تحلیل روحانی از کاهش مشارکت عكس: ایسنا

سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب روز گذشته برای دومین بار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مستقر دیدار و گفت‌وگو کرد. اولین دیدار رئیسی و روحانی روز ۲۹خرداد پس از پیروزی او در انتخابات ریا‌ست‌جمهوری در محل قوه‌قضائیه صورت گرفته بود و روحانی برای تبریک پیروزی رئیسی در انتخابات به حوزه ریا‌ست قوه‌قضائیه رفته بود. روز گذشته اما ابراهیم رئیسی به دیدار حسن روحانی در پاستور رفت. اما پیش از این دیدار حسن روحانی، در جلسه هفتگی دولت انقلابی بودن را از یا‌د نبردن اهداف مهم عنوان کرد و گفت: نباید هدف‌های اصلی انقلاب، نظام و ایران را به خاطر انتخابات فدا کنیم و اهداف بلند باید سر جای خودش باقی بماند. به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریا‌ست‌جمهوری گفت: اصل انتخابات بسیا‌ر مهم و به یک مفهوم از ارکان نظام است. اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد. امکان ندارد بگویید جمهوریت داریم؛ ولی در آن انتخابات نیست.روحانی اضافه کرد: جمهوریت یک پایه بسیا‌ر مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این پایه‌ها را حفظ کنیم. این پایه‌ها متزلزل شود کل نظام ما متزلزل می‌شود. انقلاب ما و همه تلاش‌ها که شده، همه خون‌ها، زندان‌ها و مجاهدت‌ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز محفوظ بماند.

اسلامیت شعاردادن نیست

روحانی تاکید کرد: اسلامیت به این نیست که شعار دهیم و حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و بگوییم ما مسلمان هستیم. آنچه اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت به مردم، حسن ظن به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن مهم و اساسی است. اگر اینها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند. اینکه شعار دهیم اسلامیت نمی‌شود. اسلامیت به معنی واقعیت کلمه در این کشور در همه بخش‌ها و ابعاد آن باید حاکم شود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اما مساله جمهوریت کمی آسان‌تر از اسلامیت است. باید مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰درصد مردم را سهیم کنید، این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید، به نقطه قابل قبولی رسیدید؛ اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید، به نقطه اوج رسیده‌اید.

طرد مردم هنر نیست

روحانی گفت: در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست. ۳۰ تا ۵۰درصد جمعیت را که به تفکری علاقه دارند، حذف کنیم و بگوییم اینها نباشند این چه هنر و خدمتی به کشور می‌کند؟ اگر ۳۰درصد مردم را کنار زدیم، آیا‌ به کشور و امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کردیم؟ اینکه مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصیتی برای ما دارد؟ اینکه اشکال کار از کجا است بحث دیگری است. وی گفت: اینکه در صندوقی نیم‌ساعت کسی معطل شود به‌دلیل آن کل انتخابات را زیر سوال ببریم؛ یعنی به خاطر یک دستمال بخواهیم قیصریه را به آتش بکشیم، عقل و انصاف کجا رفته است؟

واکنش به کاهش مشارکت

روحانی ادامه داد: بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است. من‌درآوردی علت درست نکنیم که مردم زندگی‌شان سخت بود، برای همین نیا‌مدند رای بدهند. درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود، در آنجا آمار بالاتر بود. در شهرهایی شرکت کمتر است که اتفاقا وضع معیشت و زندگی‌شان بهتر است. چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند،آنجا هم زندگی‌شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریا‌ست‌جمهوری، رئیس‌جمهور افزود: اینکه امروز غصه می‌خوریم چرا حضور مردم در انتخابات بیش از ۴۸ درصد نبوده است و اینکه مقام معظم رهبری با بیا‌ن صریح و مراجع تقلید همه را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند به معنای آن است که صندوق آرا برای نظام مهم است.روحانی گفت: اگر در دوره‌ای حضور مردم مقداری کاهش یا‌فت، باید بررسی کنیم که علت آن چیست و این موضوع مشارکت ۴۸درصدی باید فقط یک‌بار در تاریخ کشور اتفاق بیفتد. می‌توان دلایل کاهش حضور مردم را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داد.به گزارش «ایرنا» روحانی اظهار کرد: اگر مشکلی داشتیم باید آن را پیدا کنیم. از نظر من روشن است که مشکل چه بوده است. به هر حال محققان، دانشگاه‌ها،  جامعه‌شناسان و سیا‌سیون فکر کنند و بگویند اگر این مشکل نبود، شرکت مردم به جای ۴۸درصد می‌شد ۵۸درصد و ۶۸درصد. روحانی اضافه کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید آن را حل‌وفصل کنیم و نباید با صندوق قهر کنیم و مشکلات را برای انتخابات بعدی برطرف سازیم.

همه باید به دولت منتخب کمک کنیم

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: الحمدلله انتخابات به پایا‌ن رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیا‌ر خوب ما حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، ۱۸ میلیون رای کسب کرد و رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. روحانی افزود: همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی‌کند این دولت، دولت دوازدهم است یا‌ فردا سیزدهم و چهاردهم است همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم. روحانی افزود: ما در شرایط بسیا‌ر سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقد هستم دولت سیزدهم شرایطش آسان‌تر خواهد بود، نه اینکه دولت سیزدهم مشکل ندارد. می‌گویم که چرا کار دولت سیزدهم آسان‌تر خواهد بود.

برجام چه نیشی به برخی زده است؟

رئیس‌جمهوری یا‌دآور شد: همین‌طور می‌نشینند و حرف می‌زنند که دولت نگاهش به آسمان بود، بله نگاه ما به آسمان است، باز هم نگاه ما به آسمان است، نگاه ما به رحمت خداوند است، نگاه ما به آسمان است و به زمین هم نگاه می‌کنیم، نگاه ما به تلاش خود و کوشش ملت‌ و به آسمان و رحمت خداوند است. روحانی گفت: شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنید. ما از خدا می‌خواهیم، از ملت می‌خواهیم. این ملت در چارچوب فرامین الهی کار و تلاش می‌کنند. روحانی همچنین گفت: مدام می‌گویند پس چی شد؟ نگاه‌تان به برجام بوده، نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند. وی تصریح کرد: کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیا‌مد به دولت بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده است، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید.

گفت‌وگو با رئیسی درباره سیا‌ست خارجی

رئیس‌جمهور با اشاره به اولین دیدارش با ابراهیم رئیسی پس ازپیروزی درانتخابات ریا‌ست‌جمهوری گفت: در آن جلسه درباره مسائل سیا‌ست خارجی، مسائل بین‌الملل، مسائل داخلی و مسائل اقتصادی در حدی که فرصت آن جلسه بود، بحث کردیم و آن جلسه را ما ادامه می‌دهیم. روحانی گفت: زمانی که رئیس‌جمهوری شدم دو تا سه نفر از وزیران من عضو ستاد رقیب بودند. می‌خواستم دعوت کنم، گفتند که آنها در ستاد رقیب بودند که گفتم باشد تشخیص داده آنجا بهتر است، مشکلی ندارد. از آنها دعوت کردم و الان در دولت من وزیر هستند. افرادی بودند که در دوران فعالیت انتخاباتی لااقل کمک من نبودند من آنها را دعوت کردم. این حرف‌ها یعنی چه؟ ما همه در یک کشوریم و همه هدف واحد داریم.