روزهای تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، به ایستگاه چهارم رسید. ۷ نامزد انتخابات براساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده در برنامه‌های رادیو و تلویزیون حضور می‌یابند و برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را مطرح می‌کنند. البته در این میان، برخی نامزدها از حضور در کلاب‌هاوس و توییتر برای بیان نظرات خود به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشت غافل نمی‌شوند. در ادامه آخرین اظهارنظر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را می‌خوانید.

 

 


 

فقط قدرت نظامی امنیت‌آ‌ور نیست

 

سیدابراهیم رئیسی گفت: فقط قدرت نظامی امنیت‌آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است.

دولتم ائتلافی است

رئیسی صبح یکشنبه با حضور در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران با تا‌کید بر تشکیل دولت ائتلافی، افزود: دولت من ائتلافی خواهد بود و امروز برای اعلام ائتلاف دولت مردمی با تولید‌کنندگان، کارآفرینان و کارگران عزیز برای ساختن ایران قوی و سربلند به اینجا آمده‌ام و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.او با بیان اینکه نیازمند یک خیزش عمومی و اجتماعی برای برپایی ایران قوی هستیم و برای این خیزش نیاز به هم پیمانی یک دولت مردمی با نیروهای مولد کشور است، گفت: متا‌سفانه سال‌هاست این نیروها و پیشرانان حقیقی کشور توسط ساختا‌رهای فسادزا و معیوب، روزبه‌روز درحال ضعیف‌تر شدن هستند.  مردم گله‌مند هستند که چرا کشوری که تولید موشک می‌کند نمی‌تواند خودروی با کیفیت در سطح توقع مردم بسازد این دلیلش این است که سرریز فناوری از حوزه‌های دفاعی به صنعت کشور وجود ندارد و ما در دولت سیزدهم این کار را خواهیم کرد.

دولت مردمی فعال

رئیسی ضمن برشمردن ویژگی‌های دولت مدنظر خود در این خصوص گفت: دولت مردمی، دولتی فعال، چابک و تولیدمحور خواهد بود که اصلاح ساختا‌رهای درونی خود و حمایت از نیروهای مولد را به منظور خوداتکایی و استقلال عدالت محور ایران عزیز پی خواهد گرفت.


برای برخی محدودیت‌ها توجیه ندارم  

 

سعید جلیلی «ماشین دولت» را «بسیار کند» توصیف کرد و گفت که ساختا‌ر اجرایی و اداری دولت نیاز به اصلاح جدی دارد و رئیس‌جمهوری آینده باید اهتمام خود را صرف این اصلاح کند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در گفت‌وگو با رادیو جوان درباره برنامه‌های کلان خود برای ساماندهی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مدیریت فضای مجازی با بیان اینکه این فضا ابزاری بسیار ارزشمند برای سرعت و کیفیت و دقت برای مسائل مختلف است که در اختیار جوانان قرار گرفته است، افزود: بعضی‌ها می‌گویند اگر ما بیاییم فضای مجازی را می‌بندیم که من می‌گویم این گونه نیست و برای برخی محدودیت‌ها من توجیه ندارم  مثلا برای بنده عجیب است که اینستا‌گرام باز و توییتر بسته است؛ چراکه کارویژه آنها یکی است و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود.

برنامه جلیلی برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها

جلیلی آخرین اهرم دشمن علیه کشور را تحریم عنوان کرد و گفت: دولت باید برنامه داشته باشد تا‌ برای همیشه این اهرم را از دست دشمن خارج کند. رفع تحریم‌ها یک مسیر است و همچنین دور زدن تحریم‌ها هم یک مسیر دیگر و علاوه بر این بی‌اثر کردن تحریم‌ها هم یکی از گزینه‌هاست. جلیلی تا‌کید کرد: ما یک برنامه جدی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم و باید از این راه استفاده کنیم و باید برای همیشه دشمن را ناامید کنیم تا‌ دیگر از این اهرم علیه ما استفاده نکند.

جلیلی درباره راهکار عملیاتی دولت او برای مهار تورم گفت: تورم یکی از مشکلات اصلی کشور است. زمانی که پول از کالا بیشتر باشد، تورم ایجاد می‌شود. باید ببینیم علت اصلی تورم چیست؟ راه اصلی مبارزه با تورم مدیریت و جلوگیری از خلق پول است و ما نباید خلق پول بی‌حساب داشته باشیم.


FATF  از ملزومات اداره کشور است

عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: FATF از ملزومات اداره کشور است اما متا‌سفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. این ایده که اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم دیگر تحریم‌ها را نمی‌توانیم دور بزنیم کاملا غلط است.  همتی افزود: مگر FATF چیست که نمی‌گذارند تصویب شود، دو سال معطل کرده‌اند؛ دیگه دارم خفه می‌شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند. او شامگاه شنبه با حضور در کلاب‌هاوس ادامه داد: بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست پس چیست؟

همتی با تا‌کید بر اینکه جایگاه اقتصادی که داریم در شأن این مردم عزیز نیست، اظهار کرد: من به این دلیل وارد شدم چون فکر می‌کنم طی سه دهه گذشته که مشکلاتمان زیاد شده سیاست بر اقتصاد سوار بوده تلاش من بر عکس این است. من فکر می‌کنم یک رئیس‌جمهور اقتصاددان می‌تواند راهگشا باشد و با بینش اقتصادی‌اش قدم‌های جدی بردارد.

به اقتصاد دولتی اعتقاد ندارم

او با بیان اینکه من یک اقتصاددان هستم، گفت من به اقتصاد دولتی اعتقادی ندارم، من معتقد هستم دولتی باید باشد که کالای عمومی را تهیه کند. دولت باید نقشش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها باشد. طرفدار کوچک کردن دولت هستم.همتی با بیان اینکه همیشه تیم اقتصادی ما در دولت ناهماهنگ بوده چون رئیس‌جمهور اقتصادی نبوده است، اظهار کرد: تصمیم‌گیر اصلی کسی است که باید اقتصاد را تجزیه و تحلیل کند. من فقط متمرکز بر اقتصاد نیستم. برنامه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خودم را هم می‌گویم. حتما دولت سیاسی است اما اولویت کارش اقتصادی است.این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: سیاست من در بازار ارز مشخص است. یکی از افتخارات من این است که سیاست ارزپاشی را متوقف کردم. خیلی از افراد فکر می‌کنند بانک مرکزی، قیمت ارز را بالا برده است اما اصلا این طور نیست.همتی با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی علت کاهش ارزش پول ملی نیست، گفت: در شرایط بسیار سخت دو سال گذشته هیچ‌گاه به خزانه دست نزدیم. روحانی به من دستور نداده که ارزپاشی کنم تا‌ قیمت ارز در پایان دولت او پایین بیاید.

نظر همتی درباره ظریف

وی در بخشی از سخنان خود با تا‌کید بر اینکه من وارد رقابت پنج به یک شده‌ام، محمدجواد ظریف را وطن‌پرست و هوشمند خواند.همتی افزود: ما نباید متوسل به کارهای پوپولیستی بشویم. برخی کاندیداها می‌گویند می‌خواهیم 450 هزار تومان یارانه بدهیم یا می‌گویند می‌خواهیم به هر زوج 500 میلیون وام بدهیم. از کدام منابع؟ می‌گویند می‌خواهند فلان قدر یارانه بدهند؛ من هم از خدامه، فقط بگویند از کجا می‌خواهید این پول‌ها را بیاورید؟ بارهای تورمی آن را به روی دوش مردم خواهید گذاشت.

کابینه جوانان و زنان

او تا‌کید کرد: من اعلام کرده‌ام 50 درصد کابینه من جوانان و زنان خواهند بود و حداقل 30 درصد مناصب و کارکنان دولت باید زنان باشند. این کاندیدای ریاست‌جمهوری تا‌کید کرد: قبلا هم گفته‌ام وزیر زن خواهم داشت و بیش از یکی دو وزیر زن خواهم داشت. من در جایگاه‌هایی که تا‌ به حال داشته‌ام مدیرکل‌های زن انتخاب کرده‌ام و بسیار توانمند بوده‌اند و حتما از زنان استفاده خواهم کرد. وی همچنین گفت که مشاور ارشدم در بانک مرکزی از اهل تسنن است.

همتی با تا‌کید بر اینکه آمده‌ام از جمهوریت حفاظت کنم، گفت: من آمده‌ام که روحانی آخرین رئیس‌جمهور ایران نباشد. ‌بنده در صحنه آمدم تا ‎اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند و کمکم کنند. من در انتخابات تنها مقابل یک مجموعه هستم. من حتما با بزرگان اصلاح‌طلب صحبت خواهم کرد تا‌ مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کنند و جمهوریت حفظ شود.


وعده رضایی در باره تقویت پول ملی

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، افزایش و تثبیت ارزش پول ملی را جزو برنامه‌ها و سیاست اصلی خود دانست و گفت: باید پول ملی ایران تقویت شود تا‌ پس از دلار و یورو قوی‌ترین پول منطقه شود. او در گفت‌وگویی، اصلاح رابطه بورس، بیمه و بانک‌ها با تولید را جزو برنامه‌های اصلی خود عنوان کرد و افزود: قلب اقتصاد از سه بخش بورس، بیمه و بانک تشکیل شده است، اما در کشور ما این سه بخش ناهماهنگ عمل می‌کنند که اصلاح این امر از طریق شورای تثبیت مالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا هم در سال ۲۰۰۸ میلادی تشکیل شده و الگویی موفق بوده، انجام خواهد شد.

مسیر تجارت بین‌المللی را می‌گشاییم

محسن رضایی همچنین دیروز در یادداشتی اینستا‌گرامی به معرفی‌ اولویت «سیاست خارجی» دولت احتمالی خود پرداخت. او با بیان اینکه سیاست خارجی، در صورتی موفق است که اقتصاد را به حرکت درآورد و درآمد سرانه ایرانیان را افزایش دهد. نوشت: با تکیه بر توان صنعتی و قابلیت‌های فنی مهندسی، مسیر تجارت بین‌المللی را می‌گشاییم. اولویت ما کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود.»

به زنان خانه‌دار حقوق می‌دهیم

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه خانه‌داری در دولت ما شغل محسوب می‌شود، گفت: به زنان خانه‌دار حقوق می‌دهیم. رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دولت ما از هیات دولت گرفته تا‌ خانه‌های ملت ایران برای بانوان برنامه خواهیم داشت، گفت: در کسب و کارهای کشور، تجارت و در کسب و کارهای خانگی، به بانوان امکانات لازم را می‌دهیم تا‌ توان تولید و کسب درآمد داشته باشند. بار معیشت خانه را کاهش داده و رفاه بیشتری داشته باشند.

دو زن در کابینه رضایی

محسن رضایی همچنین اظهار کرد: حتما در هیات دولت بانوان حضور خواهند داشت و حداقل دو تن از اعضای هیات دولت من از بانوان خواهند بود.


تورم را به زیر پنج درصد می‌رسانیم

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به مدت دو سال روی کنترل تورم کار می‌کنیم و می‌توانیم تورم را به زیر پنج درصد برسانیم.قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری باید یک نگاه ۳۶۰ درجه به همه موضوعات داشته باشد و امنیت، مسائل اجتماعی و فرهنگ را بفهمد و نگاهی خاص برای انجام اصلاحات داشته باشد. او عنوان کرد: در بخش سیاست پولی شخصی که می‌خواهد بانک مرکزی را اداره کند باید صحبت کند و در بخش سیاست‌های مالی باید فردی که سازمان برنامه و بودجه را اداره می‌کند، سخن بگوید. در حالی که ما در حال تک‌نفره کردن دولت‌ها هستیم. البته عملکرد دولت‌های قبل تک‌نفره بوده و این به باور تبدیل شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دو سال روی کنترل تورم و اینکه چطور کشورها در کنترل تورم موفق شدند، کار می‌کنیم. تورم بالا تنها مساله کشور ما نبوده است. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ۵۱ پروژه تهیه کردیم که این برنامه‌ها با عنوان دولت اعتماد چاپ شده است. اصلاحات ساختا‌ری و نهادی اقتصادی ظرف چهار سال نه تنها نرخ تورم را کاهش می‌دهد بلکه تک رقمی می‌کند و به زیر پنج درصد می‌رساند.


بانک مولد راه‌اندازی می‌کنم

 

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بانکی مولد برای حمایت از تولید راه‌اندازی می‌کنم که پشتوانه آن، صندوق توسعه ملی خواهد بود. زاکانی در برنامه «رادیو اقتصاد» به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: امروز با نقدینگی افسارگسیخته در کشور مواجه هستیم، تا‌مین‌مالی بنگاه‌ها انجام نمی‌شود، دولت پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه خود ایجاد و تورم بالایی را به کشور تحمیل کرده است.

 

 


رقیب به‌دنبال کاهش مشارکت است

 

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم دیروز اعلام کرد که رقیب امکانات و ابزارهای قدرت را در اختیار داشته و تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در یک انتخابات بی‌رونق، منافع ملی را فدای منافع خود کند. مهرعلیزاده در توییتی نوشت: حریف امکانات و ابزارهای قدرت را در اختیار داشته و اراده ملت را در تضاد با منافع خود می‌بیند. رقیب ما تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در انتخاباتی بی‌رونق که به یکپارچه کردن قوا می‌انجامد، منافع ملی را فدای منافع خود کند.