مشکل اصلی رانت است

محسن مهرعلیزاده در جدیدترین اظهار نظر انتخاباتی با بیان اینکه «عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سیاست‌های کلان است»، اظهار کرد: من برنامه‌ای تحت حکمرانی اقتصاد اجتماعی دارم و ملاک‌های این نوع حکمرانی را فارغ از نگاه سیاسی مشخص کرده‌ام. این کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی ضبط‌شده که از شبکه خبر پخش شد، درباره راهکارش برای کاهش تورم نقطه به نقطه با بیان اینکه «با فرمان‌هایی که در روزهای اول صادر می‌کنم، تمام بخشنامه‌های مانع تولید را از مسیر توسعه تولید برمی دارم»، اظهار کرد: وقتی تولید و صادرات افزایش یابد، رفته‌رفته تورم کاهش می‌یابد. همچنین برای تامین کسری بودجه راهکارهایی دارم که عمده این راهکارها مربوط به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها است. با اجرای برنامه‌ها ان‌شاءالله طی چند ماه نخست روند افزایش تورم را متوقف و تا پایان سال میزان تورم را از ۴۶درصد به زیر ۳۰درصد می‌رسانم و ان‌شاءالله تا پایان دوران نرخ تورم تک‌رقمی خواهد شد.

او تاکید کرد: دولت با تمام وجود با معلول می‌جنگد؛ درحالی‌که علت اصلی رانت‌ها است؛ رانت‌هایی مثل نرخ ارز، مثل انحصار تولید در شرکت‌های بزرگ باید از بین بروند. همچنین نظارت اتاق‌های اصناف می‌تواند در این زمینه نقش‌های موثرتری ایفا کند.  مهرعلیزاده در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه در صورت رئیس‌جمهور شدن حاضر هستید هر ۳ ماه یکبار به میان مردم بروید، اظهار کرد: حاضرم هر ماه یکبار بین مردم بروم؛ به این شرط که آدم دور خود جمع نکنیم و مردم را وادار نکنیم دنبال اتوبوس رئیس‌جمهور بدوند. من در اصفهان بار‌ها و بارها این کار را کردم و با یک همراه و با اتوبوس به دورترین مناطق می‌رفتم.


وعده 4 میلیون مسکن رئیسی

سید ابراهیم رئیسی در جدیدترین اظهارنظر انتخاباتی خود، مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فارغ‌ از اینکه به چه‌کسی رأی می‌دهند، پشتوانه نظام و امنیت ملی خواند و در نشستی که با نمایندگان ادوار مختلف مجلس داشت، تصریح کرد: مردم خواهان تغییر در دولت و بهبود معیشت و زندگی‌شان هستند و این را از دولت تراز اسلامی انتظار دارند. رئیسی در ادامه به کسانی اشاره کرد که به هر دلیلی از شرکت در انتخابات ناامیدند و از همه اثرگذاران در جامعه‌ خواست که از نفوذ کلام و اعتبارشان برای ترغیب این افراد به حضور در انتخابات استفاده کنند. او با بیان اینکه همه شهروند درجه یک هستند و کسی شهروند درجه دو نیست، افزود: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و هیچ مانعی نباید ما را از کار و تلاش باز دارد. رئیسی تصریح کرد: مشکلات هست؛ اما ما می‌توانیم تحریم‌ها و تهدیدها و موانع را به فرصت تبدیل کنیم و این شدنی است.

رئیسی همچنین در حاشیه ضبط گفت‌وگو با دوربین شبکه یک سیما در جمع خبرنگاران، درباره اینکه کدام وعده‌اش در دولت او زودتر از بقیه وعده‌ها محقق می‌شود، گفت: مسکن از دغدغه‌های مردم به‌ویژه جوانان و زوج‌های جوان است. من به جوانان گفته‌ام که آنها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت. به گفته رئیسی، از اولین روز کاری دولت مردمی اصلاح و حذف تمام سازوکارها و بسترهای فسادزا و رانت‌آفرین آغاز می‌شود. همه کسانی که می‌خواهند با دولت مردمی کار کنند، بدانند که این دولت، دولتی ضدفساد است.


 دفاع از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

محسن رضایی در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود، در جمع فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: مذاکرات را ادامه خواهیم داد؛ آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. تعامل با قدرت‌های بین‌الملل نیاز به اهرم دارد، اهرم «ایران منطقه‌ای» است. وی در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از وعده‌ها را زودتر عملیاتی خواهید کرد، گفت: یارانه 450هزار تومانی را بیش از هر وعده دیگری محقق خواهم کرد. رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: یک عده فکر کردند پرداخت یارانه ۴۵۰هزار تومانی حرف پوپولیستی است. در سال ۹۹ ما ۳۸هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دادیم که ۶هزار میلیارد برای ثروتمندان است؛ سوال من این است ما انقلاب کردیم که عدالت باشد؟ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر است. منابعش وجود دارد طرح من بعد از ۳ ماه آغاز می‌شود.

 

 


نظر همتی در مورد واردات خودرو

 

عبدالناصر همتی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در کنار انتشار گواهی اوراق مولد (گام)، حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانک‌ها برای دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است. وی در حاشیه مراسم بازدید از کارخانه ایران‌خودرو، در مورد واردات خودرو اظهار کرد: واردات خودرو جزو اولویت اول ما نیست. همتی افزود: در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهم‌تری دارد. بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزو اولویت اول ما قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.

 

 


تحریک بازار داخلی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود، با اشاره به اینکه امروز یک اقتصاد صددرصد دولتی داریم، اظهارکرد: آن چیزی که تحت عنوان تعاونی و بخش خصوصی نام می‌بریم، شوخی است. چون اینها پیمانکاران دولت هستند و مجوزها، قیمت‌ها، تامین منابع و اجازه فروش، صادرات، نحوه به‌کارگیری نیروی انسانی و... همگی دست دولت است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دیروز در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه اقتصاد پخش شد، افزود: اقتصاد عمومی اقتصادی است که آحاد مردم در آن نقش دارند. ممکن است مردم در قالب‌های مختلف کوچک یا تعاونی‌های چند میلیونی، بنگاه تشکیل دهند و منابع مال متعلق به چند میلیون نفر باشد و بعد قوانینی که ایجاد رقابت می‌کند بازار را تقسیم می‌کند و این از تک‌قطبی شدن بازار جلوگیری می‌کند. او درباره دیدگاه‌های خود در حوزه تولید کشور و مسیری که باید برای ارتقای سطح ملی طی خواهد کرد، گفت: در حوزه رونق تولید چند اشتباه رایج داریم که تقریبا همه دولت‌های بعد از جنگ دچارش بودند و آن اینکه به سمت تاسیس بنگاه‌های بزرگ رفتند. قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه دولت‌ها گمان کردند حمایت از تولید یعنی دادن وام به مردم است تاکید کرد: اکنون موضوع مدیریت و بازاریابی در حوزه تولید مساله مهمی است که فارغ از مشکلات نقدینگی با آن مواجهیم. او گفت: نکته دیگر بحث اصلاح تکنولوژی صنایع داخلی است و دادن اعتبار برای خریدن صنایع ایرانی. من یک حرف پرسروصدا زدم در مورد ۵۰۰ میلیون اعتبار که گفتند ۵۰۰ میلیون وام این یک بخش برای خرید جهیزیه از کالاهای ایرانی است و تحریک می‌کنیم بازار داخلی را و اگر (این وام) فعال بشود، پیشران است.


اشتغال و بیکاری معضلات اصلی

سعید جلیلی در جدید‌ترین اظهارات انتخاباتی خود با اشاره به اینکه به نگاه بلندمدت و جهشی بزرگ در شأن ملت نیاز داریم، افزود: در اقتصاد، نابسامانی داریم. مشکلات هشت سال پیش هم بود؛ ولی کمتر. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گوی شبکه اول سیما ادامه داد: من هشت سال پیش راهکار ارائه دادم؛ ولی کلید درنیاوردم و وعده صد روزه ندادم، بلکه گفتم اگر برای ظرفیت‌های کشور برنامه داشته باشیم، مشکل حل می‌شود. اما هشت سال کشور با کلیدی قفل شد، نباید کشور با توانمندی خود منفعل و معطل این باشد که قاتلان شهید سلیمانی به ما عنایت کنند. او ادامه داد: چرا وعده‌تان محقق نشد؟ رویکرد غلط یعنی اینکه رویکرد حداقلی داشته باشیم و خواسته باشیم فقط مشکلات امروز را حل کنیم. ما هیچ وقت مخالف مذاکره نیستیم؛ اما برای پیشرفت باید از همه توانمندی کشور استفاده کرد، نه اینکه همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت.

او با بیان اینکه برنامه یک‌شبه نوشته نمی‌شود و ما هشت سال کار کردیم، افزود: ما دولت سایه را تشکیل دادیم و تحولات کشور را دنبال کردیم تا کار خوب را تقویت و پشتیبانی کنیم و اگر کار ناقصی انجام می‌شود کمک کنیم تا نقص آن رفع شود. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مردم چند مساله اصلی دارند؛ از جمله اشتغال. بیکاری مشکل اصلی است. کشور آمادگی جهش در تولید را دارد که موجب ایجاد اشتغال می‌شود. جلیلی در ادامه با بیان اینکه مذاکره یک راه برای رفع تحریم هاست و باید آن را دنبال کرد؛ ولی این تنها راه نیست، اظهار کرد: وقتی دست ما پر باشد باید این راه را ادامه داد.