روحانی با توصیه به دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در سراسر کشور، خواسته بود که نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا حتی یک رای هم جابه‌جا نشود. روحانی تاکید کرد که باید حق‌الناس حفظ شود. با این حال، حوالی ظهر دیروز بود که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از دریافت بیش از سه هزار گزارش مردمی خبر داد که به گفته او، بیشتر درباره تاخیر در شروع اخذ رای‌گیری بوده است. او البته همان زمان تاکید کرد که این مشکل رفع شده است.  در این زمینه آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور خواستار رفع مشکل اخلال در فرآیند اخذ رأی شد. موضوع آغاز دیرهنگام انتخابات در برخی شعب که به دلیل وجود اشکال در دستگاه‌های احراز هویت بود را رئیس ستاد انتخابات کشور نیز تایید کرد. جمال عرف صبح دیروز گفت: در ابتدای کار رای‌گیری، یک اشکالاتی به‌وجود آمد که با دستور وزیر کشور به سرعت از آنلاین به آفلاین رفتیم. او گفت که این اشکال تنها در یک درصد صندوق‌های رای رخ  داد. استاندار تهران نیز بر این موضوع صحه گذاشت؛ انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌و‌گوی صبح دیروز خود با خبرنگاران ضمن تایید این موضوع که در ساعات اولیه برخی دستگاه‌های احراز هویت با مشکل مواجه شدند، اعلام کرد: در زمان وجود مشکل کار انتخابات و احراز هویت به صورت دستی پیش رفت و مشکل برطرف شده است و همه ۶۸۴۶ شعب اخذ رای در استان تهران فعال است. سیامک ره‌پیک عضو شورای نگهبان هم به این موضوع اشاره کرد و گفت: صبح جمعه در یک الی دو ساعت اول انتخابات، در راه‌اندازی دستگاه‌های احراز‌هویت یکسری اشکالاتی پیش آمده بود‌ که رفع شد و رای‌گیری روی روال قرار گرفت. در رای‌گیری مشکلی ایجاد نشده؛ چراکه پیش‌تر توافقاتی صورت گرفته که اگر به هر دلیلی این سیستم‌ها دچار مشکل شد چه از جهت قطعی برق و اخلال در سیستم فنی ما به صورت دستی رای‌گیری را انجام بدهیم و مردم رای‌گیری خود را خواهند داشت. علاوه بر اعتراضات مردمی که سخنگوی شورای نگهبان به آن اشاره کرده بود، دیروز ستاد ابراهیم رئیسی نیز در نامه‌ای رسمی شکایت خود را مبنی‌بر اخلال در برگزاری انتخابات در برخی از شعب به رئیس کمیسیون تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

تهدید به استیضاح دو وزیر

البته نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم هم وارد عمل شدند و در زمینه تاخیر در آغاز رای‌گیری در برخی شعب، دو وزیر را به شکایت و حتی استیضاح تهدید کردند.  زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح دیروز تاکید کرده بود که اگر مشکلات اخذ رای حل نشود، شکایت نمایندگان مجلس از وزیر کشور قطعی خواهد بود. همچنین احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم نیز ‌در توییتی نوشت: وزیرکشور که مسوولیت اجرای انتخابات را عهده‌دار است باید از رای مردم به‌عنوان حق‌الناس مراقبت کرده و صندوق‌ها را سامان دهند، البته وزیر ارتباطات هم در اختلال ایجاد شده مسوولند والا یک روز هم از وزارتشان مانده باشد استیضاح می‌شوند.

مشکل تعرفه

موضوع تعرفه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز یکی از دغدغه‌هایی بود که روز گذشته و در زمان برگزاری انتخابات مطرح می‌شد. البته سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای‌نگهبان با تاکید‌ بر اینکه در زمینه تامین تعرفه انتخابات مشکلی وجود ندارد گفت: اگر تعرفه شعب تمام شود، هم از طریق ناظران و هم عوامل اجرایی و هم سیستم‌های آنلاینی که وجود دارد، میزان مصرف تعرفه روشن می‌شود و قبل از بروز مشکل، تعرفه شعب تامین می‌شود. او در جمع خبرنگاران گفت: تعداد تعرفه‌ها و مقداری که چاپ شده و در استان‌ها توزیع شده بیش از صد‌درصد است.