قالیباف رئیس مجلس ماند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم ماند. او اگرچه بنابر مصلحت، با ورود سید ابراهیم رئیسی به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، از ادامه فعالیت انتخاباتی برای کاندیداتوری ریاست قوه مجریه امتناع کرد، اما برای ماندن در رأس قوه مقننه نامزد شد. قالیباف روز گذشته در انتخابات هیات‌رئیسه سال دوم مجلس یازدهم 230 رأی به‌دست آورد. او سال گذشته نیز با همین تعداد رأی رئیس مجلس شده بود؛ رقمی که می‌تواند به دو صورت تحلیل شود: اول آنکه قالیباف در طول یک‌سال گذشته هواداران خود در میان نمایندگان را از دست نداده است. همچنین این تعداد رای ثابت در دو سال می‌تواند معنای دیگری داشته باشد؛ آنکه مجلسی‌ها به‌دلیل نبود گزینه‌ای قابل دفاع برای رقابت ریاست مجلس یا تمایل نداشتن چهره‌های مطرح به ریاست، در وضع موجود پارلمان همچنان قالیباف را انتخاب می‌کنند.

رقبای پارسال و امسال قالیباف

محمدباقر قالیباف که سال گذشته با مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی برای ریاست پارلمان رقابت کرد و پیروز شد، امسال تنها رقیبش یعنی فریدون عباسی را یک‌بار دیگر پشت‌سر گذاشت. عباسی سال گذشته 17 رای در برابر 230 رای قالیباف به‌دست آورده بود و امسال 18 رای. او دیروز پس از انتخاب مجددش به ریاست پارلمان اعلام کرد که مجلس یازدهم به‌رغم اذعان به وجود برخی نقاط ضعف نسبت به کارنامه یک‌ساله خود در محضر خداوند و شما مردمان خود را روسفید احساس می‌کند.

دلیل رای ثابت قالیباف

با این همه، بررسی آرای اجلاسیه‌های اول و دوم ادوار مختلف مجلس نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف ثابت‌ترین آرا را داشته است؛ موضوعی که به یک‌دست بودن جریان مجلس و همچنین تمایل نداشتن سایر چهره‌های این دوره از پارلمان برای ریاست مجلس بازمی‌گردد.

آرای جالب روسای مجلس

هرچند قالیباف در دو انتخابات هیات‌رئیسه سال اول و دوم پارلمان رأی ثابتی داشته است اما بررسی آرای سال اول و دوم روسای مجلس در ادوار مختلف جالب‌تر از ثبات رای قالیباف است.

وضعیت اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری تقریبا به هم شبیه است. هر دو این افراد در دو دوره نمایندگی‌شان، در انتخابات سال دوم هیات‌رئیسه نسبت به سال اول، با افزایش آرا روبه‌رو شده‌اند. البته رای‌هاشمی‌رفسنجانی در یک دوره ریزش داشت که البته به شکست او نینجامید. رأی ‌هاشمی‌رفسنجانی در اجلاسیه دوم مجالس دوم و سوم نسبت به انتخابات هیات‌رئیسه سال اول، افزایش داشت و این درحالی است که در مجلس اول، رأی او درسال دوم ریزش کرده بود. این درحالی است که ناطق‌نوری در مجلس پنجم در فاصله اجلاسیه اول تا دوم، توانست نظر ۶۵ نماینده دیگر را نیز جلب کند و تعداد رأی مثبت خود را افزایش دهد. به این ترتیب می‌توان او را رکورددار بالاترین میزان افزایش رأی در مقایسه اجلاسیه‌های دوم و اول، در میان روسای مجالس نامید. علی لاریجانی برعکس‌هاشمی، دو دوره ریزش و یک دوره افزایش رأی را تجربه کرده است. آرای سال دوم لاریجانی نسبت به سال اول، به‌ترتیب در مجلس هشتم و دهم ریزش داشت اما در مجلس نهم، افزایش رای را در اجلاسیه دوم تجربه کرد.  از سوی دیگر آرای مهدی کروبی در سال دوم دوره ششم مجلس به نسبت سال اول رشد داشت و بیشتر شده بود.  در میان روسای مجلس رأی غلامعلی حداد عادل بسیار جالب است؛ آرایی که در سال دوم نسبت به سال اول به‌شدت کاهش یافت. او را می‌توان در نقطه مقابل ناطق‌نوری قرار داد. حدادعادل در سال اول مجلس هفتم 226 رأی آورده بود اما در سال دوم، رای او به 160 رای کاهش یافت؛ ریزشی که البته کرسی ریاست را از او نگرفت؛ اما نشان داد که اقبال به ریاست او در مجلس در فاصله یک‌سال به‌شدت کاهش یافته است.

بهانه کرونایی برای رأی‌گیری

در انتخابات هیات‌رئیسه دومین سال از فعالیت مجلس یازدهم، غیر از ثبات رأی قالیباف، نوع رای‌گیری نیز جالب بود. دیروز این انتخابات بر خلاف همه ادوار گذشته، نه به‌صورت برگ رأی بلکه به‌صورت الکترونیک برگزار شد؛ دلیل این تغییر روال نیز ملاحظات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بود.

تغییر نایب‌رئیس

هرچند کرسی ریاست در مجلس یازدهم بی‌تغییر ماند؛ اما در نایب‌رئیسی تغییراتی به‌وجود آمد. امسال امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی به‌دلیل نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت، از نامزدی برای نایب‌رئیسی امتناع کرد. او سال گذشته نایب‌رئیس اول مجلس بود. در عین حال علی نیکزاد که سال گذشته توانسته بود نایب‌رئیس دوم شود، دیروز با رأی نمایندگان نایب‌رئیس اول مجلس شد و کرسی نایب‌رئیس دوم به عبدالرضا مصری رسید؛ البته با اختلاف تنها یک رأی نسبت به نیکزاد.

تغییرات در ترکیب هیات‌رئیسه

علاوه بر ورود مصری به جمع نواب رئیس در غیاب قاضی‌زاده‌هاشمی، بخش دیگری از هیات‌رئیسه مجلس نیز دستخوش تغییر شد. سیدناصر موسوی‌لارگانی، احمد امیرآبادی و محمدحسین فرهنگی که در سال اول فعالیت مجلس یازدهم در هیات‌رئیسه حضور داشتند در ترکیب سال دوم امکان حضور پیدا نکردند و در واقع هیات‌رئیسه جدید مجلس با بیش از ٣٠درصد تغییر نسبت به سال گذشته مواجه شد. همچنین برای پست دبیری هیات‌رئیسه ۶ جایگاه تعریف شده است که روز گذشته 9 نماینده برای رسیدن به این 6 جایگاه نامزد شدند. همچنین برای جایگاه ناظر نیز به سه نماینده نیاز است که روز گذشته پنج نماینده کاندیدا شدند. به این ترتیب با رأی مجلسی‌ها، روح‌الله متفکر آزاد، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی به عنوان دبیران هیات‌رئیسه انتخاب شدند. همچنین محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی و علیرضا سلیمی به‌عنوان ناظران این هیات رأی مثبت نمایندگان را به‌دست آوردند. جالب آنکه به‌دلیل رأی مساوی علیرضا سلیمی و محمدحسین فرهنگی (سخنگوی هیات‌رئیسه اجلاسیه اول) در پست نظارت، سلیمی با قرعه‌کشی در هیات‌رئیسه مجلس ابقا شد. هر دوی این افراد در جمع هیات‌رئیسه اجلاسیه اول مجلس یازدهم نیز حضور داشتند.

چهره‌های جدید

بر این اساس، عبدالرضا مصری، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و سیدنظام‌الدین موسوی چهره‌های جدید در هیات‌رئیسه مجلس یازدهم هستند.

اعضای هیات‌رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه دوم روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات، سوگند یاد کردند. آنها به عنوان عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال قسم خوردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به‌کار بگیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب کنند.

کار هیات‌رئیسه جدید مجلس از یکشنبه هفته آینده ۹ خردادماه آغاز می‌شود.