این تصمیم به دنبال نگرانی از شیوع مجدد کرونا همزمان با ورود کرونای هندی و آفریقایی به کشور و خبرهایی مبنی بر انتشار این دو ویروس در برخی شهرهای جنوبی کشور اتخاذ شده است.   همزمان ایمان قربانی، مشاور و رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران با اشاره به ممنوعیت سفرهای بین‌استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد از تهرانی‌ها درخواست کرد تا از تجمع در مقابل فرمانداری تهران به منظور گرفتن برگه تردد بین‌استانی خودداری کنند چراکه فرمانداری مجوزی صادر نمی‌کند.

افزایش موارد ابتلا در ۵ استان

در همین حال علیرضا رئیسی روز گذشته وضعیت کرونا در ایران را تشریح کرد. وی گفت: در اکثر استان‌ها خوشبختانه همچنان روند نزولی بیماری طی می‌شود و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری دارد کاهش می‌یابد. اما نکته مهم آن است که در برخی استان‌ها به‌ویژه جنوب و جنوب‌شرق کشور مواردی از افزایش بیماری در برخی شهرها را مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد باید در آن مناطق منتظر باشیم و سریع‌تر عمل کنیم و حواس‌مان باشد اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد سویه جدید هندی می‌تواند اکثر شهرها را درگیر کند و این موضوع یک هشدار است.  به گزارش «ایسنا»، وی ادامه داد: در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا در برخی شهرها افزایش می‌یابد. این موضوع زنگ خطر و هشداری است که باید دقت شود.

افزایش شهرهای قرمز

به گفته رئیسی، دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان و شهر بابک در کرمان، سرپل ذهاب در کرمانشاه، بندرعباس و جاسک، بندرخمیر، رودان، قشم و میناب در هرمزگان جزو ۱۳ شهری هستند که از وضعیت نارنجی فراتر رفته و قرمز شده‌اند و باید مواظبت شود.  در همین راستا روز گذشته دانشکده‌های علوم پزشکی لارستان و گراش در جنوب فارس اعلام کردند که ۲ فرد مبتلا به کرونای قطعی آفریقایی تاکنون در این دو شهرستان شناسایی شده و این افراد هم‌اینک در قرنطینه کامل هستند.  از سوی دیگر هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه سرپل ذهاب تنها شهر قرمز در غرب کشور است، گفت: این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و احتمال قرنطینه کامل این شهرستان مرزی وجود دارد.

زمان تزریق واکسن افراد بالای ۶۵سال

از سوی دیگر آن‌طور که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده، تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق شده است. وی افزود: از اواخر همین هفته با اتمام واکسیناسیون افراد باقی‌مانده ۷۰ سال به بالا، شاهد تزریق واکسن از هفته بعد به افراد بالای ۶۵ سال خواهیم بود. رئیسی گفت: بسیار امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند را انجام دهیم و از تیرماه افراد دارای بیماری‌های خاص مانند افراد دیالیزی، هموفیلی، افراد پیوند عضو شده و... را واکسینه کنیم که اطمینان حاصل کنیم زیرا افراد در معرض خطر هستند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: امروز مقرر شد بررسی‌های لازم انجام شود تا در مرداد ماه واکسیناسیون معلمان، استادان دانشگاه و حتی دانشجویانی که در ارتباط مستقیم هستند در اولویت قرار گیرد. همچنین به موجب اطلاعیه وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا افراد بالای ۷۰ سال کماکان مستلزم اخذ نوبت است و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود.

راه‌اندازی واکسیناسیون خودرویی در تمام استان‌ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۱۹ پایگاه واکسیناسیون خودرویی در کشور راه افتاده و به زودی در همه استان‌ها پایگاه واکسیناسیون خودرویی خواهیم داشت. ۲۹۰۰ تیم واکسیناتور هم در کشور مجهز شده‌اند.  رئیسی گفت: ظرفیت تزریق واکسن به روزی ۳۰۰ هزار واکسن رسیده است. البته فعلا در عمل به این ظرفیت نرسیده‌ایم و رکورد واکسیناسیون۲۰۰ هزار دز واکسن در روز بوده و به شرط تامین واکسن این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند.  

تاثیر واکسیناسیون در انگلیس

به گزارش «ایسنا»، رئیسی همچنین تصریح کرد: در انگلستان موج ویروس جهش‌یافته انگلیسی را پشت سر گذاشته و مجددا در اکثر شهرهای این کشور بحث ویروس جهش‌یافته هندی وجود دارد و این ویروس دارد جایگزین می‌شود. اما این جایگزین شدن ویروس جهش‌یافته هندی نکته مهمی است و سوش غالب، دیگر ویروس انگلیسی نیست و ویروس هندی جایگزین سوش انگلیسی شده است. با توجه به اینکه در انگلستان حجم واکسیناسیون بالا رفته و به‌رغم درگیری با ویروس هندی اما میزان مرگ و میر ناشی از بیماری بالا نرفته و این نشان‌دهنده تاثیر واکسیناسیون است که نکته امیدبخشی است.

خرید ۱۶ میلیون دُز واکسن

درهمین ارتباط رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد با پیگیری‌های مستمر مجوز‌های لازم برای صدور حواله ۱۲۵ میلیون دلاری از منابع پولی ایران از بانک تجارت عراق به بانک سوئیسی برای تامین ۱۶ میلیون دُز واکسن کوواکس (سبد واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی) اخذ شده است.  وی ادامه داد: انتظار می‌رود تا پایان هفته ترتیب اداری این کار انجام گرفته و به زودی این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار بگیرد. محمدحسن قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز از واردات تعداد چشمگیری محموله واکسن به کشور در خردادماه خبر داد.

مرگ ۱۷۳ نفر دیگر

در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۱۷۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باختند. در همین مدت نیز ۷ هزار و ۱۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۳۰ اردیبهشت تا ۸ خرداد ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۲۱ نفر در ایران مبتلا و بین ۸ تا ۹ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۶۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

آمارفوت شدگان تهران

از سوی دیگر به گفته زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران نیمی از متوفیان کرونا در تهران هستند و تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر در پایتخت به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.