منع تردد جاده‌ای در نیمه خرداد

دولت در حالی از احتمال منع تردد جاده‌ای در نیمه‌خرداد خبر می‌دهد که به گفته رئیسی ایران به‌تازگی از قله موج چهارم عبورکرده است اما به‌رغم قرارگرفتن درسیر نزولی هنوز میزان بستری‌هایمان کم نیست و ۱۲ روز تا دو هفته بعد میزان مرگ‌ومیر خودش را نشان می‌دهد. ازسوی دیگر درکنار این سیرنزولی همچنان خطر موج پنجم کرونا درکشور وجود دارد خصوصا که شهرهای قرمز به ۸ شهر افزایش یافته است و جنوب کشور به‌نوعی در خطر شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به دو ویروس هندی و آفریقایی کرونا قرار دارد. زنگ خطری که چند روزی است به‌صدا درآمده و کوچک‌ترین سهل‌انگاری یک‌بار دیگر کشور را گرفتار موجی سهمگین‌تر از موچ چهارم کرونا می‌کند. در این میان درپیش‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و تبلیلغات کاندیداها نیز بر نگرانی دولت برای شیوع دوباره ویروس‌کرونا افزوده است.

افزایش مجدد فوتی‌ها

در همین حال براساس آخرین آمار وزارت بهداشت طی شبانه‌روز گذشته ۲۱۶ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین در این مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده که ۱۱۷۰ نفر از آنها بستری شدند. روز شنبه تعداد فوت‌شدگان کرونا به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود. بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی‌۱۰‌روز اخیر (۲۴ اردیبهشت تا ۲‌خرداد‌۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۶۰ نفر در ایران مبتلا و ۱۰ نفر قربانی کرونا شده‌ و در هر ساعت حدود ۶۴۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند. در همین راستا روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: در حال‌حاضر بستری مثبت‌های ما به زیر ۲هزار بستری در روز رسیده است‌ و پیش‌بینی می‌کنم که دو هفته آینده میزان مرگ و میرمان به زیر ۲۰۰ نفر برسد.

شرایط دورکاری کارکنان

در همین حال مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره شرایط جدید دورکاری و حضور در محل کار کارکنان با توجه به تغییر رنگ بسیاری از شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: مدت‌ها قبل ستاد ملی مقابله با کرونا طرح محدودیت‌های هوشمند را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب کرد و در این طرح در بخش نوع فعالیت کارکنان در شرایط قرمز، نارنجی و زرد شرایط متفاوتی را توضیح داد. براساس این محدودیت‌ها در شهرهای قرمز، دو سوم کارکنان دورکار و یک‌سوم حضور در کار خواهند داشت، در شهرهای نارنجی ۵۰ درصد دورکار خواهند بود و در شهرهای زرد یک‌سوم کارکنان دورکار هستند و در شرایط آبی همه کارکنان موظف به حضور در محل کار هستند و این موضوع جدیدی نیست. محسن فرهادی درباره آخرین خبرها از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور‌ هم گفت: تا آخر هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها با دو در‌صد افزایش نسبت به هفته ماقبل به ۶۷ درصد رسیده است. او همچنین افزود: میزان استفاده از ماسک نیز حدود ۶۴ درصد و میزان رعایت تهویه مناسب ۶۷ درصد است.همزمان سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی خبر داد. به‌گزارش فارس، وی گفت: محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در تمام شهرها با رنگ‌بندی‌های متفاوت اجرا شده و متخلفان جریمه ۲۰۰هزار تومانی خواهند شد.

در حال‌حاضر ۸شهر کشورمان در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

زمان واکسیناسیون معلمان و اساتید

از سوی دیگر واکسیناسیون سالمندان همچنان ادامه دارد. براساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۹۶ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است و ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۲۷ نفر دز اول واکسن کرونا و ۴۵۵ هزار و ۲۳۲ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۵۹ دز رسیده است. به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران‌ گفت: تاکنون بیش از ۸۵ درصد افراد بالای ۶۰سال در تهران واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

همچنین علیرضا رئیسی گفت: از اواخر مرداد‌ماه می‌توانیم معلمان، اساتید دانشگاه‌ها و... را واکسینه کنیم‌ زیرا از ابتدای‌مهر به‌احتمال زیاد به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌رویم و بعد هم مشاغل پرخطر مانند رانندگان اتوبوس، تاکسی، اسنپ، مراکز تجمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و... را واکسینه کنیم. در عین حال ان‌شاءالله می‌توانیم از اول شهریور وارد فاز چهارم شده و واکسیناسیون عمومی برای افراد زیر ۵۰‌سال را آغاز کنیم.