در همین ارتباط، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و سرپرست هیات دیپلماتیک ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مسائلی در این مذاکرات برای حل‌وفصل کردن باقی مانده‌اند، گفت: در دور آخر[دور پنجم] مذاکرات ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم، اما هنوز برخی مسائل مهم حل نشده باقی مانده‌اند. بر این عقیده‌ام که ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در مذاکرات و ایران به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزم‌شان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسند. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پرس تی‌وی، عراقچی ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در زمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم. مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آنها داشته‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برای‌شان داریم اما مطمئنم این بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم که باید تکرار کنم که مطمئن نیستم مذاکرات را بتوانیم به پایان برسانیم اما امکانش وجود دارد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او طرف مقابل در مذاکرات، تصمیمات سیاسی لازم را گرفته است یا نه و آیا نشانه‌هایی از مصالحه برای به توافق رسیدن در این مرحله از مذاکرات وجود دارد یا نه، توضیح داد: ما تازه مذاکرات را شروع کرده‌ایم و این موضوعی است که باید دید روزهای آینده چه می‌شود، چیزی که در جلسه اول کمیسیون مشترک [از دور پنجم مذاکرات] دیدم، عزم واقعی از سوی تمامی اعضا برای به نتیجه رسیدن بود. پس ببینیم که اوضاع در روزهای آتی چگونه پیش می‌رود.

عراقچی خاطرنشان کرد: با دقت و درایت مذاکرات را جلو خواهیم برد و امیدواریم به فضل خدا بتوانیم خواسته‌ها و آنچه مواضع قطعی نظام است و توسط مقام معظم رهبری در مواقع متعدد بیان شده است، تامین شود و بعد مراتب را به تهران گزارش خواهیم داد. معاون وزیرخارجه تاکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری نهایتا در تهران صورت می‌گیرد. وظیفه ما به عنوان کارگزاران نظام این است که در خط اول مذاکرات مباحث را جلو ببریم و بعد نتیجه را گزارش دهیم، تصمیم‌گیری‌ها در تهران توسط مراجع ذی‌ربط گرفته و به ما هم ابلاغ می‌شود که چگونه رفتار کنیم.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) عصر روز سه‌شنبه در گرند هتل شهر وین به مدت حدود یک ساعت و نیم برگزار شد. این نشست درحالی برگزار شد که روز سوم خرداد‌ماه تفاهم اسفند ماه ایران و آژانس درخصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس برای یک ماه دیگر تمدید شد. روسای همه هیات‌ها در نشست امروز با اشاره به دستاوردهای حاصله در چهار دور قبلی مذاکرات به‌خصوص در دور چهارم و با استقبال از استمرار تفاهم فنی ایران و آژانس بر جدیت و تعهد خود برای تداوم کار فشرده با تمرکز بر موضوعات اصلی باقی‌مانده تاکید کردند.

اراده سیاسی در مذاکرات وجود دارد

همزمان نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش اظهار کرد که مذاکره‌کنندگان کمیسیون مشترک برجام اراده سیاسی رقم زدن نتیجه‌ای مثبت برای این مذاکرات را دارند. به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، در پاسخ به کاربری که در واکنش به پیام توییتری قبلی او مبنی بر آمادگی اعضای کمیسیون مشترک برجام برای به کار بستن حداکثر تلاش‌شان در راستای حل‌وفصل مسائل باقی مانده و به نتیجه رساندن موفقیت آمیز مذاکرات در اسرع وقت، گفته بود «آمادگی، دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست»، در صفحه توییترش نوشت: عزم راسخ به‌جای آمادگی، اگر رضایت بخش است. این کلمه مناسب‌تری برای توصیف حالت کنونی مذاکره‌کنندگان در مذاکرات برجامی وین است. تمامی آنها به‌رغم دیدگاه‌های گوناگون نسبت به برخی مسائل، اراده سیاسی اطمینان یافتن از نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات را دارند.

بلینکن: آمریکا و اسرائیل کاملا علیه ایران متحد هستند

این تحولات در شرایطی است که وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران انداخته و تهران را مقصر وضعیت فعلی این توافق جلوه دهد. به گزارش خبرگزاری فارس و درحالی‌که پنجمین دور گفت‌وگوها در وین در حال برگزاری است، آنتونی بلینکن گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران آمادگی اتخاذ تصمیمات لازم جهت بازگشت به پایبندی کامل به برجام را دارد یا خیر.» وزیرخارجه آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده گفت: «ایالات‌متحده آمریکا و اسرائیل در این گزاره که هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود کاملا متحد هستند.» او در ادامه گفت: «ما هدف کاملا یکسانی داریم. بر کسی پوشیده نیست گاهی با یکدیگر درخصوص نحوه تحقق آن هدف اختلافاتی داریم.» وزیرخارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد آمریکا متحدانش از جمله اسرائیل را کاملا در جریان پیشرفت مذاکرات وین قرار داده است. او گفت: «ما هدف یکسانی داریم. اجازه دهید ببینیم طی چند هفته آینده چه اتفاقی می‌افتد، اما یک‌بار دیگر می‌توانم به شما بگویم که کاملا با شرکایمان در خاورمیانه در تعامل هستیم تا اطمینان حاصل کنیم آنها کاملا از آنچه انجام می‌دهیم خبر دارند.»

برجام محور گفت‌وگوی انگلیس و اسرائیل

همزمان وزرای امورخارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی در دیدار روز چهارشنبه به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران پرداختند. به گزارش «ایسنا» دومینیک راب که به قدس اشغالی سفر کرده است، پس از دیدار با گابی اشکنازی در صفحه توییترش نوشت: در دیدار امروزم با گابی اشکنازی تعهد انگلیس را به راهکار دو کشوری [بر سر مساله فلسطین]، اهمیت توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهدمان نسبت به امنیت اسرائیل را تکرار کردم.

ارزیابی مدیرکل آژانس

از سوی دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به تحولات اخیر در سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و توافق هسته‌ای بیان کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه فایننشال‌تایمز، رافائل گروسی گفت که به‌دلیل پیچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است. گروسی در این گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران با بیان اینکه کشوری تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام دهد، موضوعی بسیار جدی است مدعی شد: فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. ۶۰ درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو، سه درصد است. او در ادامه گفت که این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد، اما «این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد.»