برآورد جدید از زمان احیای برجام

درحالی‌که پیش‌تر سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به‌صورت تلویحی گفته بود که فکر نمی‌کند گفت‌و‌گوهای «احیای برجام» تا پایان هفته منتهی به انتخابات به نتیجه برسد، اما روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمان جدیدی را برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها پیش‌بینی و تاکید کرد که برای روند احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران باید منتظر آغاز به‌کار رئیس‌جمهور جدید ایران در ۱۲ مرداد ماند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس این مطلب را در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» گفته و افزوده است که «توافق، نیازمند اراده سیاسی همه طرف‌ها است.» گروسی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفت‌وگوهای احیای برجام در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «همه می‌دانند که در این مرحله، باید منتظر دولت جدید ایران بود.» گروسی افزود: «بحث‌هایی که هفته‌ها در جریان بوده با سوالات فنی بسیار پیچیده و ظریفی سروکار داشته است، اما آنچه مورد نیاز است، اراده سیاسی طرف‌ها است.»

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت که دستیابی به توافق در مورد احیای برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در ۱۸ ژوئن(۲۸ خرداد) شاید میسر نباشد و مذاکرات بعد از انتخابات نیز ادامه می‌یابد.

تحریم در نقطه پایان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه در موضوع تحریم در «نقطه پایان» هستیم، گفت: «این قلم یک مقدار کند شده است؛ یعنی این قلم باید برسد به کلمه، نقطه و پایان تحریم. یک مقدار این قلم کند شده و ان‌شاء‌الله دعا کنید این قلم تا پایان دولت به حرکت در بیاید.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولتی با مهار کرونا، کمترین خسارت خشکسالی و با پایان یافتن تحریم و شرایط اقتصادی مناسب در اختیار دولت بعد قرار بگیرد.

مذاکرات تحت‌تاثیر انتخابات قرار نگیرد

درخصوص زمان احتمالی رسیدن به توافق، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با اشاره به اینکه شاید دستیابی به توافق در مورد احیای برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در ۱۸ژوئن(۲۸خرداد) میسر نباشد، تاکید کرد که مذاکرات بعد از انتخابات ادامه می‌یابد.

به گزارش «ایرنا» از مسکو اولیانوف در گفت‌و‌گو با اینترفکس گفت: «کاملا واضح است دستیابی به توافق در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که قرار است ۱۸ژوئن برگزار شود امکان‌پذیر نخواهد بود، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و مذاکرات نباید تحت‌تاثیر روند انتخابات قرار گیرد.»

این دیپلمات روسی تاکید کرد: «تا آنجا که ما فهمیدیم، این شرایط نباید تاثیر قابل‌توجهی در روند مذاکرات بیشتر داشته باشد.» علاوه بر این، اولیانوف در پاسخ به این سوال که آیا او با گفته‌هایی که روند مذاکره در وین متوقف شده، موافق است، گفت: «من معتقدم که چنین ارزیابی غلط است و با واقعیت مطابقت ندارد، اگرچه پیشرفت به آن سرعتی که ما می‌خواهیم هنوز حاصل نشده است، اما روند کار درحال توسعه است.» به گفته وی، تلاش برای نهایی‌سازی متن اصلی توافق همچنان ادامه دارد و هدف دستیابی به توافق برای احیای کامل برجام است. انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران قرار است روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شود و رئیس‌جمهور جدید ایران حدود دو ماه دیگر کابینه خود را معرفی خواهد کرد.

تردید لندن درباره مذاکرات

از سوی دیگر وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد در سخنانی گفت که به‌رغم پیشرفت‌های محسوس مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، اما هنوز تضمینی برای دستیابی به یک نتیجه موفقیت‌آمیز در این مذاکرات وجود ندارد.

دومینیک راب که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی مدعی شد، جمهوری اسلامی به‌طور سیستماتیک به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام پایبند نبوده است و بریتانیا درحال همکاری با شرکای اروپایی دیگر، آمریکا، چین و روسیه است. وی ادامه داد: «ما انتظار و نیاز داریم که ایران به‌طور کامل به رعایت برجام بازگردد.» راب با اشاره به اینکه نمی‌توان این مذاکرات را به‌طور نامحدود و بی‌نتیجه ادامه داد، افزود: «ما باید شاهد بازگشت ایران به پایبندی کامل باشیم.» وی همچنین بر ضرورت دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرد و مدعی شد که این توافق باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را نیز شامل شود.

به گزارش «ایسنا» اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که ایران دو سال پیش در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی‌سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده، اجرای تعهدات داوطلبانه هسته‌ای‌اش را کاهش می‌دهد.

ایران اعلام کرده است که به محض بازگشت تمام اعضای اصلی توافق هسته‌ای به پایبندی کامل به تعهداتشان در توافق، اقدامات جبرانی‌اش را به حالت اول باز می‌گرداند.

ابراز امیدواری واعظی نسبت به مذاکرات

از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات وین گفت: «امیدواریم خبرهای خوبی در هفته‌های آینده درباره این مذاکرات داشته باشیم.» به گزارش «ایرنا» محمود واعظی گفت: «در اکثر کشورها، سیاست خارجی از مسائل داخلی و جناحی جدا است، بنابراین با توجه به اینکه مذاکرات وین مهم است، اصولی که در آن رعایت می‌کنیم چارچوبی است که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند.» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «این مذاکرات را در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و مورد تایید نظام است پیش می‌بریم. بنابراین تیم مذاکره‌کننده در همین راستا گام بر می‌دارد.» واعظی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری نباید مزاحمتی برای مذاکرات به‌وجود بیاورد، گفت: آنچه تا الان توافق شده بیشتر موضوعات اقتصادی مهم است که به عنوان یک تفاهم می‌ماند اما تیم مذاکره‌کننده گفته است هر آنچه توافق کردیم زمانی «نهایی» اطلاق می‌شود که ما به همه خواسته‌های خود برسیم. به همین دلیل بقیه موارد درحال بحث و بررسی است. امیدواریم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی برای این موضوع داشته باشیم.

می‌توان توافق با آژانس را تمدید کرد

همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که توافق ما با آژانس یک ماه تمدید شده و این فرصت یک هفته دیگر به پایان می‌رسد، اما هنوز توافق قطعی در وین حاصل نشده آیا در دولت بحثی صورت گرفته است، گفت: «موضوع تمدید از موضوعاتی است که دفعات قبل هم در شورای‌عالی امنیت ملی انجام شد و این بحث دولت نیست.»

واعظی یادآور شد: «اگر انعطافی که لازم است از طرف مقابل در مذاکرات وین انجام شود و به خواسته‌هایمان نزدیک شویم، می‌توانیم زمان بیشتری را تمدید کنیم که به یک توافق خوب برسیم؛ بنابراین در یک هفته باقی مانده باید مذاکرات انجام شود تا وقتی به زمان آن رسیدیم تصمیم‌گیری شود.»

۳ موضوع باقی مانده در مذاکرات وین

وی در توضیح ۳ موضوع باقی‌مانده در مذاکرات وین براساس صحبت‌های ربیعی گفت: «البته فعلا مذاکره می‌کنند. یکی از موضوعات در ارتباط با این است که باید اطمینان کسب کنیم که آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد دیگر اتفاق نمی‌افتد.» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بیان کرد: «موضوع دیگر راستی‌آزمایی است. اول باید گام اساسی و جدی درباره رفع تحریم‌ها را طرف آمریکایی بردارد تا ما بتوانیم آن را راستی‌آزمایی کنیم بنابراین باید بین ما و گروه ۱+۴ و از طریق ۱+۴ با طرف آمریکایی توافق شود، زیرا ما مذاکرات مستقیم با آمریکا نمی‌کنیم و این کار باید از طریق واسطه انجام شود. اینها مواردی هستند که ما دنبال می‌کنیم.»