای دولت از کاندیداها، قانون انتخابات و آیین‌نامه مربوط به آن حکم و این قانون کاملا واضح و روشن است. دولت خود را متعهد به اجرای کامل قانون می‌داند و در راستای تحقق هدف مشارکت حداکثری و با توجه به شرایط کرونایی تلاش دارد تا انتخاباتی برگزار کند که در کنار مشارکت حداکثری، حافظ سلامت جسمی مردم هم باشد.

علی ربیعی گفت: به همه مراکز روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی بخشنامه کردیم تا از هر گونه فعالیتی که شائبه حمایت و سوگیری انتخاباتی داشته باشد پرهیز کنند. همه ارکان و رسانه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند و همچنین سازمان‌ها و تریبون‌های عمومی باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند. متاسفانه سابقه خوبی در این زمینه در ذهن وجود ندارد. سخنگوی دولت در ادامه درباره حضور برخی از اعضای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این نخستین‌بار در تاریخ دولت‌ها نیست و سال ۹۲ تعدادی از اعضای دولت وقت در انتخابات شرکت کردند و دست‌کم دو برابر تعدادی بودند که در این دولت اعضا وارد عرصه انتخابات شدند و حتی رئیس‌جمهور برخی افراد را تا ستاد انتخابات همراهی کرد و کسی این امر را مذموم ندانست و بسیاری خوشحال بودند. در عصر ارتباطات فراموش‌کاری جامعه هم خطای فاحشی است. ربیعی گفت: درباره هماهنگی افراد برای ثبت‌نام در انتخابات و اینکه کسی به اینها برای حضور چراغ سبز داده است، باید بگویم با اطمینان کامل هیچ‌گونه تصمیم تشکیلاتی و برنامه‌ریزی در این باره وجود نداشته و این افراد با توجه به حق شهروندی وارد انتخابات شده‌اند. این امر از نظر مخالفان دولت برای این سه نفر مشکل‌ساز بود. تاکید می‌کنم نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند و نه دولت به کسی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی نمایندگی داده است.

واکنش به بغض جهانگیری

وی با اشاره به بغض اسحاق جهانگیری هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری و سوالات خبرنگاران در این زمینه گفت: وقتی کسی شاهد تحمیل این فشار بر مردم باشد و نتواند علت‌ها را بیان کند و انواع تهمت‌ها و قضاوت‌های ناروا هم شنیده باشد، ناخودآگاه این بغض به‌سراغ او می‌آید. امروز نیز به سنت این هشت‌ساله مخالفان دولت همواره به بیانات القایی پرداختند و طوری صحبت و منفی‌انگاری می‌کنند که انگار دولت در بهترین شرایط قرار داشته است و نمی‌خواهند بگویند دولت در بدترین شرایط تحمیل‌شده نه در طول تاریخ بلکه در جهان قرار گرفته است.  ربیعی همچنین افزود: در مورد آقای جهانگیری، ایشان شخصیتی روشن است و مشی مستقلی دارد و در مورد استعفا و عدم استعفای وی قوانین انتخاباتی حاکم است.

تغییرخواهی با صندوق رأی

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش گفت: مردم بدانند اگر مایل به ایجاد هر نوع تحولی که در ذهن دارند، هستند باید صندوق‌های رأی را برای این تغییرخواهی‌ها پاس بدارند. اگر فکر کنند چیزی برای اداره کشور بهتر است با حضور در صندوق به دست می‌آید. وی افزود: ممکن است همه ایرانیان افراد خود را در سبد نهایی نبینند، اما اصل، حضور در انتخابات است.

ضرورت مشارکت حداکثری

ربیعی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگر در حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران ضروری است چون دولت بدون پشتوانه مردمی و مشارکت بالا از آن‌چنان سرمایه اجتماعی برخوردار نخواهد بود تا بتواند در دوران کرونا و تحریم که فشارهای زیادی تحمیل شده است و مردمی که با مقاومت خود در حال تحمل این شرایط هستند پاسخگو باشد.

انتقاد از سخنان برخی کاندیداها

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با انتقاد از اظهارات برخی کاندیداهای انتخابات گفت: متاسفانه برخی از نامزدها با بی‌انصافی و بدون توجه به جنگ اقتصادی و تحریم‌های بی‌سابقه و فراگیری کرونا، برنامه تبلیغاتی خود را بر پایه حمله و هجمه به هشت سال گذشته بنا نهاده‌ و با رویکردی نفی‌انگارانه به میدان آمده‌اند و امیدواریم شاهد برنامه‌های ایجابی کاندیداها هم باشیم. به گزارش ‌فارس‌، ربیعی گفت: مشکلات برای مردم زیاد پیش آمده است ولی آدرس غلط دادن به مردم کار نادرستی است. این سه سال به قدری سخت بود که آرزو می‌کنم این شرایط برای هیچ دولتی تکرار نشود. دیگران باید بیایند بگویند اگر در این هشت سال‌ جای دولت بودند چه کار می‌کردند.

واکنش به عملکرد صدا و سیما

به گزارش «ایسنا»‌ ربیعی گفت: قطعا رسانه ملی و همه رسانه‌هایی که به نحوی مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، رفتاری منصفانه و با فرصت‌های برابر برای همه نامزدها خواهند داشت؛ هم فرصت‌های برابر به همه آنان باید داده شود و هم از اقدامات سلبی و تخریبی مستقیم و غیرمستقیم اجتناب صورت گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور مطابق بخشنامه رئیس‌جمهور، ثبت‌نام‌ها از داوطلبان ریاست‌جمهوری را انجام داد، اظهار کرد: وزارت کشور پیرو تاکید رئیس‌جمهور و استفساریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، طبق مُر قانون اساسی اقدام کرد و مطابق قانون فعلی انتخابات‌، از همه کاندیداها ثبت‌نام به عمل آورده است. مطلعم حتی شورای نگهبان، ‌خواستار تحویل پرونده‌ها طبق غربالگری مدنظر خود در مصوبه ‌اخیرشان شده بود اما وزارت کشور مطابق با قانون فعلی انتخابات، تمام مدارک و پرونده‌ها را برای تصمیم‌گیری به شورای نگهبان تحویل داده است. ربیعی در مورد انعکاس خبری نامه رئیس‌جمهور به وزارت کشور در این خصوص گفت: متاسفانه رسانه ملی، نه‌تنها آن‌چنان که شایسته بود نامه رئیس‌جمهور را منعکس نکرد بلکه به‌طور غیرقابل توجیهی، در یکی از بخش‌های خبری‌، یکی از شهروندان مسن را که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده بود، به شیوه غیرمناسب به نمایش گذاشت و گفت که نامزدی این فرد، نتیجه دیدگاه رئیس‌جمهور است.