به‌دنبال سخنان وزیر اطلاعات دولت دهم در مورد نقشش در ردصلاحیت مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و بیان اینکه «باید گاهی برای نظام هزینه و فایده کرد و ممکن است گاهی لازم باشد که فردی فدای نظام شود» انتقادها به عملکرد شورای نگهبان تند‌تر شد، تا آنجا که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به تکذیب سخنان مصلحی پرداخت و گفت که «اساسا شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌شود.»  پس از سخنان مصلحی و تکذیب شورای نگهبان، محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز دوشنبه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری تظلم‌خواهی کرد.   در همین حال دوشنبه شب ویدئویی منتشرنشده از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که وی در آن به صراحت می‌گوید ردصلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، یک «حرکت باندی» و «برنامه‌ریزی‌شده سیاسی و امنیتی» بود. این فیلم پس از ردصلاحیت او توسط یکی از فرزندانش گرفته شده بود.

بررسی اظهارات مصلحی

این ماجرا روز گذشته هم ادامه داشت. در این میان آیت‌الله اعرافی کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان درباره اظهارات اخیر حیدر مصلحی ناظر بر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال ۹۲ از سوی شورای نگهبان با بیان اینکه مباحث اخیر مربوط به شورای نگهبان درحال بررسی است، گفت: شورا درحال بررسی مساله است و سخنگو در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.   از سوی دیگر آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی درباره اظهارات مصلحی درخصوص احراز نشدن صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ تاکید کرد: صحبت‌های آقای مصلحی در این شرایط خاص آن هم با این روش، بسیار تعجب‌برانگیز بود، هرچند ممکن است بالاخره مطالب جزئی از آن جلسه به‌دلیل گذشت سال‌ها از ذهن رفته باشد، اما کلیت آن خیر.  به گزارش «ایرنا»، وی افزود:  «بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار داشته یا آنکه آنچه را دوست می‌داشته واقعیت داشته باشد، آن را تصویر کرده است. شورای نگهبان با نهاد‌هایی که به صورت مکتوب در ارتباط است بر سر «ان قلت» و «قلت» بحث نمی‌کند.  آیت‌الله مدرسی‌یزدی در ادامه سخنانش گفت: این روشی که آقای مصلحی مبنی بر روش هزینه و فایده بیان کرده کاملا با روش تصمیم‌گیری در شورای نگهبان بیگانه است.

مصلحی عقب‌نشینی کرد

شاید به‌دنبال فشارها و واکنش‌ها به سخنان مصلحی درباره دلیل ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در سال ۹۲ بود که او روز گذشته در بیانیه‌ای که در پستی اینستاگرامی منتشر کرد درخصوص اظهارات اخیرش گفت: فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرآیند تایید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ است که ناقص بیان شده است. به گزارش خبر آنلاین، وی در این بیانیه همچنین تاکید کرده است: «البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و به‌زودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است‌ شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که این گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند. »

پاسخ لاریجانی به آیت‌الله اعرافی

از سوی دیگر علی لاریجانی که چند روز پس از سخنان رهبری مبنی بر اینکه «در جریان عدم‌احراز صلاحیت‌ها» به برخی کسانی که صلاحیت‌شان تایید نشد «جفا» شد که باید جبران شود، از شورای نگهبان خواسته بود کلیه دلایل عدم‌احراز صلاحیتش را بدون هرگونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام کند، روز گذشته هم در توییتی نوشت: «به‌رغم تقاضای مکرر اینجانب و درخواست رسمی و کتبی، شورای نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم‌احراز صلاحیت به اینجانب ارائه نکرده است.» این توییت لاریجانی در واقع پاسخ به سخنان آیت‌الله اعرافی کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان بود که در سخنانی که دیروز خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، گفت: «در آنجا که ردصلاحیت باشد به کاندیداها اعلام می‌شود. در ریاست جمهوری نیز دلایل عدم‌احراز صلاحیت به خودشان اعلام می‌شود؛ اما برای اعلام عمومی جای کار بیشتری دارد.»