با توجه به این آمارها شاهد کاهش ۵/ ۱۰درصدی در تعداد موارد مثبت بستری، کاهش ۲۰ در صدی در تعداد بیماران فوت‌شده و کاهش ۱۷ درصدی در تعداد موارد مثبت سرپایی شناسایی شده در هفته اخیر بوده‌ایم.

ادامه مرگ‌های سه رقمی

روز گذشته نیز براساس گزارش وزارت بهداشت ۱۸۷ نفر دیگر به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند، همچنین در این بازه زمانی ۸ هزار و ۱۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۹۱ نفر از آنها بستری شدند. در همین حال به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا حداقل تا دو، سه هفته دیگر، میزان مرگ‌های سه رقمی ادامه خواهد داشت.

وضعیت تهران و البرز

در تهران نیز در هفته اخیر، از ۱۴ تا ۲۰ خردادماه، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده جدید ۳۹۹۲ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۱۶۵۳ و تعداد فوتی‌های جدید نیز ۱۷۵ نفر بوده است.  همچنین در تهران در هفته اخیر موارد بستری و موارد فوت استان کاهش یافته است. بروز موارد بستری هنوز از متوسط کشوری بیشتر است و مرگ‌و‌میر تقریبا معادل متوسط کشوری است. روند بستری در استان البرز نیز در هفته اخیر کاهش داشته است.

افزایش فوت در خوزستان و سیستان و بلوچستان

در استان‌های چهار‌محال و بختیاری و ایلام نیز روند بستری و موارد فوت در این استان کاهش یافته است، اما میزان بروز موارد بستری همچنان از متوسط کشور بیشتر، ولی میزان مرگ‌و‌میر از متوسط کشوری کمتر شده است. در استان خوزستان هرچند موارد بستری در این استان در این هفته کاهش یافته، اما روند فوت افزایش یافته است و از همین‌رو همچنان بروز موارد بستری و مرگ‌و‌میر در خوزستان از متوسط کشور بالاتر است.

در سیستان و بلوچستان هم در هفته اخیر روند افزایش بارز موارد بستری و فوت تداوم یافته است و استان در آستانه موج جدید اپیدمی قرار دارد. احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: روند رو به رشد کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار نگران‌کننده و خطرناک است و شرایط به‌گونه‌ای است که از ابتدای شروع کرونا تاکنون، هفته گذشته پیک چهارم کرونا در استان رکورد زده است.

نگرانی از کرونای هندی در ۳ استان

همزمان با ارائه گزارش وزارت بهداشت از وضعیت کرونا در کشور، روز گذشته مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نسبت به شناسایی جهش‌های جدید کرونا در کشور به‌خصوص ویروس جهش‌یافته هندی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان ابراز نگرانی کرد.

تزریق دز دوم واکسن کرونا یکسان با دز اول

در همین حال با توجه به نگرانی‌ها از تزریق دز دوم واکسن کرونا، روز گذشته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برنامه ما در کشور این است که هر واکسنی که تزریق کردیم، دز‌ دومش را هم از همان نوع دز‌ اول تزریق کنیم و فعلا سیاست ما این نیست که دز‌ دوم متفاوت باشد؛ اما در آینده ممکن است سیاست تغییر کند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: دز‌ دوم واکسن‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند. واکسن اسپوتنیک دز‌ اول و دوم متفاوتی دارد و ۱۰۰ هزار دز‌ دوم واکسن اسپوتنیک هفته قبل به دستمان رسید. در مورد سایر واکسن‌ها که مشابه است ان‌شاء‌الله در این هفته محموله‌ای به دستمان می‌رسد و تکمیل واکسیناسیون دز‌ دوم را انجام می‌دهیم. رئیسی تاکید کرد: کسانی که واکسن خارجی تزریق کرده‌اند منتظر باشند دز دوم را هم خارجی خواهند زد.

واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت تا پاییز

همزمان محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دز‌ واکسن تولید داخلی را خواهیم داشت و از مهرماه نیز میزان تولید داخلی به بیش از ۱۰ میلیون دز‌ در ماه خواهد رسید. به این ترتیب تا پاییز می‌توانیم تمام گروه‌هایی را که در اولویت واکسیناسیون هستند توسط واکسن‌های تولید داخل و بخشی را نیز از طریق واردات واکسینه کنیم. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت کشور تا پاییز، حتمی است.

وضعیت واردات واکسن

به گزارش «ایرنا» شانه‌ساز همچنین از واردات سه میلیون واکسن کرونا از طریق مناطق آزاد خبر داد. وی تصریح کرد: در طول این هفته نیز محموله چند میلیونی واکسن‌های ایرانی کرونا وارد بازار می‌شود که با دستور وزیر بهداشت مجوزهای تزریق صادر خواهد شد. در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: مقرر شده است که تا پایان هفته و به احتمال زیاد دوشنبه یا سه‌شنبه محموله‌ای حاوی یک‌میلیون دز‌ واکسن به دستمان برسد. حسن روحانی رئیس‌جمهور هم با ابراز امیدواری نسبت به ورود دو واکسن داخلی کرونا به بازار طی روز‌های آینده گفت: تامین اعتبار پیش‌خرید واکسن‌های داخلی کرونا توسط دولت پیگیری‌شده و اقدامات لازم در حال انجام است.