وی افزود: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان احساس آرامش جدی کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت ده روز از ثبت‌نام، شب جشن بود زیرا همه احساس کردند که بار بزرگی از دوشم برداشته شد و البته برای روسا و اعضای ستاد انتخاباتی نیز کار آسان شد زیرا در ایام پیش رو وظایف سنگینی بر عهده آنها قرار می‌گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، جهانگیری با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی در مقام مقایسه اعلام می‌کنند که در فلان کشور هم میزان مشارکت پایین است، اما باید بدانیم که پایگاه و تکیه‌گاه ایران در تهدیدات متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی، باید همواره بر مردم کشور متکی باشد و در انتخابات است که حضور و مشارکت واقعی مردم نمایش داده می‌شود، به همین دلیل تا امروز دفاع و حمایت از مشارکت حداکثری یک راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی بوده و خدا نکند که روزی این راهبرد تغییر کند و گفته شود که مهم نیست چند نفر در انتخابات شرکت کنند بلکه مهم این است که انتخاب و نتیجه مدنظر ما حاصل شود.

یکی از سخت‌ترین انتخابات‌ها

جهانگیری اظهار کرد: امروز برای من یادآور آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲ است که مرحوم آیت‌الله هاشمی در لحظات آخر ثبت‌نام کردند و من در مقابل وزارت کشور منتظر بودم تا در صورت عدم ثبت‌نام ایشان یا آقای خاتمی، خودم ثبت‌نام کنم چراکه از من خواسته شده بود ثبت‌نام کنم، اما شرط من این بود که چنانچه آقای هاشمی یا آقای خاتمی ثبت‌نام کنند، دیگر نیاز به حضور من نخواهد بود. جهانگیری افزود: فردای همان روز آقای هاشمی طی حکمی من را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد و در فاصله ۱۰ روزی که شورای نگهبان قرار بود صلاحیت‌ها را بررسی کند، مشغول انتخاب روسای ستادهای استانی بودیم زیرا حضور آقای هاشمی موجی ایجاد کرده بود و با تراکم نیرو مواجه بودیم و باید از میان افراد متعدد، روسا و اعضای ستادهای مرکزی و استانی را انتخاب می‌کردیم. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: قرار بود همزمان با شروع فعالیت‌های تبلیغاتی، روسای ستادهای استانی در تهران حضور پیدا کنند تا جلسه‌ای با آقای هاشمی داشته باشیم و سپس فعالیت را شروع کنیم که همان شب خبر ردصلاحیت آقای هاشمی آمد و به من اطلاع داده شد که کار را تعطیل کردیم و فردای آن روز خدمت آقای هاشمی رسیدیم. وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی آن روز جمله‌ای تاریخی به من گفتند، اظهار کرد: آقای هاشمی به من گفت که من همان هاشمی قبل از ردصلاحیت هستم و تصور نکنید که با ردصلاحیت، تغییری در ارتباط من با جمهوری اسلامی ایجاد می‌شود. ایشان سپس از ما خواستند از روسای ستادها تشکر کنیم که همان روز عصر جلسه‌ای با حضور آقای هاشمی و روسای ستادها برگزار شد و همان جلسه پایان کار ستادها بود. جهانگیری در ادامه گفت: انتخابات پیش رو یکی از سخت‌ترین انتخابات‌ها است و هیچ‌گاه در انتخابات‌های گذشته با این‌گونه شرایط دشوار روبه‌رو نبودیم زیرا شرایط کشور شرایطی خاص است.

دلایل کاندیداتوری

جهانگیری افزود: وقتی در این مسیر ورود پیدا کردم می‌دانستم که در این انتخابات همه‌چیز مهیا نیست بلکه انتخاباتی سخت است که باید همه چیز را برای آن مهیا کرد. باید به افراد انگیزه داد و نیروهایی که با صندوق رأی قهر هستند را آشتی داد و باید تلاش کرد کسانی که فکر می‌کنند رأی‌شان کمتر اثر دارد را قانع کرد که رأی آنها اثربخش است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌دانستیم اگر در این مسیر دشوار پا نگذاریم، خطر و تهدیداتی وجود دارد که می‌تواند جمهوریت نظام را مورد تهدید قرار دهد، اظهار کرد: برای دفاع از رأی مردم و جمهوریت نظام و نیز برای دفاع از مشارکت حداکثری که یک الزام و ضرورت برای ایران است، وارد انتخابات شدم. دکتر جهانگیری ادامه داد: ما به این دلیل به صحنه آمدیم که از جمهوریت نظام و از رای و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دفاع کنیم و علاوه‌بر اینها می‌دانستیم که مردم شرایط ویژه‌ای دارند. مسائلی وجود دارد که معیشت مردم را به خطر انداخته است و من علاقه داشتم از این منظر وارد شوم. البته گاهی برخی دوستان می‌گفتند که شرکای وضع موجود باید پاسخگو باشند و من اتفاقا می‌خواستم به همین دلیل بیایم که بگویم بانیان وضع موجود چه کسانی هستند و چه کسانی این وضعیت را برای مردم درست کردند که امروز زندگی و معیشت مردم در شرایط سختی قرار گرفته است.

واکنش به رد صلاحیت

جهانگیری با تاکید بر اینکه رد صلاحیت‌ها کار را برای آینده ایران سخت کرد، گفت: البته نه به این معنا که من می‌توانستم کار ویژه‌ای برای کشور انجام دهم و دیگران نمی‌توانند اما در شرایطی که مجموعه‌ای از نیروها می‌توانستند در این مقطع کمک کنند که انتخابات پرشوری برگزار شود و مردم در سخت‌ترین شرایط کشور یک بار دیگر به صحنه بیایند، کسانی که این مانع را برای مردم ایران درست کردند و اجازه ندادند ایران در موضع اقتدار برای حل مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی قرار بگیرد، حتما در تاریخ باید پاسخگو باشند. وی با اشاره به طرح نظرات خود در بیانیه ثبت‌نام و همچنین در بیانیه عدم احراز صلاحیت خود، خاطرنشان کرد: از اینکه مجموعه‌ای از دوستان حذف شدند، بسیار متاسف هستم و امیدوار بودم راهی را در پیش بگیریم که مشارکت حداکثری و نماد جمهوریت در داخل کشور به خطر نیفتد یا آسیب جدی نبیند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: هیچ گفت‌وگویی هم در این فاصله با من انجام نشد. بعدازظهر دوشنبه یکی از مقامات امنیتی با حضور در دفترم اطلاع داد که چنین تصمیمی گرفته شده و من با کمال آرامش به او گفتم که من شخصا از این تصمیم خوشحال هستم ولی حتما برای کشور این رد صلاحیت‌ها گران تمام خواهد شد.