عباس عراقچی همچون دوره‌های قبل، چهارشنبه ۱۹ خرداد نیز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و به تشریح روند مذاکرات پرداخت. وی پس از شرکت در این نشست در گفت‌وگویی اعلام کرد: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم، ولی درباره اینکه دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است. او گفت: اختلاف‌نظرها درباره مسائل جدید نیست، در واقع اختلاف‌نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است. در همین‌ خصوص سخنگوی کمیسیون به نقل از عراقچی عنوان کرد در بخش تحریمی موارد مشخص تحریم افراد، نهادها و بخش‌های اقتصادی مهمی باقی مانده است که هیات مذاکره‌کننده بر رفع آنها اصرار دارد. این مذاکرات که با هدف لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام از دیروز شنبه دوباره در وین از سر گرفته شده، درحالی برگزار می‌شود که خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای هنوز با بازگشت به برجام فاصله دارند.

از سوی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم روز جمعه در توییتر نوشت مذاکره‌کنندگان امیدوارند ششمین دور مذاکرات وین، آخرین دور گفت‌وگوها باشد.

در این میان، شاهد اظهارنظری از سوی وزیرخارجه چین بودیم، «وانگ یی» وزیرخارجه چین در اظهاراتی با تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی، اقدامات زورگویانه آمریکا را منشأ اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواند.سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی هم طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار منوط کردن هرگونه توافق با ایران به کسب اجازه از نهاد قانون‌گذار در آمریکا است. در همین خصوص تد کروز سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت دولت بایدن هم مانند دولت اوباما با رویکردی که نسبت به توافق هسته‌ای اتخاذ کرده، اختیار قانونی کنگره را در امر تایید توافق‌هایی مانند برجام تضعیف کرده است. از سوی دیگر، «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در اظهاراتی گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند. اگر این تحریم‌ها با برجام ناسازگار نباشند، تا زمانی که رفتار ایران تغییر کند باقی خواهد ماند.» البته این اظهارات واکنش «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. ظریف در این باره در توییتی نوشت: هنوز مشخص نشده است که آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن وزیرخارجه این کشور حاضرند سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ترامپ و پمپئو را دفن کرده و از به‌کارگیری تروریسم اقتصادی به عنوان «اهرم» چانه‌زنی دست بردارند یا خیر. ایران پایبند به برجام است. کافی‌ است بند ۳۶ را بخوانید. زمان تغییر مسیر است.