در کنار این هشدار وزارت بهداشت درمورد انتشار کرونای هندی و آفریقایی در برخی شهرهای قرمز، نادر توکلی معاون ستاد مقابله با کرونای تهران، روند کاهش کرونا در کشور را بسیار کند اعلام کرد و گفت: برخلاف انتظارمان که فکر می‌کردیم شیوع کرونا با سرعت شیب نزولی را طی می‌کند؛ روند کاهش همچنان بسیار کند است. روندی که درصورت کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند کشور را گرفتار موج پنجم کرونا کند.

جزئیات ممنوعیت سفر از امروز

از همین‌رو با توجه به تعطیلات پیش‌رو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از ممنوعیت سفر بین استانی بدون توجه به رنگ‌بندی شهرها از ظهر امروز چهارشنبه خبرداده است. براین اساس سفربین استانی از ساعت ۱۲ ظهر امروز تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ممنوع خواهد بود. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز روز گذشته در این خصوص گفت: براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا خروج خودروهای با پلاک بومی از شهرهای دارای محدودیت و رنگ‌بندی و مراکز استان بدون رنگ‌بندی ممنوع و مشمول جریمه است همچنین ورود خودروهای غیربومی به مراکز استان‌ها و شهرهای دارای رنگ‌بندی و مراکز استان بدون رنگ‌بندی ممنوع و مشمول جریمه است. وی ادامه داد: همچنین تهران، کرج، ورامین، دماوند و اسلامشهر، یکپارچه دیده شده است. درحال‌حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سفر را به بعد از واکسیناسیون موکول کنید

همزمان با تعطیلات پیش‌رو استاندار تهران نیز از مردم خواست تا سفرهای خود را به فرصت‌های بعد از دریافت واکسن موکول کنند. انوشیروان محسنی‌بندپی، در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به آغاز محدودیت‌های منع تردد از ۱۲ تا ۱۷خرداد و شناسایی جهش ویروس هندی کووید-۱۹ در بعضی استان‌ها، گفت: قطعا این مسافرت‌ها باعث چرخش ویروس شده و مجددا استان‌هایی که از این ویروس در امان هستند را دچار بحران خواهند کرد.

۱۷۱ فوتی جدید کرونا در کشور

این محدودیت‌ها در شرایطی اعمال می‌شود که آمار مرگ‌های کرونایی همچنان بالای ۱۰۰ نفر است. روز گذشته نیز بنا بر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت، ۱۰هزار و ۶۸۷ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی و هزار و ۶۰۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۱۷۱ تن نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. درهمین حال سیماسادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: در هفته اول خرداد شاهد کاهش ۱۸ درصدی در موارد بستری به علت کرونا، کاهش ۲۲ درصدی در تعداد موارد مرگ‌ومیر و کاهش ۴/ ۱۳ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وضعیت کرونا درتهران

محسنی‌بندپی استاندار تهران نیز در مورد وضعیت کرونا در تهران اظهار کرد: در استان تهران نسبت به پیک بیماری ۴۹ درصد کاهش بستری بیماران عادی را داریم؛ ضمن اینکه ۵/ ۲۹ درصد بستری بیماران ویژه کاهش پیدا کرده است و شاهد کاهش ۴۹ درصدی فوتی‌ها در سطح استان هستیم.

از سوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره «آخرین وضعیت کرونا در استان تهران»، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت فعلا روندی رو به کاهش دارد و کل مراجعان به مراکز درمانی ۴۸۰۰ بیمار بوده است؛ ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری‌های جدید ۷۴۰ بیمار بوده است. وی ادامه داد: نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، تعداد بستری‌ها ۱۸ درصد کاهش داشته است؛ ضمن اینکه ظرف ۲ روز گذشته ۵۹ مورد فوتی داشته‌ایم.

آمار مرگ‌ومیردرکدام استان‌ها بالاتر است؟

اما براساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان‌های البرز، چهار محال و بختیاری و خراسان‌شمالی گزارش شده است.

میزان تزریق واکسن

در کنار این خبرها، واکسیناسیون در کشور ادامه دارد. بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۸ نفر دز اول واکسن کرونا و ۵۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۹۴ دز رسید. درهمین حال به گفته محسنی‌بندپی استاندار تهران، دراین استان ۷۴ پایگاه و مرکز برای انجام واکسیناسیون در نقاط مختلف پیش‌بینی شده که از استانداردهای لازم برخوردار است و تا به امروز هم ۷۵۵ هزار واکسن در استان تهران تزریق شده است.

واردات ۷ میلیون واکسن تا پایان ماه

در همین ارتباط کیانوش جهان‌پور درباره میزان واردات واکسن کرونا به کشور در ماه جاری گفت: با توجه به وعده طرف‌های خارجی به ما اعم از کواکس و خرید مستقیم از کشورهای دیگر، انتظار داریم که حداقل تا پایان خرداد ماه حدود هفت میلیون دز واکسن از منابع مختلف دریافت کنیم. البته این موضوع به توان تولید و توزیع طرف‌های خارجی بستگی دارد و اگر وعده‌ها محقق شود تا پایان خرداد ماه می‌توانیم بیش از هفت میلیون دز واکسن دریافت کنیم، اما این موضوع کاملا تابعی از روند تولید در آن کشورها و سیاست‌های شرکت‌های تولیدکننده خارجی است.

آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه واکسن‌های تولید داخلی‌مان هم در انتظار صدور مجوز مصرف اضطراری یا زودهنگام است، گفت: در واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران که فاز سوم عملا از مرحله میانی عبور کرده و در واکسن برکت هم فاز سوم به نقطه میانی خودش نزدیک می‌شود. به هر حال اینها در آستانه صدور مجوز مصرف هستند و اگر مجوز مصرف اضطراری آنها صادر شود، طبیعتا آمادگی تولید را دارند. در عین حال تا امروز یک میلیون دز از واکسن کوویران برکت تولید شده است. واکسن کووپارس رازی و واکسن فخرا هم که به نظر می‌آید تولیدشان محدودتر باشد، در فاز دوم مطالعات بالینی هستند و طبیعتا حداقل تا اواخر تابستان و اوایل پاییز انتظار نداریم که به مرحله تولید انبوه برسند. جهان‌پور گفت: واکسن دیگری هم در فاز دوم مطالعات بالینی قرار می‌گیرد که واکسن بخش‌خصوصی و شرکت سیناژن است که این شرکت با انتقال فناوری از استرالیا اقدام می‌کند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی سازمان غذا و داروهمچنین در توییتی اعلام کرد: فاز دوم و سوم مطالعات بالینی واکسن ایرانی- استرالیایی اسپایکوژن در ایران انجام می‌شود. قرار است یک شرکت داروسازی ایرانی این واکسن را به‌صورت مشترک با شرکت استرالیایی در ایران تولید کند. ازسوی دیگر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در هفته آینده فراخوان برای تزریق داوطلبانه واکسن برکت و پاستور اعلام می‌شود.