از روز اول به آن اقدام کرده ایم. فکر می‌کنم عربستان سعودی به وضوح با برخی کارهایی که انجام داده، نشان داده است که می‌خواهد در این مسیر پیش برود، پس این اقدامی بسیار مثبت است. باید کاری کنیم که حوثی‌ها همراهی کنند. و این، به‌طرز چشمگیری بستگی به این دارد که آیا ایران آماده است برای حوثی‌ها روشن کند که باید به‌گونه‌ای موثر تعامل کرده و مساله این جنگ را حل‌وفصل کنند.»

بلینکن در این راستا گفت: «تا جایی که روابط بهتری میان عربستان سعودی و ایران باشد، این موضوع می‌تواند نتایج حداقل مثبت تری را در حل کردن برخی دیگر از اختلافات، پایان دادن به برخی از جنگ‌های نیابتی که به طرزی باور‌نکردنی خطرناکند، به طرزی باور‌نکردنی اثری ثبات زدا و خسارات انسانی در بر دارند، حاصل کند یا به حاصل شدن این نتایج کمک کند.»

همزمان روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله‌ای است، گفت: «همان‌طوری که قبلا گفته شده در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهایی در عراق آغاز شده و تماس‌هایی بوده و ادامه داشته و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد که آیا اینها به جای خوبی خواهد رسید یا خیر؟»

ادعای ژنرال آمریکایی علیه ایران

از سوی دیگر کنت مک‌کنزی، رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده» (موسوم به سنتکام) در سفر به عربستان سعودی مدعی شد ریاض نگران احتمال کاهش حضور منطقه‌ای آمریکاست و همچنان خواستار کمک نظامی از سوی واشنگتن برای مهار ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مک‌کنزی که روز یکشنبه به عربستان سعودی سفر کرد، مدعی شد این کشور همچنان خواستار کمک نظامی از سوی آمریکا برای مهار ایران است. به گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز» این درخواست درحالی مطرح شده که احتمال اینکه آمریکا تعداد نیروهای خود را در منطقه به‌‌منظور هدایت آنها برای مقابله با «تهدیدات در آسیا» کاهش دهد، وجود دارد. طبق این گزارش، دولت بایدن درحال‌حاضر درحال بررسی وظایف ارتش آمریکا در سراسر جهان در میانه آنچه تهدیدهای همسان روسیه و چین خوانده شده، است. براساس این گزارش، مک‌کنزی درباره نتیجه احتمالی این بررسی گمانه‌زنی نکرد اما گفت که این مساله نگرانی‌هایی را در عربستان سعودی ایجاد می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ای‌بی‌سی‌نیوز و «آسوشیتد پرس» که او را در روزهای گذشته در سفرهای خاورمیانه همراهی کرده‌اند، مدعی شد: «فکر می‌کنم آنها (سعودی‌ها) می‌خواهند اطمینان خاطر حاصل کنند که در صورت مورد حمله قرار گرفتن از سوی ایران، به آنها کمک خواهد شد و در برابر ادامه حملات کمک می‌خواهند.» فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه بدون اشاره به بیش از شش سال تجاوز عربستان سعودی به یمن، ادامه داد: «آنها (سعودی‌ها) تحت بمباران مداوم از یمن با انواع موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک هستند که نگرانشان کرده است. ما می‌خواهیم در این زمینه به آنها کمک کنیم.» وی همچنین مدعی شد در سه ماه گذشته انصارالله یمن حدود ۱۰۰ موشک بالستیک، کروز و پهپاد به سمت عربستان سعودی شلیک کرده است. مک‌کنزی سپس اظهار کرد: «فکر می‌کنم ما همچنان در اینجا حضور خواهیم داشت. شاید دقیقا شبیه حضورمان در پنج یا هفت سال گذشته نباشد که صدها و هزاران نیرو در اینجا می‌گرفتیم. اما فکر می‌کنم برای استفاده حداکثری از آنچه داریم، بازی‌های هوشمندانه‌ای انجام خواهیم داد و این لزوما فقط یک کشتی، یا یک زیردریایی یا یک ناو هواپیمابر نیست، بلکه کل رویکرد دولت ایالات‌متحده است.» ادعاهای مک‌کنزی درحالی است که دولت بایدن از زمان روی کار آمدن مدعی شده درحال انجام تلاش‌هایی برای پایان دادن به تجاوز ائتلاف سعودی به یمن است که وارد هفتمین سال خود شده است. مک‌کنزی همچنین پیش‌تر درباره فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروه‌های مقاومت منطقه است ابراز نگرانی کرده بود. این اولین بار نبود که مک‌کنزی درباره فناوری پهپادهای محور مقاومت در غرب آسیا ابراز نگرانی کرد. وی پیش‌تر نیز با اذعان به توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود این امر باعث شده برتری هوایی آمریکا در منطقه از بین برود.