این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه ملت توسعه‌خواه ملتی است که هیچ فرصتی را- حتی ظاهرا کوچک- برای اصلاح و پیشرفت از دست نمی‌دهد، تصریح کرد: مردم ما موثرترین ضامن آزادی، امنیت، سربلندی و پیشرفت کشورند. مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم- در داخل و خارج- در تعیین سرنوشت خود قدرت ملی را رقم می‌زند، منافع ملی را در سطح جهانی پاسداری می‌کند و پشتوانه اصلی برای تعامل سازنده بین‌المللی است. ظریف با اشاره به آثار مشارکت گسترده مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: مشارکت مردم نه‌تنها لغو تحریم‌ها را تسریع می‌کند و بنیان جنگ اقتصادی علیه ملت دلاور ایران را درهم خواهد شکست، بلکه تحریم‌های آینده را نیز خنثی می‌کند.

به گفته وزیر امورخارجه، افزایش مشارکت به ناامیدی تندروهای بیرونی و درونی، صهیونیست‌ها و تروریست‌های اقتصادی- که با ایران‌هراسی و برجام‌ستیزی چشم طمع به شکست تعامل و افزایش تحریم‌ها دوخته‌اند- خواهد انجامید. وی با بیان اینکه مردم ایران همیشه «پدیده» بوده‌اند و «فرصت» آفریده‌اند، ابراز کرد: امیدوارم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مردم فرصت تازه‌ای برای حرکت به سوی ایرانی آباد،‌ آزاد و توسعه‌یافته خلق کنند. دست در دست هم، ۲۸ خرداد را به جشنواره ملی امید برای همه ایرانیان تبدیل کنیم.

واکنش به پایان دوران نتانیاهو

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با پستی در توییتر به پایان کار ۱۲ سال حکومت «بنیامین نتانیاهو» در فلسطین اشغالی واکنش نشان داد و در توصیف این امر از عبارت سقوط ظالم استفاده کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» طی پستی به زبان عربی بدون ذکر نام نتانیاهو نوشت: «پس از مدتی طولانی از جنگ‌ها و تجاوزات علیه فلسطینی‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی، ظالم سقوط می‌کند، غزه نشانه پیروزی را بلند می‌کند و ایران مسیر عزت را می‌‌پیماید. شاید کسی که بعد از او می‌آید، یاد بگیرد ساختاری که براساس تجاوز و اشغالگری باشد، چندان باقی نخواهد ماند.»

یکشنبه شب (۱۳ ژوئن)، کابینه نفتالی بنت در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی توانست رای اعتماد لازم را به‌دست آورد تا به دوران نخست‌وزیری نتانیاهو پایان دهد.در جلسه رای اعتماد، ۶۰ نماینده کنست به کابینه بنت رای اعتماد داده و ۵۹ نماینده با این کابینه مخالفت کردند. به این ترتیب نفتالی بنت، سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس سی و ششمین کابینه این رژیم شد. «یائیر لاپید» نیز در نشست کنست سوگند یاد کرد تا به‌عنوان دومین نخست‌وزیر جایگزین در تاریخ رژیم صهیونیستی لقب بگیرد.

پیش از این «بنی گانتز» در کابینه پیشین به‌عنوان نخست‌وزیر جایگزین بنیامین نتانیاهو بود که با کارشکنی‌های شخص او، نتوانست به نخست‌وزیری برسد. براساس توافق کابینه ائتلافی، لاپید و بنت هر دو در سیاست‌های کابینه حق وتو دارند و لاپید پس از دو سال به‌عنوان نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد. کابینه ائتلافی شکننده جدید رژیم صهیونیستی از هشت حزب تشکیل شده و برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی، کابینه ائتلافی شامل حزبی است که نماینده ۲۱ درصد از اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی است.

همزمان نتانیاهو در سخنرانی خداحافظی خود در پارلمان اسرائیل گفت: قدرت و قاطعیت ما جهت مقابله با ایران بود که به دولت قبلی آمریکا انگیزه داد تا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کنست رژیم صهیونیستی برای رای اعتماد به کابینه جدید گفت: من به‌عنوان نماینده یک میلیون اسرائیلی اینجا ایستاده‌ام و به‌خاطر آنها ماموریت خطیر تامین موجودیت و امنیت اسرائیل را ادامه خواهم داد. نتانیاهو مدعی شد: ما سرسختانه با ایران مبارزه کردیم تا مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شویم.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: قدرت و قاطعیت ما جهت مقابله با ایران بود که به دولت قبلی آمریکا انگیزه داد تا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود. نتانیاهو که در روزهای آخر حکومتش به سر می‌برد گفت: پیام من به کسانی که در تهران (برای رفتن من) جشن گرفته‌اند این است که به‌زودی باز می‌گردیم.

وی با حمله به دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا افزود: دولت بایدن از من خواست تا شهرک‌سازی در قدس را متوقف کنم. مخالفت کردم. به آمریکا گفتم که مخالف بازگشایی کنسولگری ایالات‌متحده در قدس هستم. دولت آتی (اسرائیل) این را نخواهد گفت و با آن مخالفت نخواهد کرد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: معادله زمین مقابل صلح را به معادله صلح مقابل صلح تغییر دادیم و با چهار کشور عربی روابط عادی برقرار کردیم. نتانیاهو ادامه داد: موفق شدیم آمریکا را متقاعد کنیم، سفارتش را به قدس انتقال دهد و حاکمیت ما را بر جولان به رسمیت بشناسد. وی گفت: من همچنان به انجام ماموریت و وظیفه‌ای که به من محول شده ادامه می‌دهم.