اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین

 

سید ابراهیم رئیسی در جدید‌ترین اظهار نظر انتخاباتی خود، اینترنت رایگان را حق دهک‌های پایین جامعه دانست و وعده داد که دولت آینده اقتصاد فضای مجازی را رونق خواهد داد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود در رادیو فرهنگ در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره برنامه‌های دولت خود برای تثبیت قیمت‌ها گفت: از ابتدای کار دولت تلاش می‌کنیم ثبات در بازار حاکم شود و تغییرات نسبت به دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مقررات به حداقل ممکن برسد. او با اشاره به معضل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار برای تولیدکنندگان بر اثر تکانه‌های اقتصادی تاکید کرد: آرامش باید بر بازار داد و ستد حاکم شود تا فعالان اقتصادی با پیش‌بینی وضعیت آینده، بتوانند برای کالاهایشان قیمت تعیین کنند.

مدیریت توزیع اعتبارات

رئیسی افزود: ما از طرفی با پدیده خطرناک خلق نقدینگی و رشد آن و از طرف دیگر با سرریز نقدینگی به سوی فعالیت‌های غیر مولد مواجهیم که صدای تولیدکننده را در آورده است. او تصریح کرد: اگر نقدینگی به درستی مدیریت و به سوی تولید هدایت شود، نگرانی‌ها کاملا برطرف می‌شود. رئیسی مدیریت توزیع اعتبارات را هم از برنامه‌های جدی دولت آینده دانست  و درباره برنامه‌های دولتش برای اینترنت و فضای مجازی هم گفت: دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تامین اینترنت در کشور را کامل می‌کند. او با اشاره به امکان درآمدزایی از طریق اینترنت، به طرح این سوال پرداخت که چرا نگذاریم مردم در فضای مجازی اشتغال داشته باشند؟ رئیسی با بیان اینکه «امروز هند به اندازه درآمد نفتی ما از اینترنت سود اقتصادی می‌برد» تاکید کرد که «دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد.»


تورم زیر ۵ درصد تا ۱۴۰۴

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی وعده داد کاهش تورم تا زیر ۵ درصد حتما تا سال ۱۴۰۴ رخ می‌دهد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در «دولت سلام» در گام اول دنبال کاهش نوسانات تورمی هستیم، گفت: کاهش نوسانات تورمی طبق برنامه‌ریزی برای دو سال دوم است و همزمان کاهش شیب تورم هم داریم. کاهش تورم تا زیر ۵ درصد حتما تا سال ۱۴۰۴ رخ خواهد داد. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از لحاظ ساختاری مبارزه با قاچاق در کشور ما دچار مشکل است، گفت: اینکه یک ستاد درست کنیم که سیاست‌گذار، مجری و ناظر باشد غلط است.به گفته قاضی‌زاده هاشمی باید یک اصلاح نهادی جدی اتفاق بیفتد و سه حوزه سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا باید در امر مبارزه با قاچاق از هم جدا شوند و فقط کار یک ستاد نیست .


اظهارات بهداشتی جلیلی

سعید جلیلی به تشریح برنامه‌های خود در حوزه سلامت پرداخت و گفت: اگر در زمینه تولید واکسن بتوانیم به حد مطلوب تامین نیاز داخلی برسیم، به دلیل آنکه جزو چند کشور تولیدکننده هستیم، می‌توانیم فرصت بسیار مناسبی برای صادرات واکسن کرونا داشته باشیم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حداقل ۱۰ عامل اجتماعی مهم و اثرگذار در سلامت شهروندان وجود دارد، تاکید کرد مهم‌ترین آنها بحث عدالت اجتماعی است. جلیلی افزود: توزیع عادلانه خدمات پزشکی استاندارد و معیار دارد؛ اگر دسترسی به مراکز بهداشت برای یک شهروند تهرانی، در کمتر از یک ربع ساعت مهیاست، همین دسترسی باید برای شهروند سیستان و بلوچستانی نیز مهیا باشد. به گفته این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، فردی که می‌تواند در مسند وزارت بهداشت به خوبی فعالیت کند، دیگر صرفا یک پزشک نیست بلکه باید متخصص نظام سلامت باشد.


روایت همتی از تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی

 

عبدالناصر همتی با بیان اینکه من از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌ام، ‌گفت: معتقدم ارز دولتی فساد ایجاد می‌کند. در چند مرحله نیز از دوستان دولت و رئیس‌جمهور خواهش کردم که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند. اما ایشان معتقد بودند که ممکن است این کار منجر به افزایش مجدد قیمت‌ها و تورم شود. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه معیشت مردم دچار آسیب فراوان شده است، تاکید کرد: نحوه مدیریت اقتصاد ما اشکال دارد. تا به امروز سیاستمداران کشور را کنترل کردند و وضعیت ما امروز به این شکل است. او در ادامه با انتقاد از روند پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد: عدالت در پرداخت یارانه نداریم. در حاشیه شهرها مردم با فلاکت زندگی می‌کنند. من حتما برنامه خاصی برای پرداخت یارانه‌ها دارم، اما عدد آن را اعلام نمی‌کنم و شعار پوپولیستی نمی‌دهم.  

سوال از محسن رضایی

همتی در ادامه با اشاره به اظهارات محسن رضایی درباره یارانه 450 هزار تومانی گفت: آنهایی که از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حرف می‌زنند، منابع آن را بگویند. باید شفاف منابع خود را اعلام کنند. نباید ساده انگارانه به مسائل نگاه کرد. او تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند اداره کشور ساده است. مشکلات عظیم اقتصادی داریم و زیرساخت‌ها و منابع درآمدی دولت مشکل جدی پیدا کرده است. به گفته همتی، پوپولیستی کار کردن، مردم را فقیرتر می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره فضای مجازی با بیان اینکه فیلترینگ زندگی مردم را نابود می‌کند، به موضوع تحریم‌های اشاره کرد و گفت: کوچک‌نمایی تحریم‌ها اصلا خوب نیست. همتی تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، اقتصاد ما فعلا وابسته به نفت است. اینکه بگویند وابستگی اقتصاد ما در حد ۵ یا ۶ درصد است، این واقعیت ندارد. سهم تحریم بالای ۵۰ درصد است و سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار هزینه تحریم داده‌ایم.