به گزارش نورنیوز، با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده درخصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد روز چهارشنبه(دیروز) پیش از آنکه صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.

در این گزارش همچنین آمده است: هوشیاری نهادها و سازمان‌های حفاظتی و امنیتی در زمینه شناسایی، کشف و مقابله با اقدامات خرابکارانه برای ضربه زدن به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نتوانسته خللی در تداوم برنامه‌های ایران در حوزه هسته‌ای ایجاد کند. نورنیوز همچنین تاکید کرده است که چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسوول در دست بررسی و پیگیری است.

 ۱۳ تیرماه سال گذشته نیز انفجار در یکی از سوله‌های در دست احداث سایت نطنز منجر به ارائه گزارشی مفصل ازسوی نورنیوز شد. گزارشی که احتمال عمدی بودن حادثه و حتی فراتر از آن دست داشتن اسرائیل در آن حادثه را مطرح می‌کرد. در آن گزارش که در ۱۷ تیرماه سال ۹۹ منتشر شد بر این نکته که تشابه زیادی بین حادثه نطنز و ترور فخری‌زاده معاون وزیر دفاع وجود دارد تاکید شده بود.

نورنیوز در عین حال به ۱۰ پرسش درباره آن حادثه پاسخ داده بود،‌همچنین پیش از آن نیز برخی خبرها از وقوع حادثه روز ششم تیرماه در منطقه پارچین واقع درشرق تهران حکایت می‌کرد، حادثه‌ای که از آن زمان تاکنون هیچ مقام رسمی احتمال خرابکاری در آن را تایید و تکذیب نکرده است و تنها  از وقوع انفجاری در شرق تهران خبر داده شد. این در حالی بود که برخی از ساکنان شرق تهران بامداد جمعه ۶ تیر از شنیدن صدای انفجار در منطقه پارچین و مشاهده نور نارنجی در آسمان خبر داده بودند. یک هفته پس از این حادثه بود که در یکی از سوله‌های در دست احداث سایت نطنز انفجاری رخ داد و همه نگاه‌ها به دست داشتن رژیم صهیونیستی چرخید و در ادامه دو ماه پس از گزارش سایت نورنیوز، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی علت انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز را رسما خرابکاری اعلام کرد.

برخی از نمایندگان مجلس از جمله مجتبی ذوالنوری نیز که در آن زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را برعهده داشت هم گفته بود «بررسی‌ها حاکی از آن است که منشأ این انفجار بیشتر از سوی عناصر داخلی بوده است.»

حوادث مشابه

این البته تنها خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز نیست. ۲۲ فروردین سال‌جاری یک بار دیگر کشور شاهد حادثه خرابکارانه در این سایت مهم و حساس بود. این حادثه درست زمانی اتفاق افتاد که چند روز پیش از آن در پانزدهمین بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رئیس‌جمهور مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز افتتاح و گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ و تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹ آغاز شده بود. مرکزی که گفته می‌شود پس از تخریب زیرساخت‌های آن در حادثه ۱۲ تیرماه سال ۹۹ یک‌بار دیگر بازسازی و آماده بهره‌برداری شده بود.

سه روز پس از انفجار در سیستم برق این مرکز، ابعاد تازه‌ای از میزان خسارت به این تاسیسات اعلام شد که براساس جزئیات بیان شده از سوی دو تن از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با صداوسیما، چندین سانتریفیوژ به‌دنبال انفجار از رده فعالیت خارج شده‌اند.

براساس آنچه علیرضا زاکانی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی وقت مجلس درگزارش خود در صدا‌و‌سیما اعلام کرده بودند، این انفجار در عمق ۵۰ متری زیر زمین رخ داده بود.

زاکانی همچنین در تشریح حادثه گفته بود: «بخشی از تا‌سیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره برمی‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند.» زاکانی با اشاره به بازدید اخیر نمایندگان مجلس از برخی تاسیسات نطنز با اشاره به بازدید نمایندگان از نطنز  از وقوع این حادثه به شدت ابراز تاسف کرده بود.»

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که بین سال‌های ۸۹تا‌۹۲ ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده داشته است نیز در گفت‌وگو با صداوسیما درخصوص انفجار در سایت هسته‌ای نطنز گفته بود: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده و انفجاری پیچیده در ۵۰ متری زیر زمین به کل سیستم توزیع برق و کابل‌های آن آسیب‌زده است.»

سخنان رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در صداوسیما درخصوص حادثه فوق بخش مهم دیگری هم داشت و آن تایید خرابکاری در سایت فردو در سال ۹۱ و انفجار در آن مکان بود.

اما شاید نکته مهم دیگر در انفجار مجدد در نظنز اعلام نقش مجدد اسرائیل در حادثه بود. البته با این تفاوت که این بار اعلام شد که هویت عامل این خرابکاری شناسایی شده است و عکسی از چهره فرد موردنظر نیز منتشر شد. وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که رضا کریمی عامل خرابکاری قبل از حادثه نطنز به خارج از کشور متواری شده است. در این میان فریدون عباسی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ۱۱ اردیبهشت سال‌جاری گفت: انفجار اخیر پنجمین خرابکاری بزرگ در نطنز بود.

در چنین شرایطی روز گذشته سایت نورنیوز نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی از اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در کرج و ناکام ماندن آن خبر داده است.