راند دوم مبارزه انتخاباتی لاریجانی-جلیلی

سعید جلیلی که هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در فهرست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز حضور دارد، در بخشی از سلسله گفت‌و‌گوهای روایت به اظهارات اخیر لاریجانی اشاره کرد و گفت: گفته شده اقتصاد کشور پادگان و دادگاه نیست؛ خب! همه اینها یا هست یا نیست، همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست. بالاخره مجلس یک وظیفه‌ای دارد. ۱۲ سال شما مسوولیت داشتید؛ بگویید در این ۱۲ سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس از این نشست، او افزود: به‌ویژه که علاوه‌بر آن وظایفی که در قانون اساسی و طبق وظایف ذاتی قانونی داشتید، مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد به روسای سه‌قوه مسوولیت دادند ستاد درست کنند؛ این دیگر یک مسوولیت مشخص بوده و  باید گزارش بدهید.

جلیلی در ادامه یک‌بار دیگر از اصطلاح «کار‌نمایشی» که در توییت طعنه‌آمیز خود به لاریجانی در شامگاه جمعه نیز به آن اشاره کرده بود، استفاده کرد و ادامه داد: به‌عنوان کسی که سه دوره رئیس مجلس بودید بفرمایید در این سه دوره چند موضوع  یا پرونده به فرجام رسید؟ اینکه  بگوییم ما چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد ولی کار برای مردم نمی‌شود. وقتی می‌گوییم کار واقعی از نمایشی باید تمایز پیدا کند یک مصداقش همین است.

 جلیلی با بیان اینکه در مبارزه با فساد، پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار کرد: اثبات اتهام کار آسانی نیست، اگر پرونده‌ای در قوه‌قضائیه باز بشود رسیدگی به آن زمان خواهد برد و حتی اگر فردی مرتکب فسادی شد و به اشد مجازات هم  محکوم شد، آیا مشکل فرایند‌های مفسد‌پرور‌ حل خواهد شد؟

او ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسوولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای‌اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند. جلیلی تاکید کرد: باید بگویند ما ۱۲سال مجلس بودیم این کارها را کردیم و سال اولی که ما در موضع ریاست مجلس بودیم یا ریاست فلان کمیسیون مجلس، هر جایی‌که بودند، روند را به‌گونه‌ای طی کردیم که فساد آنقدر کاهش پیدا کرد. اگر این کاهش پیدا نکرده باشد بلکه افزایش هم یافته باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است. باید کارنامه بدهند.

جلیلی همچنین با تاکید بر اینکه با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آن که فساد جلویش گرفته نمی‌شود، گفت: اینکه من می‌گویم کشور با نمایش اداره نمی‌شود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم، بگوییم فعلا همه با این دو تا جمله مشغول باشند.

دوئل انتخاباتی علی لاریجانی و سعید جلیلی در ابتدای این هفته آغاز شده بود؛ این دو داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری این جدال را در توییتر کلید زدند؛ آن زمان که جلیلی به اظهارات هسته‌ای و برجامی علی لاریجانی در کلاب‌هاوس واکنش نشان داد و در توییتی تاکید کرد که «کشور با نمایش اداره نمی‌شود. اینکه دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند، مصداق کار نمایشی است.»

لاریجانی که در این گفت‌و‌گو «برجام» را «کاردرستی» خوانده بود، در پاسخ به این سوال که چگونه بحث مهمی چون برجام در مجلس سابق در ۲۰ دقیقه به نتیجه رسید، توضیح داد: این موضوع نیاز به چشم‌بندی ندارد و بحث قطعنامه‌ها روشن بوده و کافی است مطالب آن خوانده شود. او در ادامه از سعید جلیلی نام برد و گفت: شنیده‌ام آقای‌جلیلی هم همین مطلب را گفتند که در زمان فلانی سه‌قطعنامه تصویب شده است و قطعنامه‌های دوره ایشان چیز مهمی نبوده است. کافی است متن قطعنامه‌ها را بخوانیم و موضوع عجیبی نیست.

با این حال لاریجانی در مواجهه با طعنه جلیلی سکوت را جایز ندانست؛ علی لاریجانی ساعاتی بعد، در توییتی خطاب به سعید جلیلی که او را متهم به رفتارهای نمایشی کرده بود، جلیلی را «یار کمکی» در انتخابات خواند که سرنوشت مردم را به شوخی گرفته است. لاریجانی در توییتر نوشت: «احتراما باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به‌عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.»

علی لاریجانی و سعید جلیلی هر دو در مقاطعی همزمان با دولت محمود احمدی‌نژاد دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را بر عهده داشته و هرکدام در این دوره مسوول تیم مذاکره‌کننده ایران بودند.

علی لاریجانی که پس از پایان دوران ریاستش بر صداوسیما، همچنان عضو مجمع‌تشخیص مصلحت‌نظام و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود، در خردادماه ۱۳۸۳ با حکم رهبر انقلاب به‌عنوان نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی منصوب شد و کمتر از ۲‌ماه بعد، در مردادماه ۱۳۸۴ به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی انتخاب شد. در سال ۱۳۸۶ پس از چند‌بار درخواست لاریجانی برای استعفا از دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، سرانجام این درخواست در مهرماه ۱۳۸۶ پذیرفته شد و مسوولیت ۲۶‌ماهه او در این جایگاه، پایان یافت. همان زمان برخی منابع خبری، ماجرای استعفای او را به جدال با محمود احمدی‌نژاد منتسب می‌کردند.  

همان ماه یعنی در مهر ۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی معرفی کرد. پس از آن، رهبر انقلاب در حکمی جلیلی را نماینده خود در شورای‌عالی امنیت ملی معرفی کردند.

فعالیت چند‌ساله سعید جلیلی در شورای‌عالی امنیت ملی آن زمان پررنگ شد که موضوع مذاکرات هسته‌ای را برعهده گرفت. در دوران مسوولیت او در مذاکرات، سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار‌دادن ایران ذیل فصل‌۷ ماده‌۴۱ منشور ملل‌متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ انجامید؛ این فصل از ماده ۴۱ منشور به‌معنی شناسایی ایران به‌عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی بود.