او درباره تحریم فردی به اتهام در ارتباط بودن با سپاه پاسداران ایران هم مدعی شد: امروز، آمریکا سعید احمد محمد الجمال و چند فرد و نهاد دیگر را تحریم کرد که در شبکه‌ای بین‌المللی که او برای رساندن ده‌ها میلیون دلار پول به حوثی‌ها در همکاری با مقامات ارشد نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران استفاده کرده بود، مشارکت داشته‌اند. کسانی که در شبکه شرکت‌ها و واسطه‌های فروش صوری الجمال بوده‌اند، کالاهایی از جمله نفت ایران را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن می‌فروشند و بخش قابل‌توجهی از عایدی آن را به حوثی‌های یمن منتقل می‌کنند. ما الجمال را پیرو قانون اجرایی ۱۳۲۲۴ به خاطر کمک مادی، پشتیبانی یا ارائه حمایت در زمینه مالی، مصالح یا حمایت فنی یا ارائه کالاها و خدمات به نیروهای قدس سپاه پاسداران یا در حمایت از آن تحریم کردیم.

وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه «سعید احمد محمد الجمال» به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این وزارتخانه همچنین چند فرد و نهاد در ارتباط با این شخص را نیز در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. یک پایگاه خبری در این رابطه نوشت که وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعضای یک شبکه را که به ادعای آمریکا به تامین مالی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و انصارالله یمن کمک می‌کرد، هدف تحریم‌های خود قرار داده است. وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا همچنین نام چند نفر از جمله احمد قلعه‌بانی را از لیست تحریم‌های خود خارج کرده است.

لغو برخی تحریم‌ها ارتباطی با برجام ندارد

همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزارهای قابل دسترس برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به‌طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها] از لیست [تحریمی] را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تایید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است.»

او در ادامه گفت: «خارج کردن افراد و نهادها از لیست تحریم‌ها امری متداول و در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم که برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی که در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد.»

پرایس در پاسخ به این سوال که این مقام‌های ایرانی به چه دلیل تحریم شده بودند و چه تغییر رفتار و وضعیتی باعث لغو این تحریم‌ها شده است، توضیح داد، لغو این تحریم‌ها از طریق توصیه کارشناسان به وزارت‌ خزانه‌داری صورت می‌گیرد و وزارت امورخارجه از جزئیات آن مطلع نیست.

وی همچنین به این سوال که اگر این لغو تحریم‌ها امری متداول است آیا در آینده نیز تداوم خواهد داشت، پاسخ داد ممکن است ظرف ماه‌ها یا سال‌های آینده رفع تحریم‌های بیشتری انجام شود.

واکنش آمریکا به ورود ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس

همچنین به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس گفت: «گزارش‌هایی در این زمینه در رسانه‌ها دیده‌ایم. آمادگی داریم از اختیارات اجرایی نظیر اعمال تحریم‌، در برابر هر عاملی که ایران را قادر می‌سازد به شرکا یا گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب تسلیحات برساند، استفاده کنیم.»

پرایس افزود: «این نگرانی درخصوص مسائل مربوط به ایران وجود دارد و حتی در همکاری با متحدان و شرکایمان در بستر گروه ۱+۵ برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نیز آن را مطرح می‌کنیم. درصورتی‌که ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب خود سلاح ارسال کند، به افزایش فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ماهیت این تحرکات دریایی ایران و نحوه واکنش آمریکا مدعی شد: «عبور و مرور دریایی و آزادی ناوبری چیزی است که خود و متحدانمان را ملزم به اجرای آن می‌دانیم اما تاکید می‌کنم اگر ایران به‌دنبال ارسال تسلیحات یا دیگر موارد غیرقانونی باشد، آماده هستیم که ایران را پاسخگو قرار دهیم و پیش از آن نیز آمادگی داریم آنچه می‌توانیم در راستای از بین بردن چنین فعالیتی انجام دهیم.»

در ادامه از پرایس پرسیده شد اگر ایران از قوانین آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی پیروی کند، آیا آمریکا مشکلی بابت ورود کشتی‌ها یا ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس نخواهد داشت، آیا قوانین تجارت دریایی برای آنها صدق می‌کند؟ او در پاسخ مدعی شد: «هنوز نمی‌دانیم آنها در آنجا (اقیانوس اطلس) هستند... نمی‌خواهم در این‌باره صحبت کنم که مقصد احتمالی آنها کجا خواهد بود یا نیت آنها چیست و چه قصدی دارند. اما اصول جامع‌تر این است که آزادی ناوبری یک اصل است که خود ما از آن دفاع می‌کنیم. این یکی از عناصر جامع‌تر نظم جهانی قانون محور است که نه فقط برای ما بلکه برای باقی کشورهای جهان صدق می‌کند.»

همچنین سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران منقضی شده و اگر ایران از قوانین بین‌المللی دریایی تخطی نکند چه توجیهی برای مقابله با تحرکات این کشور وجود دارد؟ مدعی شد: «ما اختیاراتی از جمله اعمال تحریم داریم که ما را قادر می‌سازد اهرمی را علیه ایران در دست داشته باشیم. این تحریم‌ها به ما اجازه می‌دهند هر عاملی که ایران را قادر سازد به شرکا یا گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب سلاح ارسال کند، پاسخگو قرار دهیم. این چیزی است که پای آن ایستاده‌ایم.»